Estany des Ponts

Estudi i conservació dels aucells a les Illes Balears
Respon
Avatar de l’usuari
Maties Rebassa
Member
Entrades: 1030
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 5:52 pm

Estany des Ponts

Entrada Autor: Maties Rebassa »

Avui horabaixa a s'Estany des Ponts d'Alcúdia (conegut dins el món turístic com a llac Esperança), hi havia una notable diversitat d'aus aquàtiques. A destacar una ànnera peixetera (Mergus serrator) i una llambritja de bec llarg (Sterna sandvicensis), una espècie gens habitual a aquesta zona interior.
També hi havia algun arner (Alcedo atthis), mitja dotzena de soterins grossos (Podiceps cristatus), unes 250 fotges (Fulica atra), corpetasses, gavines, etc.
Quan intentava fotografiar l'annera peixatera, que es trobava al mig del grup de fotges, s'ha produït una "desbandada general" per mor de l'arribada d'un grup de gent fent piraigua. Això i els pescadors que hi havia a les voreres de l'estany impossibilitava que les aus s'estessin quietes i tranquil·les.
És una llàstima veure aquest estany així com està, amb les voreres encimentades i plenes de pescadors (i xalets) quasi per tot arreu, i amb gent fent esports nàutics a les seves aigües. I així i tot sempre s'hi veu alguna cosa! Encara hi crien (o hi criaven fa poc, ja que duc uns anys sense controlar-ho) un grapat de colles de picaplatges (Charadrius dubius i Ch. alexandrinus), i en migració i a l'hivern s'hi poden veure bastantes espècies diferents.
La part nord de l'estany ja no té remei, però la part sud sí. Presenta bona cobertura vegetal (alguns canyissars i jonqueres, herbes salades i saladines, etc.) i no hi ha quasi xalets i cases.
No es podria regular l'ús d'aquesta zona? No es tracta d'abolir l'ús humà de l'estany, però aquest podria intentar concentrar-se a tota la part nord, i deixar la part sud per a la fauna i flora silvestres. Estic segur que ben aviat es notaria la recuperació de la zona acotada, i altres espècies, a més dels picaplatges, hi començarien a criar. La disponibilitat tròfica de l'estany pareix important, només es requeriria una mica de tranquil·litat a les àrees més delicades.
Bé, són només reflexions en veu alta...
Salut!
Maties
Amor, alenteix-te. El final mai és tan divertit com l'inici. Per favor, continua essent un infant en algun lloc del teu cor.
Original of the species, U2
Avatar de l’usuari
Pere Vicens
Member
Entrades: 696
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 4:01 pm
Ubicació: Inca

Entrada Autor: Pere Vicens »

Ja...! Bingo, Maties!!

Perque l'altre dia al diari (no record quin) sortia una notícia sobre un projecte de la Conselleria d'Esports per conventir "el lago" en una zona d'entrenament per piraigüistes, amb "adecentamiento de orillas y dragados de fondo"...

Pel "desestacionamiento turístico", la diversidad d'oferta i un parell de coses més...

Ja convendria cercar-la, a la noticia...

;-((

Pere
Avatar de l’usuari
Pere Vicens
Member
Entrades: 696
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 4:01 pm
Ubicació: Inca

Entrada Autor: Pere Vicens »

Ja l'he trobat:

http://www.diaridebalears.com/segona.sh ... 2+3+197716

Ja no sé què pensar... llavors ens diran que ens oposem a TOT, TOT i TOT...

Pere
Avatar de l’usuari
Maties Rebassa
Member
Entrades: 1030
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 5:52 pm

Entrada Autor: Maties Rebassa »

Vaja!!
És curiós com l'expressió "recuperació integral" es pot fer servir amb connotacions i significats ben diferents!
Per ventura no estaria de més proposar-li a en Celestí Alomar que dins aquesta recuperació integral es contemplés la vertadera recuperació natural d'una part de l'estany, la que més possibilitats té. En el pitjor dels casos, si les piraigües i les barquetes de vela no s'acosten a la zona recuperada, no tenen perquè impactar gaire. Altre tema són les embarcacions a motor (jo hi he vist curses de llanxes de competició, i això sí que escarrufa!).

Record que fa mooooolt de temps, no sé exactament quan ni a on, vaig llegir que s'havien arribat a contar més de 30.000 ànneres i fotges a un dels grans llacs de s'Albufera. En aquells moments vaig pensar que per ventura es referien a l'Estany des Ponts, però mai m'he enrecordat d'on ho vaig llegir, i la veritat és que no sé de quin llac xerraven :(
Amor, alenteix-te. El final mai és tan divertit com l'inici. Per favor, continua essent un infant en algun lloc del teu cor.
Original of the species, U2
Respon