Gagea separada de Crocus

Estudi i conservació de la flora de les Illes Balears
Avatar de l’usuari
Pere Vicens
Member
Entrades: 696
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 4:01 pm
Ubicació: Inca

Gagea separada de Crocus

Entrada Autor: Pere Vicens »

Au, per no mezclar ous i caragols (grageas i corcus) obriré aquest tema per les Gageas.

Biel, he rebut el retrato i tenc dubtes... des de l'ordinador de casa el penjaré al fòrum perquè els entesos identificadors diguin la seva...

Gagea és, de segur... però no sé...

Pere
Avatar de l’usuari
Pere Vicens
Member
Entrades: 696
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 4:01 pm
Ubicació: Inca

Entrada Autor: Pere Vicens »

Hola, bon vespre una altra vegada.

Imatge

Imatge

Aquest és el retrato (i una ampliació) que en Biel m’ha pasat sobre la Gagea de Mondragó... la perspectiva cenital no deixa veure alguns detalls... però tampoc vull dir que no... (em sembla veure petites pilositats a les puntes de la flor)

buff...

Pere
Avatar de l’usuari
bp
Member
Entrades: 76
Membre des de: dc. gen. 09, 2008 2:28 pm

Entrada Autor: bp »

Gracies pel "retrato" Pere

Haure d'esbrinar com se fa això de penjar la foto

Una abraçada
Avatar de l’usuari
Joan Rita
Member
Entrades: 153
Membre des de: dt. gen. 08, 2008 5:30 pm
Ubicació: UIB
Contacta:

Entrada Autor: Joan Rita »

Uff, he penjat un comentari a l'apartat de Crocus sobre la Gagea, no m'havia adonat que en Pere havia obert un nou tema. Aquestes fotos no són suficients per a la determinació com diu en Pere, pero la veig molt petita comparant-la amb la Valantia que hi ha a sota. Puesná, prest sortirem de dubtes!

Joan
Avatar de l’usuari
bp
Member
Entrades: 76
Membre des de: dc. gen. 09, 2008 2:28 pm

Entrada Autor: bp »

Bé me pos a la vodtra disposició per anar a Mondragó i mostrar-vos llocs on hi havia gageas com aquestes i sortir de dubtes
Avatar de l’usuari
Pere Vicens
Member
Entrades: 696
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 4:01 pm
Ubicació: Inca

Entrada Autor: Pere Vicens »

RIIIIIIIIIIINNNNGGGGG...!

RIIIIIIIIIINNNGGG....!

RIIIIIIIIIIINNNNGG....!

Joan... hem de donar el "sús...!"

A s'Albufera he vist les primeres flors de Gagea mauritanica. He trobat 3 flors a dos rodols del Comú d'abaix, sense cercar massa.

En arribar a casa penjaré els retratos... que des de la feina no puc.

;-))

Una abraçada i bona sort.

Pere
Avatar de l’usuari
Pere Vicens
Member
Entrades: 696
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 4:01 pm
Ubicació: Inca

Entrada Autor: Pere Vicens »

Hola una altra vegada,

Vos pas 3 imatges de la mateixa flor, la primera que he trobat avui

Imatge

Imatge

Imatge

;-))

Pere
Avatar de l’usuari
CCardona
Member
Entrades: 150
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 6:24 pm
Ubicació: Sa Pobla

Entrada Autor: CCardona »

Que xules les fotos!! haurem d'anar amb ull a mem si en trobam més
Avatar de l’usuari
Joan Rita
Member
Entrades: 153
Membre des de: dt. gen. 08, 2008 5:30 pm
Ubicació: UIB
Contacta:

Entrada Autor: Joan Rita »

Bravo! al ataque, serà hora de anar a perseguir-les a noves localitats, i confirmar Mondragó. Gràcies!
Avatar de l’usuari
bp
Member
Entrades: 76
Membre des de: dc. gen. 09, 2008 2:28 pm

Entrada Autor: bp »

Ok baixaré a veure si han florit

Biel
Avatar de l’usuari
Joan Rita
Member
Entrades: 153
Membre des de: dt. gen. 08, 2008 5:30 pm
Ubicació: UIB
Contacta:

Entrada Autor: Joan Rita »

¡Nova localitat de Gagea mauritanica!
Avui l'he vista a una garriga arraconada al costat del camp de golf que hi ha Son Granada, anant cap a Llucmajor. De fet no està molt enfora de la localitat on es va trobar per primera vegada a Mallorca. Es tracta d'un únic exemplar envoltat de moltes Gagea nevadensis. No hi dubtes amb el seus peduncles florals pubescents, i els bulbets vermellosos a les aixelles de les fulles.

