PLANÍCIA, un tresor preservat.

Estudi i conservació de la flora de les Illes Balears
Respon
Avatar de l’usuari
Joan Bibiloni
Member
Entrades: 493
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 9:36 pm
Contacta:

PLANÍCIA, un tresor preservat.

Entrada Autor: Joan Bibiloni »

Hola Amics:

Avui m´ha pegat sa brusca d´anar a fer una volta per Planícia. Feia 5 mesos que no hi anava. Tenía ganes de veure sa falguereta "rara" que vaig trobar sa primavera passada. Encara no tenc sa certesa de sa seva identitat. Podría tractar-se de sa forma diploide de Ceterach officinarum, que normalment és tetraploide. Està pendent un estudi cromossòmic des seus esporangis. Si es confirmàs que és diploide sería una gran troballa, ja que aquesta falguereta només viu al Mediterrani oriental, de Italia cap a Orient. Allà l´anomenen Asplenium javorkeanum = Ceterach officinarum ssp. bivalens:

Imatge

També he anat a veure tres bellíssims exemplars d´una altra falguera, Asplenium onopteris, que necessita molta humitat durant tot l´any i que a Planícia troba un hàbitat ideal per a ella:

Imatge

Mirant mirant he trobat uns quants exemplars d´una altra falguereta, relativament escassa, que viu a llocs molt ombrivols i humits, Asplenium trichomanes ssp. inexpectans. Li fa pànic es sol directe i per a evitar-lo aplica ses seves fragils frondes a ses pedres o roques on creix:

Imatge

Unes bellíssimes floretes m´han acompanyat durant tota sa passejada. Ara estàn en plena floració. Es tracta de Viola arborescens:

Imatge

He vist molts de bolets, uns comestibles i altres verinosos:

Omphalotus olearius:

Imatge

Hohenbuehelia geogenia, que es meu padrí al cel sia anomenava oreianes (orellanes), molt gustoses tant torrades damunt es caliu com amb arròs o amb sopes de col:

Imatge

Boletus satanas:

Imatge

Boletus lupinus:

Imatge

I aquest altre Boletus o Suillus que no puc identificar. El coneixeu?

Imatge

Imatge

I per a acabar, aquest endemisme balear que passa desapercebut i que a Planícia és molt abundant, Carex rorulenta, una Cyperaceae diminuta, que pareix una cabellera verda:

Imatge

A tots es qui encara no heu visitat sa meravellosa finca de Planícia la vos recoman. Si estimau sa natura, vos puc garantitzar que disfrutareu de valent.

Joan
Joan Bibiloni l’ha editat per darrera vegada el dia: ds. oct. 10, 2009 5:06 am, en total s’ha editat 1 vegada.
Avatar de l’usuari
Cambessèdes
Member
Entrades: 50
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 4:02 pm
Contacta:

Entrada Autor: Cambessèdes »

Gracias Joan por el reportaje. ¿Podrías ayudarme a determinar este ejemplar?

Imatge
Cambessèdes ::: Plantarum Vasculari Balearicum
Avatar de l’usuari
Joan Bibiloni
Member
Entrades: 493
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 9:36 pm
Contacta:

Entrada Autor: Joan Bibiloni »

Hola Cambessèdes:

Siento no poderte ayudar. No lo conozco. Parece un ejemplar ya muy maduro del género Boletus o Suillus. A ver si algún entendido en setas lo conoce.

Un saludo: Juan
Avatar de l’usuari
Joan Carles Salom
Member
Entrades: 31
Membre des de: dt. set. 08, 2009 8:05 am

Entrada Autor: Joan Carles Salom »

Hola Joan, el bolet que no has pogut identificar em sembla i s'hauria de confirma que no fos Boletus queletti, l'himeni era groc- ataronjat ??? has de mirar amb una lupa el marge dels porus si són taronges. la cutícula ha de ser vellutada, i sobretot si li fas un tall transversal la carn torna al instant blau fosc menys la base del peu que es roja sang.

Cabessèdes el teu pareix un Xerocomus del grup del dryophilus, mira si la carn del peu es punteja de vermell vers a la base.

Salutacions

Joan Carles Salom
Avatar de l’usuari
Joan Bibiloni
Member
Entrades: 493
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 9:36 pm
Contacta:

Entrada Autor: Joan Bibiloni »

Moltíssimes gràcies, Joan Carles. Has estat molt amable identificant aquest bolet. Ja em pensava que ningú em sabría dir res d´ell. Quan torni a Planícia, si el torn trobar, em fitxaré amb els detalls que anomenes. Ja l´he posat a l´enllaç a Bolets de Mallorca de la meva web ( hi ha dues fotos més amb el detall del capell i dels porus)

http://www.jardin-mundani.com/setas.htm

Moltes gràcies. Una abraçada: Joan
Respon