anemone coronaria

Estudi i conservació de la flora de les Illes Balears
Avatar de l’usuari
biel servera
Member
Entrades: 310
Membre des de: dg. març 08, 2009 8:23 pm

anemone coronaria

Entrada Autor: biel servera »

Bones, ahir dissabte, als olivars aprop del Mirador de ses Barques vaig poder veure 3 ex. en flor d'Anemone coronaria. Una bellesa de planta, mai l'havia vist al camp i mira que l'havia cercada a qualque localitat que estava citada. A mes a mes vaig trobar mes peus encara sense florir, supos que aniran sortint.
Me va cridar l'atencio el lloc, olivars amb moltes ovelles pasturant, per lo vist no se les mengen, o encara no les havien vistes, no ho se.
Salut
Biel
Avatar de l’usuari
toni soler
Member
Entrades: 227
Membre des de: dj. set. 17, 2009 1:03 pm

Entrada Autor: toni soler »

Hola, avui al camí de Son Colomar, 6 exemplars d,anemone coronaria.Es cert que son espectaculars. Aquestes també es trovaban a un sementer amb garrovers i ovellas a la finca Son Alfonso (Capdellà).

Bona nit.
Avatar de l’usuari
Ivan Ramos
Member
Entrades: 36
Membre des de: dj. gen. 10, 2008 4:03 pm

Entrada Autor: Ivan Ramos »

Hola, Toni:
Les cites d'Anemome coronaria són molt interessants. Realment no hi ha gaire informació sobre la distribució d'aquesta espècie que, segons l'Herbari Virtual, està esdevenint cada vegada més rara. Per a incloure les cites al Bioatles, el SIG de la distribució de les espècies de les Balears de la Conselleria de Medi Ambient, necessit la informació sobre les localitats quant més concreta millor. Son Alfons l'he trobat, però no Son Colomar. Me podries dir per on para, per favor?
Segurament molts de vosaltres ja ho sabeu, però el Bioatles està en fase de producció per poder ser consultat des d'internet. Quan això sigui possible (que jo esper que sigui aviat) ho comunicaré al fòrum i esper rebre molts de suggeriment i crítiques (constructives, per favor :)) per la vostra part.

Salut!

Ivan
Avatar de l’usuari
CCardona
Member
Entrades: 150
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 6:24 pm
Ubicació: Sa Pobla

Entrada Autor: CCardona »

Bones tardes a tots.

Ivan jo tenc un parell de dades d Anemone coronaria, supos que les tendras:

UTM ED50 X 497 Y 4405 (Gabellí Petit) 2009
X 481 Y 4398 (Orient Olivar abans d'arribar al poble des d'Alaró a la dreta, l'olivar està en 4 quadrícules, hauria de comprovar si està per totes 4)
X 514 Y 4400 (Son Real) 2007

Esper que serveixin

CArles
Avatar de l’usuari
Ivan Ramos
Member
Entrades: 36
Membre des de: dj. gen. 10, 2008 4:03 pm

Entrada Autor: Ivan Ramos »

Gràcies, Carles.
Idò no, no les tenia. Ja les he apuntades.

Salut!

Ivan
Avatar de l’usuari
bp
Member
Entrades: 76
Membre des de: dc. gen. 09, 2008 2:28 pm

Entrada Autor: bp »

Hola Ivan

Al Parc de Mondragó tenc localitzades dues zones on hi ha Anemone coronaria

A s'Hort d'en Metge UTM X: 515342 Y 4356 196

A la capselera del torrent que duu cap a s'Hort d'en Metge UTM X: 51 57 23 Y: 4355761


Biel
Avatar de l’usuari
toni soler
Member
Entrades: 227
Membre des de: dj. set. 17, 2009 1:03 pm

Entrada Autor: toni soler »

Hola Ivan:

El camí de Son Colomar es el que va de la carretera de Capdellà cap al camí de Son Pillo.Si no lo localizas no te preocupes por que en seguida que pueda te mandaré las coordenadas del punto donde se encuentran las anemonas.

