Consultes

Estudi i conservació de la flora de les Illes Balears
Respon
Avatar de l’usuari
Gràcia
Member
Entrades: 41
Membre des de: ds. març 08, 2008 7:33 pm

Consultes

Entrada Autor: Gràcia »

Bon dia!!!
No sé si amb aquestes fotos se podrà sabre, però... jo aniré demanant
sa primera, podria ser Arenaria... serpyllifolia?
sa segona, Tuberaria,...guttata? A s'herbari virtual , sa taca fosca a sa base des pétals és més gruixida... i m'ha embuat.
i sa tercera...?

En tenc més per demanar, però tira a tira. Ara toca anar a votar.
Bon diumenge!
I gràcies per avançat.





Imatge

Imatge
Imatge

Imatge
Imatge
Imatge
Avatar de l’usuari
Joan Bibiloni
Member
Entrades: 493
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 9:36 pm
Contacta:

Entrada Autor: Joan Bibiloni »

Bones tardes Gràcia:

Sa tercera crec que és un Chaenorhinum rodriguezii, endèmica de Mallorca.

Sa segona efectivament és una Tuberaria guttata, que és un poc variable.

Sa primera no la conec.

Que passis un bon horabaixa electoral: Joan
Avatar de l’usuari
Magdalena
Member
Entrades: 20
Membre des de: dc. gen. 09, 2008 10:50 am
Contacta:

Entrada Autor: Magdalena »

Podria ser una Stellaria?
Magdalena Vicens
Jardí Botànic de Sóller
www.jardibotanicdesoller.org
Avatar de l’usuari
Gràcia
Member
Entrades: 41
Membre des de: ds. març 08, 2008 7:33 pm

Entrada Autor: Gràcia »

Bon dia!

Gràcies a tots dos. Joan, sí que pareix Chaenorhinum rodriguezii. Emperò... (sempre hi ha peròs...), segons s'herbari virtual de s'uib, aquesta planteta és endèmica de la Serra de Tramuntana, i com a hàbitat, roquissars d'alta muntanya.
En canvi, aquesta foto és llucmajorera, des Cap Blanc... Pot ser?

Gràcies
Avatar de l’usuari
Joan Bibiloni
Member
Entrades: 493
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 9:36 pm
Contacta:

Entrada Autor: Joan Bibiloni »

Ufff, tens raó, Gràcia. Si es Chaenorhinum rodriguezii només viu a ses muntanyes, sa teva planteta deu ser una altra espècia. A veure si en Joan Rita la coneix i ens treu de dubtes.

Salut: Joan
Avatar de l’usuari
Joan Rita
Member
Entrades: 153
Membre des de: dt. gen. 08, 2008 5:30 pm
Ubicació: UIB
Contacta:

Entrada Autor: Joan Rita »

Hola, es tracta de Chaenorhinum formenterae, endémica de Pitiüses y Mallorca. Estava citada de la Marina de Llucmajor on la vaig veure fa molts d'anys, però no té que ser gens comú per aquí. és una cita ben interessant. A Formentera és prou abundant a les dunes. La primera foto és Arenaria serpillyfolia o Arenaria leptoclados, dos espècies molt properes y considerades com subespècies per alguns autors. Diria que és leptoclados però no estic segur. L'altre és Tuberaria guttata com diu en Joan, és prou variable la forma de les taques dels pètals, inclòs hi ha individus sense taca. ¡Bona nit!
Avatar de l’usuari
CCardona
Member
Entrades: 150
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 6:24 pm
Ubicació: Sa Pobla

Entrada Autor: CCardona »

Podria esser Chaenorhinum rubrifolium?? que en pensau??? per les espècies que l'acompanyen podria esser...


CArles
Avatar de l’usuari
Joan Bibiloni
Member
Entrades: 493
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 9:36 pm
Contacta:

Entrada Autor: Joan Bibiloni »

Segons ANTHOS, Chaenorhinum formenterae és sinonim de Chaenohrinum rubrifolium ssp. formenterae. Són sa mateixa planta.
Avatar de l’usuari
CCardona
Member
Entrades: 150
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 6:24 pm
Ubicació: Sa Pobla

Entrada Autor: CCardona »

Si Joan estic d'acord, però jo em referia al C. rubrifolium subsp. rubrifolium que te les flors una mica mes petites que el formenterae i amb l'esperó en angle obtús amb el tub de la corola.

Carles
CCardona l’ha editat per darrera vegada el dia: dj. març 13, 2008 1:47 am, en total s’ha editat 1 vegada.
Avatar de l’usuari
Joan Rita
Member
Entrades: 153
Membre des de: dt. gen. 08, 2008 5:30 pm
Ubicació: UIB
Contacta:

Entrada Autor: Joan Rita »

Hola,

Pues.......... pot ser en C.Cardona té raó. Però el tema no és sencill.

Segons Anthos a Balears només tenen cites de Ch. formenterae, i Ch. rubrifolium estaria a la Península. Però he consultat el capítol de Chaenorhinum de Flora Iberia (publicat per la mateixa institució que fa Anthos) i allà donen els dos taxons a Mallorca.

Veure: www.rjb.csic.es/floraiberica/floraiberica/texto/imprenta/vol_XIII/entrega-3/Chaenorhinum.pdf

La clau per a diferenciar-los segons FI seria:

- Corola 11-15 mm, azul-violeta, tubo de la corola cónico. Ch. formenterae
- Corolla 4-13 mm, rosa-pálido, a veces con el tubo de un amarillo pálido, o de un amarillo crema, con el labio superior purpúreo. Ch. rubrifolium

He mirat les nostres fotos del HV que noslatres varem fer a Formentera i efectivament la corol·la és molt més blava que la de la foto que es envia na Gràcia, on sembla més aviat de color rosa. També la mida del llabi superior es molt curt en comparació al que hi ha a Formentera. Per tant sembla mes a prop de Ch. rubrifolium que a Ch. formenterae. De tota manera, esteim parlant de fotos no de ejemplars que tinguem a la ma, que ens permetria valorar correctament els colors i mides, així com la forma i mides de les llavors. Per a una determinació segura caldria tenir el material.


Salut!

Joan Rita
Avatar de l’usuari
mf2
Member
Entrades: 23
Membre des de: dl. feb. 25, 2008 10:08 pm

Entrada Autor: mf2 »

Hola a tots! S’altre dia Na Gràcia em va mostrar el famós Chaenorhinum i vàrem fer un parell de fotos.

Crec que en Carles té raó i es tractaria de rubrifolium ja que coincideix es tamany i es color de la flor amb les característiques que assenyala en Joan.


Imatge

Imatge

Imatge

Imatge
Avatar de l’usuari
Gràcia
Member
Entrades: 41
Membre des de: ds. març 08, 2008 7:33 pm

Entrada Autor: Gràcia »

Uep·pa!!

Un altre Chaenorhinum... aquest és de Formentera, però me pareix que no és C.formenterae. Qualcú me sap dir quin és?

Imatge

Imatge

Imatge


Bon dia
Respon