Bolets10

Estudi i conservació de la flora de les Illes Balears
Avatar de l’usuari
Joan Vicenç
Member
Entrades: 669
Membre des de: dl. abr. 14, 2008 9:17 pm
Ubicació: Alaró
Contacta:

Bolets10

Entrada Autor: Joan Vicenç »

Dels bolets més coneguts que he trobat per ara puc citar, gairebé amb certesa, un Leccinum lepidum, a la foto i que me vaig menjar, un Boletus satanas i un altra Boletus amb el capell molt blanc, com que aquests dos eren de mida reduïda no els vaig ni fotografiar ni tocar, per tant no els vaig poder identificar com cal. També he trobat aquesta mena de Cuprinus i les gírgoles de poll en certa abundància. Altres espècies més discretes com per exemple aquell bolet tan xulet que surt sobre les pinyes i un altra molt primerenc, marronenc clar i prim que surt en grupets. Pobra relat, però que esper es vegi enriquit amb les fotos. Ah, per cert, tenc un contracte fet amb un forner del meu poble, que me te molt mimat, per tal que si li duc bolets comestibles ell fa dues coques en verdures i bolets, una per ell i una altra per jo. Demà de matí berenarem de la primera, la de les gírgoles de poll. Si qualcú/una ho vol compartir està convidat/da.

Imatge

Imatge

Imatge


Per cert, un company em va mostrar un B. aereus, de mida prou discreta.
Avatar de l’usuari
Joan Carles Salom
Member
Entrades: 31
Membre des de: dt. set. 08, 2009 8:05 am

Entrada Autor: Joan Carles Salom »

Hola Joan, ja veig que ja has trobat bolets.

Crec que t'he de dir que el primer no es un Leccinum lepidum. si no un Xerocomus el més segur X. chrysenteron o X.subtomentosus - Ambdóds igualment comestibles ( anau alerta amb els boletals que la carn torna blava i la cutícula és blanca o blanca-rosada son tòxics indigestos). Dins aquest grup a Mallorca hi ha Boletus satanas, B. pulchrotinctus, Boletus albidus = B. radicans (Que és el que vares veure) i la seva var. sanguinipes i B. lupinus.

El Coprinus sembla C. insignis = C. alopecia però s'haurien de mirar si les espores són ornamentadaes- Tòxic si es consumeix juntament amb begudes alcòholiques (Antabús)

Les gírgoles de poll o figuera (Agrocybe cylindracea= A. aegerita) bones i tendres

El bolet que creix sobre les pinyes de pi es Mycena seynii

Salutacions a tots i totes

Joan Carles Salom
Avatar de l’usuari
biel servera
Member
Entrades: 310
Membre des de: dg. març 08, 2009 8:23 pm

Entrada Autor: biel servera »

Uep,
Acab de sopar d'un pa amb oli amb picornells que estava de mort.
Agafats d'avui mateix, n'hi havia tants de petitons (que he deixat alla mateix) que no sabies on trepijar, si segueix aixi sira un any espectacular pels bolets.
A mes a mes tambe hi havia girgoles de poll (passades) i un bon grapat d'especies diferents. Pixacans, russules i moltes altres especies.
Salut!
Avatar de l’usuari
Pere Vicens
Member
Entrades: 696
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 4:01 pm
Ubicació: Inca

Entrada Autor: Pere Vicens »

Mira per on...! Ahir també vaig sopar de bolets acabats de trobar: aguiat de mussola amb fortes... i estava de mort!!

L'horabaixa vaig anar a fer "una volta" i el Biel diu una certesa: hi havia bolets arreu i en gran varietat d'espècies. Si la cosa no canvia, serà un bon any...!

Vaig veure molts d'esclatassangs de lletrada Lactarius zonarius, molts de boletals (Leccinum lepidum, Suillus bellini, S. bovinoides, Boletus pulchrotinctus, Xerocomus sp.) i russulals (R. aurea, R. mairei, R. quercilicis, R. delica, R. grisea), així com farineres Amanita ovoidea, A. pantherina; cogomes A. vaginata; gírgoles d'alzina Armillaria mellea; picornells Cantharellus cibarius, gírgoles de pi Hohenbuehelia geogenia i alguns carlets Higrophorus russula.

Tinc les dues mans amb els dits negres de llevar cutícula...!