Bona nit.
Avatar de l’usuari
Ivan Ramos
Member
Entrades: 36
Membre des de: dj. gen. 10, 2008 4:03 pm

Entrada Autor: Ivan Ramos »

Carai! Quin èxit amb l'Anemone!
Biel, de les dues cites que comentes de l'espècie a Mondragó ja en tenia una d'un treball d'en Guillem Alomar al Parc de l'any 2002, però l'altra de la població al torrent que va cap a s'Hort d'en Metge no. De totes maneres, confirmar una cita és, en la meva opinió, tan important com si és la primera. És com si fos una certificació de la dada original, i també ens indica la permanència en el temps de la població.
I a en Toni Soler li he de dir que, amb les seves senyes, he trobat Son Colomar. Ja no cal que vagis amb el GPS!
M'agradaria també aclarir un fet important que és que, quan jo introdueixo un registre al Bioatles, sempre surt relacionat amb una font (comunicació personal, article, llibre, etc.) d'on prové la informació. Per tant, el vostre nom queda reflectit a la base de dades. És lo mínim que se pot exigir pel vostre ajut!

Gràcies a tots!

Ivan
Avatar de l’usuari
Paratge Serra Tramuntana
Member
Entrades: 62
Membre des de: dc. ago. 19, 2009 7:03 am
Contacta:

Entrada Autor: Paratge Serra Tramuntana »

Bones Ivan

Al barranc de Sta. Ponça hi ha ben guapos diversos exemplars d'Anemone coronaria.
Crec que ja et vaig passar les cites del treball que va fer en Ll. Gil, però per si un cas, ...

Una aferrada

Sam
Avatar de l’usuari
Ivan Ramos
Member
Entrades: 36
Membre des de: dj. gen. 10, 2008 4:03 pm

Entrada Autor: Ivan Ramos »

Hola, Samuel.
No tenc el treball d'en Llorenç Gil del torrent de Santa Ponça. Me n'has parlat vàries vegades d'ell, però no me sona. Així que no tenc la cita d'Anemone. Si me la dius me faràs un favor.

Una abraçada!

Ivan
Avatar de l’usuari
Paratge Serra Tramuntana
Member
Entrades: 62
Membre des de: dc. ago. 19, 2009 7:03 am
Contacta:

Entrada Autor: Paratge Serra Tramuntana »

Ostres quin cap.

Buenooooooo,

Et faig arribar una còpia. De fet d'aquest treball es va publicar un llibre per part de l'ajuntament de Calvià.

Una aferrada

Sam
Avatar de l’usuari
Matilde
Member
Entrades: 47
Membre des de: dl. març 16, 2009 6:11 pm

Entrada Autor: Matilde »

Ahí va la meva aportació: http://www.herbariumvirtual.com/galeria ... earch.html

Cuadricula UTM: 31S DE70
Avatar de l’usuari
Gerardo
Member
Entrades: 105
Membre des de: dg. abr. 27, 2008 11:44 am
Ubicació: Inca
Contacta:

Entrada Autor: Gerardo »

¿Es conveniente indicar en público la situación de los ejemplares con tanta exactitud? Es cierto que la gente que frecuenta este foro en principio no supone ningún riesgo para los ejemplares, pero la realidad es que cualquiera puede acceder. Tal vez con comentar la localización aproximada bastaría, y para indicar coordenadas están los correos.

En fin, no sé, tal vez me paso un poco...

Saludos.
<<Los bosques preceden a las civilizaciones, los desiertos las siguen.>>
René de Chateaubriand
***En twitter: https://twitter.com/Diplotaxis
***Ciencia y alguna otra cosa en http://diplotaxis.blogspot.com
Avatar de l’usuari
Matilde
Member
Entrades: 47
Membre des de: dl. març 16, 2009 6:11 pm

Entrada Autor: Matilde »

Hola Gerardo. No crec que sigui precisar massa el que he dit... Aquesta quadrícula abasta una àrea bastant ampla. De tota manera, si pensau que malgrat això és millor que no consti, ara mateix ho intentaré esborrar. (si és que el sistema m'ho permet)!

Salut!
Avatar de l’usuari
Gerardo
Member
Entrades: 105
Membre des de: dg. abr. 27, 2008 11:44 am
Ubicació: Inca
Contacta:

Entrada Autor: Gerardo »

No lo decía por ti, Matilde.