M'he tornat a mirar el tema de les gageas:

* A Mallorca es va citar G. villosa a la zona d'Alcudia, cita recollida per Anthos:
Gagea arvensis A. & H. Schultes.
España, Islas Baleares: Carretera de Alcudia a Palma, [31SEE11].
Referencia bibliográfica: [2643] Terracciano,A. (1905): Revisiones monografica delle Gagea della Flora Spagnola, Bol. Soc. Aragonesa Ci. Nat. 4: 188-253.

* Personalment trobo que el més probable és que aquesta antiga cita de G. villosa, va ser una confusió amb G. mauritanica (la Flora del Països Catalans ni tan sols la recullen).

* La diferencia més notable entre G. villosa (=G. arvensis) i G. mauritanica es troba en que el bulb de la primera està nu, mentre que el de G. mauritanica està completament envoltat per fibres de les arrels (vejeu la imatge de l'Herbari Virtual).

* D'altra banda existeix una Gagea granatellii, que també té fibres al bulb i és pubescent als peduncles, però que té les fulles que neixen del bulb planes, en lloc de filiformes i de secció semicilíndrica (veure tb l'Herbari).

* En definitiva, per confirmar que G. arvensis es troba o no a Mallorca caldria desenterrar les plantes: sincerament, no crec que valgui la pena. Per a confirmar que no hi ha G. granatellii, cal mirar les fulles que surten des del bulb (no les que hi ha sota les flors), per a veure si són molt primes i semicilíndriques o bé si són amples i planes.


Qué tal per Mondragó? Ja sabeu quines són?

Salut!
Avatar de l’usuari
Pere Vicens
Member
Entrades: 696
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 4:01 pm
Ubicació: Inca

Entrada Autor: Pere Vicens »

Vaja, Joan, enhorabona...!

M'has passat davant... ara anava a escriure sobre el tema: al Comú d'abaix he vist 48 ex. florits amb una certa abundància a determinats rodols ( 29, 13, 2, 2 i 2). No hi havia cap G. nevadensis.

Estava cercant Romulees, que solament està citata al Parc la R. assumptionis però cred que hi pot haver la R. columnae.

També he vist la primera mosca vermella Oprhys tenthredinifera, al costat de l'Àrea Recretaiva.

Si algú vol veure les Gagea mauritanica, dissabte el matí jo seré a s'Albufera. Podriem quedar devers les 11 o les 12 i les vos mostraria (estan aprop de la carretera de Can Picafort a Muro). Una vegada vistes, és més fàcil trobar-les a altres llocs (color, mida, hàbitat...)

Una abraçada,

Pere
Avatar de l’usuari
CCardona
Member
Entrades: 150
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 6:24 pm
Ubicació: Sa Pobla

Entrada Autor: CCardona »

Ostis Pere!! si m'ho permets jo m'apunt i aixi mos coneixem, que he de parlar d'un altre tema amb tu.

Salut


Carles
Avatar de l’usuari
Pere Vicens
Member
Entrades: 696
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 4:01 pm
Ubicació: Inca

Entrada Autor: Pere Vicens »

D'acord... apuntat!!

Per no omplir el fòrum amb missatges que no interessen a altres persones, envieu-me una nota a parc.albufera4@gmail.com

Val...?

Una abraçada i fins dissabte si no fa mal temps...

Pere
Avatar de l’usuari
bp
Member
Entrades: 76
Membre des de: dc. gen. 09, 2008 2:28 pm

Entrada Autor: bp »

Hola

Per Mondragó he anat fa una setmana i encara no he vist cap peu florit a les zones on altres anys les havia vist florides.
De totes maneres crec rcordar que les gageas de Mondragó florien més de cap al març i en cosa de quinze dies ja no les tornaves a veure en flor. Són en realitat redols molt petits de pocs peus.

El que si que he vist ja florides són Romuleas (crec que assupcionis) des de fa 15 dies

Salut

Biel
Avatar de l’usuari
Samuel Pinya
Member
Entrades: 211
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 5:12 pm
Ubicació: AEN

Entrada Autor: Samuel Pinya »

Bones Biel.

