Gavatx d'un tudó

Estudi i conservació dels aucells a les Illes Balears
Respon
Avatar de l’usuari
Joan Vicenç
Member
Entrades: 669
Membre des de: dl. abr. 14, 2008 9:17 pm
Ubicació: Alaró
Contacta:

Gavatx d'un tudó

Entrada Autor: Joan Vicenç »

21des14. Set aglans i una gran varietat de petites plantes que els meus pobres coneixements en botànica no poden identificar. A l'estómac hi havia un altre gla.

Gràcies.

Molts d'anys a tothom i totdona.

Imatge

Imatge

Imatge
Avatar de l’usuari
jordi muntaner
Member
Entrades: 523
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 5:08 pm

Entrada Autor: jordi muntaner »

Hola,

Fa poc, pel novembre, un caçador de la societat de caçadors de Porreres havia caçat un tudó que duia el gavatx ple d'aglans.

Són uns bons aliats de les alzines els tudos, ajudant a la dispersió dels aglans.

Salut,

Jordi
Avatar de l’usuari
pepsunyer
Member
Entrades: 292
Membre des de: ds. jul. 19, 2008 10:45 pm
Ubicació: Sineu

Entrada Autor: pepsunyer »

Ep Jordi, els tudons no dispersen aglans perquè en passar pel digestiu queda tot fet puré. Potser llavors petites com les de Pistacia o Olea si poden passar intactes, però els aglans no. Alguns dispersors dels aglans poden ser els ratolins i els gaigs (Garrulus glandarius), pel costum que tenen d'amagatzemar menjar; els pot caure en el transport o els poden abandonar.
Pep
The "balance of nature" does not exist and perhaps never has existed. C.S. Elton
Avatar de l’usuari
Joan Vicenç
Member
Entrades: 669
Membre des de: dl. abr. 14, 2008 9:17 pm
Ubicació: Alaró
Contacta:

Entrada Autor: Joan Vicenç »

Jo sí que crec que dispersen llavors que, com bé diu en Pep, no superen el tràmit digestiu, ni aglans, ni llentiscles passen sencers. Ara bé els tudons quan duen al seu gavatx els aglans els pot passar moltes coses, accidents o ser abatuts pel falcó o altres depredadors. Sí que és una dispersió molt diferent a la de les llavors d'esparreguera, llentiscle, olivó, llampúdol, marfull etc. que sí que són escampades en profusió arreu i que per tant formaran l'avantguarda protectora d'aquells primers aglans que arribin d'una manera o altre, per exemple mitjançant un tudó caçat al vol per un falcó. No crec que sigui casual que el tudó sigui tan aficionat als aglans i aquests li ho posin tan fàcil.
Joan Vicenç l’ha editat per darrera vegada el dia: dl. des. 22, 2014 7:06 pm, en total s’ha editat 1 vegada.
Avatar de l’usuari
jordi muntaner
Member
Entrades: 523
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 5:08 pm

Entrada Autor: jordi muntaner »

Hola,

Jo estic d'acord amb el que diu en Joan Vicenç. Ves a saber com i a on acaba un tudó amb el gavatx ple d'aglans.

Salut,

Jordi
Respon