mascara botadora o puces mascareres

Estudi i conservació de la fauna vertebrada (no aus) a les Illes Balears
Respon
Avatar de l’usuari
Pere Vicens
Member
Entrades: 696
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 4:01 pm
Ubicació: Inca

mascara botadora o puces mascareres

Entrada Autor: Pere Vicens »

Hola a tots i a totes.

Avui dematí, a les afores d'Inca, mentre miràvem amb els sogres l'espectacular ferida de l'enterrossall del puig de s'Alcadena, hi havia una catifa de "mascara botadora" (com li diu la sogra) o "puces mascareres" (com m'ha dit el sogre) a la part més humida del corral.

Resultava sorprenent la "cosa": desenes de milers de petits insectes milimètrics ocupaven una part del trespol... i quan ens hi hem acostat s'han començat a moure's de manera sincronitzada, botant talment com a puces.

La sogra n'està tipa perquè quan les toques (trepitges, agranes, esclafes o espolses) deixen una resta talment com de mascara o sutze...

Són de color negre carbó i de la mida d'un mil·límetre... i segons ella "mai" n'hi havia hagut...!!

;-))

Imatge

Imatge

N'havíeu vist mai...? Sabeu què pot ser...?

En tenc un centenar d'agafats dins d'un pot de vidre. Estan dins del congelador... Si algú els vol, o sap què és, que digui coses...

Pere
Pere Vicens l’ha editat per darrera vegada el dia: ds. des. 27, 2008 4:55 pm, en total s’ha editat 1 vegada.
Avatar de l’usuari
Xavi
Member
Entrades: 583
Membre des de: dc. gen. 09, 2008 11:08 am
Ubicació: a ca meva

Entrada Autor: Xavi »

Són colèmbols. Desconec l'espècie. Fa unes setmanes en vaig veure també moltíssims sobre una paret a la zona de Es Carnatge.
Xavier Canyelles.

"Entomos & Malakos"
Avatar de l’usuari
Pere Vicens
Member
Entrades: 696
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 4:01 pm
Ubicació: Inca

Entrada Autor: Pere Vicens »

Hola a tots.

Des d'Insectarium Virtual em comenten que "podria" tractar-se d'una espècie de Podura, però no saben quina...

Mai en la vida havia vist això... però sembla que són més abundants del què ens pensem...

;-))

Bones Festes...

Pere
Pere Vicens l’ha editat per darrera vegada el dia: ds. des. 27, 2008 4:56 pm, en total s’ha editat 1 vegada.
Avatar de l’usuari
joem
Member
Entrades: 523
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 5:04 pm
Ubicació: Palma (La Vileta)

Entrada Autor: joem »

Pere,
La foto on esta feta? vull dir que sembla un pot o aigua o cosa semblant, no es on els vares trobar no?
Gracies
Josep Manchado
jmanchado@gmail.com
Avatar de l’usuari
Pere Vicens
Member
Entrades: 696
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 4:01 pm
Ubicació: Inca

Entrada Autor: Pere Vicens »

;-)))

Els bitxos estan dins d'un tub de vidre petit, per a recol.lecció d'insectes. El retrato està fet amb un objectiu "macro", un tub d'extensió i un trípode que aguantava la càmera.

Les gotes d'aigua que es veuen al primer retrato són per la condensació d'humitat, perquè no vaig poder fer els retrats fins quasi dues hores després d'agafar-los.

El fons de la primera fotografia (de color terrós) és el cordat de bova d'una cadira de ca ma-mare. El fons de la segona (el blanc) és una tovallola de paper...

Els bitxos no es paraven quiets ni un moment, i els retrats han sortit quasi tots moguts... a més, hi ha la curvatura del tub de vidre i alguns reflexes de la llum...

Tot això revoltat de 4 nebots menuts mirant, tocant, demanant i intentant col.laborar; uns núvols que anaven canviant constantment la llum i ma-mare amenaçant-me molt seriosament que si em fugien els bitxos i es menjaven la fusta de casa, m'enviava a Liorna... que ja sabeu que "...qui hi va, no torna..."

Ah... els vaig trobar a les zones arrecerades i humides del corral de ca la meva sogra, a fora vila... sembla pols negre... per ventura si mireu baix els cossiols en trobareu...

Pere
Pere Vicens l’ha editat per darrera vegada el dia: ds. des. 27, 2008 6:28 pm, en total s’ha editat 1 vegada.
Avatar de l’usuari
Rafel Mas
Member
Entrades: 643
Membre des de: dt. gen. 08, 2008 7:39 pm
Contacta:

Entrada Autor: Rafel Mas »

Hola Pere,
fa 2 anys, quan estava fent feina a sa Bufera, va venir en "Cirera", el Valencià, amb una bossa plena d'això, demanant que li solucionàssim el tema, a veure si "Mediambient" podia fer alguna cosa :)))
La veritat és que és espectacular.
M'ha encantat el nom de puces mascareres, genial!
raf
Respon