;-))

Pere
Avatar de l’usuari
Joan Vicenç
Member
Entrades: 669
Membre des de: dl. abr. 14, 2008 9:17 pm
Ubicació: Alaró
Contacta:

Entrada Autor: Joan Vicenç »

Bé, avui una volteta per explorar el terreny. No ho he fet d'una forma molt naturalista, vull dir que no he anotat i identificat tot el que he vist. Encara hi ha poca cosa, però pens que enguany tendrem un bon mes de novembre. He anat pels baixos, vull dir a uns 200-300 mts. sobre nivell de la mar. Entre Palma, Puigunyent i Esporles.

Bolets que he vist i que he intentat identificar amb menys que més fortuna. Els que marc amb el signe d'interrogació és que vol dir que no és de fiar, però que sí que he observat qualque espècie com aquesta o semblant:

Esclatassang bord crec que es tractava del Lactarius tesquorum.
Russula delica, Russula insignis, Russula ilicis més que no pas la grisea, Russula maculata, Russula seperina (?) , Russula torulosa o vesca (?) o semblant.
Picornells.
Boletus albidus, B. Lupinus (?), B. Satanas (?)
Suillis bellini i potser S. Collinitus

He vist més coses que ja no record.

Altres informacións boletaires me diuen, i que don per cert, que s'ha trobat qualque esclatassang, lepiotas un poc passades i B. aereus. Pocs. Més per la part d'Escorca. C'est tout pour le moment.
Salut.
Avatar de l’usuari
biel servera
Member
Entrades: 310
Membre des de: dg. març 08, 2009 8:23 pm

Entrada Autor: biel servera »

Pere... podem demanar al moderador si obrim un nou forum: forumcuina!
Avatar de l’usuari
Joan Bibiloni
Member
Entrades: 493
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 9:36 pm
Contacta:

Entrada Autor: Joan Bibiloni »

Avui he trobat es 4 primers esclatasangs, Lactarius sanguifluus. A sa mateixa zona s´hi fan esclatasangs " forasters", Lactarius deliciosus, pero no n´he vist cap.

Joan
Avatar de l’usuari
Joan Vicenç
Member
Entrades: 669
Membre des de: dl. abr. 14, 2008 9:17 pm
Ubicació: Alaró
Contacta:

Entrada Autor: Joan Vicenç »

El que hi ha en abundància i qualitat són blaves i no tants esclatassangs, també cogomes. Vos recomano la recepta de cuina que surt aquest mes al calendari de sa Nostra. Pel que fa al vi, per cuinar i també per beure, he fet servir un Jaume de Puntiró blanc. Salut i bon profit.
Avatar de l’usuari
Joan Vicenç
Member
Entrades: 669
Membre des de: dl. abr. 14, 2008 9:17 pm
Ubicació: Alaró
Contacta:

Entrada Autor: Joan Vicenç »

Avatar de l’usuari
Joan Vicenç
Member
Entrades: 669
Membre des de: dl. abr. 14, 2008 9:17 pm
Ubicació: Alaró
Contacta:

Entrada Autor: Joan Vicenç »

Avui un plat de picornells, blaves blaves, fortes, Russula acrifolia, alguns xampinyons ben bons, algunes cogomes (Amanita vaginata), pocs pixacans, molts esclatassangs de llet, cap de bo. Les blaves les he duites al meu amic forner, demà dematí una coca per ell i una per jo i si voleu venir també per a vosaltres. Salut. Ah, penj aquesta bufa del dimoni i l'acrifolia.

Imatge

Imatge

Imatge

Imatge
Jose Luis Martinez

Entrada Autor: Jose Luis Martinez »

Jolín,


Es que viendo este apartado entra un hambreeeeeeee.

Por cierto, una pregunta ¿Creeis necesaria una reglamentación específica para la recogida de setas?


UN ABRAZO


JOSE LUIS MARTINEZ
Avatar de l’usuari
Joan Vicenç
Member
Entrades: 669
Membre des de: dl. abr. 14, 2008 9:17 pm
Ubicació: Alaró
Contacta:

Entrada Autor: Joan Vicenç »

José Luis, no hi he meditat molt, però pens que no cal una normativa o reglamentació específica. Potser amb un poc d'educació ambiental i sentit comú n'hi ha prou. A més, a Mallorca gairebé tots els boscos estan en mans privades i l'afició de recol·lector, cercador, caçador de bolets amb la curiositat naturalista i artística aparellada cal que sigui de la més furtiva i lliure possible.