Saludos.
<<Los bosques preceden a las civilizaciones, los desiertos las siguen.>>
René de Chateaubriand
***En twitter: https://twitter.com/Diplotaxis
***Ciencia y alguna otra cosa en http://diplotaxis.blogspot.com
Avatar de l’usuari
Ivan Ramos
Member
Entrades: 36
Membre des de: dj. gen. 10, 2008 4:03 pm

Entrada Autor: Ivan Ramos »

Hola, Gerardo:
Con respecto a la precisión de las citas, yo quería comentar algo. Las dudas que tú formulas nosotros ya nos las planteamos hace tiempo por el tema del Bioatles. Como ya sabe la mayoría de gente del foro, en el Bioatles (el SIG sobre la distribución de especies en Baleares) los datos se introducen a una escala de 1x1 km, es decir tres números para las Y y 4 números para las X en el sistema UTM (ej: 482 4406 es el Puig Major) . Eso para todas las especies. 1 km2 es mucha distancia. No es fácil encontrar una planta, incluso aunque sepas cuál es su hábitat en tal superficie. En el Bioatles hay una serie de especies que, POR MOTIVOS DE CONSERVACIÓN, no podrán ser consultadas públicamente a esta escala: sólo se podrán ver a 5x5 km. Es el caso de las localizaciones de nidos de buitre negro y milano real, por poner un ejemplo entre los animales, o el Apium bermejoi y Pinus pinaster, entre las plantas. Por tanto, dichos datos están en el Bioatles pero sólo podrán ser consultados por el administrador. Son pocos casos.
Los datos de localización publicados en artículos científicos o cualquier otro tipo de publicación, como entendemos que ya se han dado a conocer por los autores de dichas citas, los ponemos en versión consultable.
Respecto a la Anemone coronaria, se trata de una especie que no figura en el Catálogo Nacional, ni en el Balear. Ni tan siquiera aparece en el Libro Rojo de la Flora Vascular de les Illes Balears.
Por tanto, desde el punto de vista de conservación, no parece ser una especie prioritaria. De todos modos, a mí me parece una especie ciertamente interesante. En el fòrum se ha colgado una única cita con precisión de metros (6 números de la Y y 7 de la X), lo cual tampoco es muy indicativo ya que en este caso hay factores que limitan dicha precisión: tipo de GPS y Datum no especificado. De un datum a otro puede haber fácilmente variaciones de centenares de metros.
Como digo, a efectos del Bioatles, la precisión de un km es suficiente, pero en la base de datos existe la posibilidad de apuntar la localización (para casos excepcionales) a precisión mayor, siempre que se indique el datum y, como digo, es una información no disponible públicamente. Si alguien considera que la cita es interesante (a 1x1 m), y cree que vale la pena, me la puede enviar por correo y yo la incluiré en el Bioatles. Así no habrá problemas por un uso indebido de la información. En el futuro, esa información puede ser interesante, por ejemplo, para que la administración, o alguna institución autorizada por ella, busque la especie en esta localización. El otro día, precisamente, Magdalena Vicens, me comentó que en el Jardín Botánico de Sóller tienen Anemone coronaria pero que produce semillas inviables. Si conocemos la localidad natural exactamente, es posible, en el momento adecuado, ir a recoger semillas para conservarlas en el Banco de Germoplasma o producir planta en el mismo jardín. Eso sería una aplicación útil del conocimiento exacto de la ubicación de la especie, ¿no te parece?
Lo que, evidentemente, no me parecería correcto es que una persona fuese al campo con un GPS y colgara en este fòrum, o en cualquier otro lado de fácil acceso, información (nidos o ubicaciones de las anteriores especies) que podríamos considerar "clasificada". Yo también opino que la mayoría de gente que accede aquí es amante de la naturaleza, pero en todas partes puede haber un garbanzo negro.

Salut!

Ivan
Jose Luis Martinez

Entrada Autor: Jose Luis Martinez »

Hola foreros.


