Lanius isabellinus/phoenicuroides

Estudi i conservació dels aucells a les Illes Balears
Respon
Avatar de l’usuari
Maties Rebassa
Member
Entrades: 1030
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 5:52 pm

Lanius isabellinus/phoenicuroides

Entrada Autor: Maties Rebassa »

Bones, encara que trob que s'ha de ser molt prudent en un cas com aquest, pareix que la notícia ja es va escampant, així que també la pos aquí.

Ahir es va veure un possible Lanius collurio als voltants de s'Albufera. Avui hi he anat i quan l'he vist no m'ha acabat de quadrar amb aquesta espècie. Li he dit al seu descobridor (Pep) que em pareixia un L.isabellinus de primer any. Quan he pogut consultar les guies, m'he adonat que també podia ser un L.phoenicuroides, de fet algunes característiques pareix que apunten a aquesta espècie (o subespècie de L.isabellinus, encara no tenc clar quin és el seu status taxonòmic).

He pujat a un foro d'experts els retalls de les fotos que he pogut fer i pareix confirmar-se que es tracta d'un primer hivern de L.isabellinus/phoenicuroides. Moltes gràcies als que heu opinat!! I gràcies a Pep per haver descobert l'au, clar!!

En tot cas, s'ha de ser prudent! Demà intentaré fer millors fotos, l'au és molt esquiva i no es deixa acostar gens. Segons els experts consultats, només amb fotos de gran qualitat es pot separar isabellinus de phoenicuroides, i les fotos que he fet avui són bastant dolentes.

Bé, els retalls:

Imatge

Imatge

Imatge

Salut!
Amor, alenteix-te. El final mai és tan divertit com l'inici. Per favor, continua essent un infant en algun lloc del teu cor.
Original of the species, U2
Avatar de l’usuari
joem
Member
Entrades: 523
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 5:04 pm
Ubicació: Palma (La Vileta)

Entrada Autor: joem »

Gràcies a tu Maties,
El luxe que tenim tots es tenir un "birder" com tu a prop; que va al dia següent, troba l'ocell i converteix el que jo nomes deixava com un "lanius collurio rar" o un "probable lanius collurio" en un lanius isabellinus/phoenicuroide! Casi res! ;)

Per cert que ahir al principi varem tenir el capsigrany molt prop, uns 10 m, quiet a un filferro i va vomitar dues egregòpiles negres enormes, aixo ens va distreure de fixar-nos en mes detalls, ja que nomes miravem que feia amb el bec.

I com sempre passa amb mr. Murphy, com que ja era tard, haviem posat les cameres darrera i en obrir la porta del cotxe, l'ocell va volar.

A veure si demà hi ha fotos millors, i sortim de dubtes.
Salut
Josep Manchado
jmanchado@gmail.com
Avatar de l’usuari
marcm
Member
Entrades: 43
Membre des de: dc. set. 04, 2013 4:06 pm
Ubicació: Palma

Entrada Autor: marcm »

I per què descartau el juvenil de collurio? Deman, des de la ignorància. La coloració de l'esquena? De la coa? Llegesc a la guia Svensson que alguns exemplars juvenils tenen la part superior de la coa d'un marró més càlid, enganyosament similars als juvs de phoenicuroides.

Salut!
Avatar de l’usuari
Maties Rebassa
Member
Entrades: 1030
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 5:52 pm

Entrada Autor: Maties Rebassa »

Hola Marc.

Jo no descart, hores d'ara, cap opció. Com ja he repetit vàries vegades, tant en missatges privats com en el fòrum, trob que s'ha de ser extremadament prudent. I més quan, com em passa a mi, l'experiència que puc tenir en aquest tipus d'espècies és escassa (L.collurio) o nul·la (Lanius asiàtics). De fet, en el meu primer missatge a través del bird alert no vaig descartar en cap cas el L.collurio, entre altres coses perquè sempre convé pensar primer en les espècies menys rares.

Dit això, a mi no em pareix un L.collurio, ja que la combinació de coa roja, parts superiors uniformes de color arenós i, si m'apures, projecció primària tan curteta, no és la que esperaria trobar en aquesta espècie. És el que vaig pensar en el camp i el que segueixo pensant en veure les fotos.

Ara bé, he demanat l'opinió d'experts ja que no tenc clar res, seran ells els que determinaran si finalment hi ha cap possibilitat que sigui un L.collurio diguem-ne atípic, un L.isabellinus, o un L.phoenicuroides.

Amb el que he vist, jo crec que l'au té molt de L.isabellinus (sobretot a les parts superiors) i una mica de L.phoenicuroides (sobretot a les inferiors). No sé si ni tan sols l'au es podrà identificar amb un 100% de seguretat o si s'haurà de deixar com a L.isabellinus/phoenicuroides. Ho deix en les mans dels experts.

Unes fotos més, fetes avui:

Imatge

Imatge

Imatge

A veure si algú pot fer millors fotos, l'au segueix sempre al mateix redol (encara que és molt esquiva!). Jo no puc tornar-hi en uns quants dies.

Salut!
Amor, alenteix-te. El final mai és tan divertit com l'inici. Per favor, continua essent un infant en algun lloc del teu cor.
Original of the species, U2
Avatar de l’usuari
Maties Rebassa
Member
Entrades: 1030
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 5:52 pm

Entrada Autor: Maties Rebassa »

Pareix que sí, que finalment els experts diuen que amb aquestes fotos és suficient per descartar altres possibilitats. Lanius isabellinus, idò.

Salut!
Amor, alenteix-te. El final mai és tan divertit com l'inici. Per favor, continua essent un infant en algun lloc del teu cor.
Original of the species, U2
Avatar de l’usuari
joem
Member
Entrades: 523
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 5:04 pm
Ubicació: Palma (La Vileta)

Entrada Autor: joem »

Avui dissabte horabaixa, a posta de sol, el capsigrany pal·lid (l. isabellinus) segueix molt fixat al mateix lloc, prop de la plataforma de la depuradora.
Josep Manchado
jmanchado@gmail.com
Avatar de l’usuari
marcm
Member
Entrades: 43
Membre des de: dc. set. 04, 2013 4:06 pm
Ubicació: Palma

Entrada Autor: marcm »

Perfecte idò.

Jo a Bird alert no hi tenc accés. Només tenia la informació del fòrum. La meva pregunta era només per saber en què m'havia de fixar ja que amb la guia en mà no em quedava gaire clar.

Avui l'hem vist bé in situ i és cert que les parts superiors m'han semblat molt uniformes i no m'encaixava gaire amb les fotos de collurio que tenia a la memòria.

Moltes gràcies!

M'apunt un isabellinus idò :-P
Avatar de l’usuari
Maties Rebassa
Member
Entrades: 1030
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 5:52 pm

Entrada Autor: Maties Rebassa »

Bones, avui dematí he pogut veure per uns segons i d'enfora el que crec que és un altre L.isabellinus. Ha estat a s'Albufereta. Només li he pogut fer una foto d'enfora amb el 400. Ampliada al màxim crec que es poden veure algunes de les característiques pròpies de l'espècie.

Imatge

A veure si hi ha sort i algú el torna a veure i fotografiar!

PD: per cert, el del 2014 segueix generant controvèrsies, no està tan clar que es pugui eliminar l'opció d'un phoenicuroides (espècie mai citada amb seguretat a Espanya).
Amor, alenteix-te. El final mai és tan divertit com l'inici. Per favor, continua essent un infant en algun lloc del teu cor.
Original of the species, U2
Respon