Respecte a les Romulea que has trobat, en principi al parc hi ha citades R.assumptionis (present a 4 quadrícules UTM 1x1) i R.columnae (present a 2 quadícules).

En qualsevol cas és interessant la cita, ja que aporta informació sobre corologia dins l'espai natural.

Una aferrada.

Sam
Avatar de l’usuari
bp
Member
Entrades: 76
Membre des de: dc. gen. 09, 2008 2:28 pm

Entrada Autor: bp »

Avui diumenge he anat a Mondragó i a la fi he trobat les gageas florides

He fet fotos i les penjare quan pugui per que tenc problemes informàtics.... :(

Però bé ahir vaig estar amb en Pere veient les que hi ha a l'Albufera i no me semblen a les de Mondragó.

Les de Mondragó tenen la flor més petita, pètals més arrodonits (la foto d'adalt es veu bé com és) no és tan peluda....

Posiblement idò sigui G. nevadensis, però no és tan alta com les que he vist a fotos recercades per internet.

Avui les que he vist estaven a una pared de pedra seca, encara que altres anys la he pogut veure dins la marina.

Bé esper solucionar aviat això del meu equip...

Salut

Biel
Avatar de l’usuari
Joan Rita
Member
Entrades: 153
Membre des de: dt. gen. 08, 2008 5:30 pm
Ubicació: UIB
Contacta:

Entrada Autor: Joan Rita »

Hola BP, només tens que mirar si el peduncle de la flor és pelut (mauritanica) o no (nevadensis). La forma de la flor, sent diferents, no és prou segur. Salut!
Avatar de l’usuari
bp
Member
Entrades: 76
Membre des de: dc. gen. 09, 2008 2:28 pm

Entrada Autor: bp »

Hola Aqui teniu gageas de Mondragó

Imatge

Imatge

Imatge

Imatge

A algunes d'elles es veuen tricomes a la base del peduncle.

Salud

Biel
Avatar de l’usuari
Pere Vicens
Member
Entrades: 696
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 4:01 pm
Ubicació: Inca

Entrada Autor: Pere Vicens »

Hola Biel,

koooooooodeeeeeeeer... mmmhhh...

semblen més nevadensis que mauritanica per l'altura i per l'esbrancat de les tiges i per la llargària de les anteres i dels estils... però també em sembla veure pelositat en alguna de les tiges...

igual són "mauritadensis"

;-))

Fora bromes: crec que s'haurà d'anar allà i observar-ho en viu... Joan, tu què dius...?

Pere
Avatar de l’usuari
mf2
Member
Entrades: 23
Membre des de: dl. feb. 25, 2008 10:08 pm

Entrada Autor: mf2 »

Hola a tots! L’any passat vaig trobar un redol amb moltes gageas a prop de Ses Salines. Si veniu a Mondragó a veure ses gageas podeu fer una turadeta i vos mostraré es lloc! Si no vaig errat crec que son nevadensis.

[img]http://lh5.google.es/magifranquesa/R8hn0Ai0TaI/AAAAAAAAAIU/dhFJLVHcSgo/s400/DSC_0003.JPG"[/img]


Magi
Avatar de l’usuari
bp
Member
Entrades: 76
Membre des de: dc. gen. 09, 2008 2:28 pm

Entrada Autor: bp »

Imatge

Tens alguna foto "de cuerpo entero" de la G.nevadensis?


Biel
Avatar de l’usuari
mf2
Member
Entrades: 23
Membre des de: dl. feb. 25, 2008 10:08 pm

Entrada Autor: mf2 »

"De cuerpo entero"!!

Imatge


Imatge

Magi
Avatar de l’usuari
Pere Vicens
Member
Entrades: 696
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 4:01 pm
Ubicació: Inca

Entrada Autor: Pere Vicens »

Guapes, Magí...!

Avui hem estat per Portocolom i no hen vist res de res per la marina costanera de s'Algar... ni les unes ni les altres.

;-((

"Zero patatero"

Pere
Avatar de l’usuari
bp
Member
Entrades: 76
Membre des de: dc. gen. 09, 2008 2:28 pm

Entrada Autor: bp »

Pos si
pareix que això de Mondragó sembla G. nevadensis

Biel
Respon