Esto de la indicación de los lugares sobre especies que necesitan "localidades confidenciales" es siempre el debate desde hace muchos años entre el mundo científico y conservacionista.
En mi más que modesta opinión ¿teneis claro que a alguien que quiera recolectar especies escasas (o sea en Peligro de extinción o en Peligro crítico) necesita de este forum?.
A la gente que quiere y hace daño a propósito no le para la carcel (en algunas especies este es el destino si te pillan) y ¿creeis de verdad que les vamos a dar nosotros una información que no tienen?
Sin embargo al que podemos ayudar es a aquel que hace daño sin saber. Ese que un día va por el campo y ve una plantita y la arranca porque es "preciosa" (se trata de una especie en peligro de extinción y endémica) o aquel que pisotea un nido de Chorlitejo patinegro, porque "no lo ve" (especie catalogada como vulnerable), sencillamente no lo saben y el que no sabe es como el que no ve.
Esta es la gente que podemos ayudar (por favor si vas por tal sitio no hagas esto ni lo otro, porque aquí existen especies sensibles).
Que no hay que lanzarlo al viento pues no, pero os cuento una anecdota para que veais que frenar al "delincuente" no es posible.
En Madrid esta el Monte de el Pardo, un lugar impresionante 17.000 hectareas de encinar con Águila imperial, buitre negro etc. también con el Palacio de la Zarzuela, Palacio del Pardo y diversos servicios de la Guardia civil, militares y Centro de inteligencia nacional ¿os imaginais los niveles de seguridad de este bosque?.
La caza furtiva o la recolección de huevos de rapaces tadavía existen HOY.
¿Creeis que les frena la falta información? Esa gente cobra por su "trabajo" y mucho. No necesitan publicaciones, ni articulos, ni bioatlas, de hecho de muchos lugares nos podrían dar mucha información, si quisieran claro, pero esa información para ellos "Vale mucha pasta".

UN ABRAZO

JOSE LUIS MARTINEZ
Jose Luis Martinez l’ha editat per darrera vegada el dia: dt. març 23, 2010 6:25 pm, en total s’ha editat 1 vegada.
Avatar de l’usuari
Magdalena
Member
Entrades: 20
Membre des de: dc. gen. 09, 2008 10:50 am
Contacta:

Entrada Autor: Magdalena »

Bon dia,
Jo crec que hi ha casos en que la divulgació de "dades sensibles" en la web podrien ser problemàtiques. No s'haurien de donar les dades de:
- taxons amb valor comercial.
- dades sobre les que algú ha sol·licitat ocultar-ne la informació com per exemple el propietari dels terrenys.
- taxons o hàbitats fràgils com orquidies, llocs de nidificació o cria, plantes ornamentals i vistoses cercades per molts de jardiners extrangers per fer-ne hibrids comercials com per exemple Cyclamen, Crocus, Paeonia, Narcissus.
- informació sobre taxons rars i/o en perill o bé protegits per la llei.
- dades sobre les que es pot obtindre un benefici econòmic. Per exemple hi ha empresers de consultoria mediambiental que a l'hora de fer els seus informes es dediquen a fer els inventaris a base de dades d'herbari, sense haver anat mai al lloc en questió.

També s'han de considerar dades "temporalment sensibles" les que són objecte d'investigació actualment i que encara no s'han publicat.

Per altra banda, l'administració hauria d'estar assabentada de totes les dades possibles i potser així s'evitaria per exemple un fet que ja sé que cada any se'n parla, però encara no s'ha solucionat. M'estic referint a la fumigació de les cunetes de les carreteres que realitza el Consell de Mallorca. No sé si a les altres illes es fa el mateix però avui mateix estan fumigant la carretera de Santa Maria.

Bé, i com ja ha dit n'Ivan, si algú aconsegueix llavor d'anèmona fèrtil, en podem fer una reserva al banc de germoplasma, que no n'hi ha. Com que no és endèmica, ni està en perill, ni catalogada ni res de res... doncs mai ha sigut objecte prioritari de conservació tot i haver-ne ben poques poblacions a l'Illa. Això mateix passa amb moltes altres espècies anònimes als catàlegs oficials, com a mínim en plantes, però m'imagin que amb els altres regnes també.

Salutacions,
Magdalena
Magdalena Vicens
Jardí Botànic de Sóller
www.jardibotanicdesoller.org
Jose Luis Martinez

Entrada Autor: Jose Luis Martinez »

Hola Magdalena y demás amigos.

Has tocado dos puntos muy candentes e interesantes.

Por un lado el de diferentes intereses económicos sobre recolección (me da igual el reino y la forma). De verdad a esta gente especializada no hay quién la frene (ni con barreras de cemento). Que no hay que facilitarselo más, estoy de acuerdo contigo.

Otro tema es el de las especies que no están en ningún catalogo (nacional o regional) porque son abundantes/ comunes. Pero yo creo que tú tienes mucha más experiencia que yo y sabes que a los políticos (al final quieran o no tienen la responsabilidad) no es posible convencerlos de que las especies (o su recolección por ejemplo de semillas) a de hacerse cuando la especie es aún común, puesto que es mucho más barato que cuando se encuentran en peligro (luego hay que correr contra reloj para conocer, proteger, conservar y gestionar) y esto si que es caro y a veces infructuoso.