Una curiositat del calendari del Consell de Mallorca del mes de novembre. Pens que es tracta d'una gírgola de garrover, el pes, 16 lliures venen a ser 6.400 grams, és a dir sis kilograms i mig gairebé. N'he vistes de ben grosses jo també.

Imatge
Joan Vicenç l’ha editat per darrera vegada el dia: dv. oct. 29, 2010 6:24 pm, en total s’ha editat 1 vegada.
Avatar de l’usuari
Alex
Member
Entrades: 192
Membre des de: dt. gen. 08, 2008 11:07 pm

Entrada Autor: Alex »

Herlichen glückwunsch Joan Vicenç
Avatar de l’usuari
Joan Vicenç
Member
Entrades: 669
Membre des de: dl. abr. 14, 2008 9:17 pm
Ubicació: Alaró
Contacta:

Entrada Autor: Joan Vicenç »

vielen dank, Alex
Avatar de l’usuari
Joan Carles Salom
Member
Entrades: 31
Membre des de: dt. set. 08, 2009 8:05 am

Entrada Autor: Joan Carles Salom »

Hola Joan, jo ahir un parell de Macrolepiotas, un parell de picornells i un llenega rosada (Hygrophorus roseodiscoideus).

Tot estava bastant sec per mor del vent. No obstant vaig recol·lectar, i fer fotos de bufes, en vaig trobar dues espècies Lycoperdon perlatum (com la que has fotografiat) i un altre (Lycoperdon molle).

El Lycoperdon perlatum es fàcil de reconèixer ja que te una mena d'espines piramidals que es desprenen quan es freguen, deixant sempre un forat enrevoltat de berruguetes (es veu millor a la lupa). L'altre (L. molle) té espines molt petites com agullons que tambe es desprenen quan se les frega, però aquestes se junten de 4 en 4 per les puntes entrecreuant-se.

Salut

Joan Carles Salom
Avatar de l’usuari
jaume adrover
Member
Entrades: 308
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 3:57 pm

Entrada Autor: jaume adrover »

Hola tots

Magnifica imatge Joan Vicens, entranyable de veres. A Felanitx la Gírgola de garrover ("gírgula" pronuncia molta gent) és molt apreciada, mentre que per altres pobles veig que no l'hi fan gaires cas.

Avui per fi hem trobat picornells (Cantarellus cibarius) en abundància. Moltíssims Lycoperdum perlatum tendres, Amanita vaginata, Rusula delica, R. grisea, R. insignis, Clytocibe odora, H. geogenia (gírgola de garriga a Felanitx), Lactarius zonarius,L. tesquorum, peus de rata....molta varietat.

Ens ha sorprés trobar una tortuga de terra menjant un boletal que no tenim clar si era Boletus satanas o Boletus lupinus, tornava blau al tall, tubs vermells, peu groc fosc, capell marró fosc.. no duiem càmara. Ja els hem trobat dues vegades menjant Suillus collinitus al mateix redol. Suposo que deu estar ben documentat.

Salut

Jaume Adrover i Raquel Vaquer
La vit-ta é la que trabaha, el cuerpo é un bulto.
Avatar de l’usuari
Joan Vicenç
Member
Entrades: 669
Membre des de: dl. abr. 14, 2008 9:17 pm
Ubicació: Alaró
Contacta:

Entrada Autor: Joan Vicenç »

Avui gran diada, en quantitat, qualitat i diversitat. Molts picornells, el cibarius i un altra que no puc identificar que cada anys de fa anys trob al mateix indret, és gris clar i blanc, no gens groc. Tenc fotos d'altres anys que si les trob les penjaré. He trobat força esclatassangs, no en sabria determinar ben bé l'espècie, llevat de sanguifluus i qualque deliciosus. També he trobat cogomes, obertes i en ou, suposo que vaginata, però també caldria afinar-ho millor. Prou Leccinum lepidum, peu de rata cinerea. Blaves, grisea, ilicis, olivacea, maculata... Una sorpresa, fredolics, Tricholoma terreum. Al començament m'ha semblat veure una tortuga, que finalment ha resultat ser el que supòs un Xerocomus chrysenteron parasitat per un altra fong. Leocarpus fragilis i altres semblants, vos pas una foto de detall. Finalment com que sé que al Joan Carles les lepiotes li agraden he fotografiat aquesta de damunt i de davall per veure si la pot identificar (supòs que és Lepiota!)