UN ABRAZO

JOSE LUIS MARTINEZ
Avatar de l’usuari
biel servera
Member
Entrades: 310
Membre des de: dg. març 08, 2009 8:23 pm

Entrada Autor: biel servera »

Continuant amb localitzacions, podeu apuntar Vall d'Orient. La cita es de'n David Casajoana. Si voleu mes precisio sobre el lloc me podeu escriure un correu.
Avatar de l’usuari
Magdalena
Member
Entrades: 20
Membre des de: dc. gen. 09, 2008 10:50 am
Contacta:

Entrada Autor: Magdalena »

Solamente una presición con respecto a tu frase José Luis, cuando dices textualmente:

"De verdad a esta gente especializada no hay quién la frene (ni con barreras de cemento). Que no hay que facilitarselo más...".

No puedo subscribirla porque estaría echando tierra encima de muchos de nosotros... No debemos estar en contra de que se investiguen nuevos híbridos para jardineria a partir de las especies silvestres, creo que ello es una utilidad más de nuestras plantas, la jardinería. Además creo que ello en cierta manera protege tambien las poblaciones naturales y les da un valor añadido. En el Jardín, todos estos jardineros y/o científicos en busca de genes para "fabricar" nuevos híbridos para jardinería, tienen su fuente. No deben ir en busca de Cyclamen balearicum, por muy abundante que sea, maltratando las poblaciones naturales. Cualquier investigación seria, respaldada por una institución conocida tiene la puerta abierta en el Jardí Botànic, si tenemos material, claro! No siempre podemos satisfacerles!. Los que se deben controlas son los coleccionistas sín mas... estos son los más peligrosos...

Saludos de nuevo,
Magdalena
Magdalena Vicens
Jardí Botànic de Sóller
www.jardibotanicdesoller.org
Jose Luis Martinez

Entrada Autor: Jose Luis Martinez »

Claro, claro Magdalena.

Esta claro que no he usado el término adecuado, cuando me refiero a "especializada", me refiero a "especializada en coleccionar, comercializar ilegalmente, destruir...etc", no ha estudiosos, científicos y profesionales (siempre que a su vez tengan los permisos necesarios para la recolección).

De todas formas para estudiar Cyclamen balearicum (ni ninguna otra especie animal o vegetal), por muy abundante que sea no hace falta "maltratar las poblaciones naturales". Incluso en ocasiones no haría falta ni recolectarla.

Vamos que solo quería decir que a los malos, malisimos....no los para nadie y algunos de los "teóricos" buenos...pues a veces tampoco.

UN ABRAZO

JOSE LUIS MARTINEZ
Avatar de l’usuari
Ivan Ramos
Member
Entrades: 36
Membre des de: dj. gen. 10, 2008 4:03 pm

Entrada Autor: Ivan Ramos »

Bones a tots:
Ahir, fent una volteta per Sarrià, pel camí que va per darrera cap a Son Mal Ferit vaig veure un grupet de 5-6 Anemone coronaria. Les flors no estaven obertes per complet, però no hi havia dubte: les fulles són molt característiques. Eren a una parcel·leta just al límit entre els municipis de Palma i Esporles. Coordenades: 464 4388.
Mira que m'agrada aquesta planta!
Ivan
Avatar de l’usuari
Maties Rebassa
Member
Entrades: 1030
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 5:52 pm

Entrada Autor: Maties Rebassa »

Hola.
Diumenge vaig veure mitja dotzena de plantes florides a les afores de Sineu, en direcció a Sant Joan.

Salut!
Amor, alenteix-te. El final mai és tan divertit com l'inici. Per favor, continua essent un infant en algun lloc del teu cor.
Original of the species, U2
Avatar de l’usuari
Toni Mateu
New member
Entrades: 1
Membre des de: dj. feb. 19, 2009 10:35 pm

Entrada Autor: Toni Mateu »

Hola.

El mes passat vaig veure mitja dotzena d'exemplars d'Anemone coronaria vòra la pista que puja de Raixa a Raixeta. He vist que no apareix citada a aquesta quadrícula, així que te la pas Ivan per si la vols afegir al Bioatles.

UTM ED50 X 471 Y 4393

Salut!

Toni
Respon