Res, gran diada esplèndida de com sempre esper que sigui el novembre. Pens que aquest mes donarà molt de sí.

Salut i bona tresca.

Imatge

Imatge

Imatge

Imatge

Imatge

Imatge
Avatar de l’usuari
Joan Carles Salom
Member
Entrades: 31
Membre des de: dt. set. 08, 2009 8:05 am

Entrada Autor: Joan Carles Salom »

Hola Joan me falta la base del peu (era esquamosa com el capell) tenia anell. Però podria ser (sense la microscopia és difícil) si la vares olorar i recordava la mandarina (Lepiota subincarnata var. josserandii), si no tambe Lepiota sublaevigata ( la localitat Es Marjenor ???).

Salutacions

Joan Carles Salom
Avatar de l’usuari
Joan Vicenç
Member
Entrades: 669
Membre des de: dl. abr. 14, 2008 9:17 pm
Ubicació: Alaró
Contacta:

Entrada Autor: Joan Vicenç »

Em sap greu Joan Carles, no recordo els detalls que me demanes. La zona era la de s'Olivaret d'Alaró. Avui he passat gust de trobar esclatassangs, molts, sans i sense esforç, també força Leccinum lepidum. Vos mostr una fotografia d'un bolet de color verd-metàlic. Justament he deixat les meves guies i ara no el sé identificar. Salut a tothom i aprofitat aquest mes de novembre que és bo i pens que encara hi tornarà més. Ah, també ja he trobat peluts (Hydnum repandum) i qualque fredolic.

Imatge

Imatge

Salut.
JV
Avatar de l’usuari
Joan Carles Salom
Member
Entrades: 31
Membre des de: dt. set. 08, 2009 8:05 am

Entrada Autor: Joan Carles Salom »

Cortinarius infractus o una de les seves varietat olivellus

Salut

Joan C. Salom
Avatar de l’usuari
toni font
Member
Entrades: 15
Membre des de: dc. feb. 27, 2008 4:50 pm

Entrada Autor: toni font »

algu pot fer un cop d'ull i confirmar si puc cuinar aquestes criatures?
barranc de biniaraix, diumenge passat

http://picasaweb.google.com/tonifontg/Bolets#

gracies!
Avatar de l’usuari
Alex
Member
Entrades: 192
Membre des de: dt. gen. 08, 2008 11:07 pm

Entrada Autor: Alex »

El de la foto 5 pareix Leccinum lepidum, si realment ho es , s'han de retirar els tubs. En qualsevol cas tots els bolets son comestibles, al manco una vegada.
Salut
Avatar de l’usuari
Joan Carles Salom
Member
Entrades: 31
Membre des de: dt. set. 08, 2009 8:05 am

Entrada Autor: Joan Carles Salom »

Hola Toni

L'1 pel diàmetre del capell, làmines lliures, rosades per la caiguda de les espores i creixent sobre fusta m'inclin per Pluteus cervinus =P. atricapillus (no comestible).
La 2 és una farinera Amanita ovoidea (comestible de baixa qualitat) i que no s'ha de confondre amb l'Amanita proxima bolet molt similar tòxic que té la volva bruna, és més esvelt i l'anell més persistent (no es desfà com a la farinera). A vegades les 2 espècies fructifiquen a prop una de l'altra.
La 3 Leccinum lepidum ( bon comestible) però no tant bo com els ceps.

Salutacions

Joan Carles Salom
Avatar de l’usuari
Alex
Member
Entrades: 192
Membre des de: dt. gen. 08, 2008 11:07 pm

Entrada Autor: Alex »

Avatar de l’usuari
Joan Vicenç
Member
Entrades: 669
Membre des de: dl. abr. 14, 2008 9:17 pm
Ubicació: Alaró
Contacta:

Entrada Autor: Joan Vicenç »

Ahir vaig anar a fer una volta, al mateix agre de sempre vaig trobar aquests picornells que són molt pal·lids, més blancs que grocs. Deu fer més de vint anys que les trob al mateix redol.

Imatge

De l'any 2007 són aquestes fotos del falus impudicus, com podeu veure té el "gland" gairebé blanc, diferent del de n'Àlex. Molt pudenta.

Imatge

Imatge

Salut i sexe!
Respon