Orchis palustris

Estudi i conservació de la flora de les Illes Balears
Respon
Avatar de l’usuari
Cati
Member
Entrades: 454
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 5:57 pm
Contacta:

Orchis palustris

Entrada Autor: Cati »

Algú me pot donar una mà amb el nom "correcte" de la Orchis palustris?.
A la nova edició de la flora manual dels països catalans no surt com a tal sinó com a Orchis laxiflora subsp.palustris. També els del TAIB utilitzen el nom d' Anacamptis robusta per la mateixa espècie.
De quina forma és més correcte escriure el nom científic? Són tots els noms vàlids?

Gràcies,

Cati
Avatar de l’usuari
Joan Rita
Member
Entrades: 153
Membre des de: dt. gen. 08, 2008 5:30 pm
Ubicació: UIB
Contacta:

Entrada Autor: Joan Rita »

AAAAggggggg! Me lo temia.

La major part dels noms son vàlids. La qüestió és, si per a les orquídies el concepte d'espècie l'agafam molt ampli (analitic) o molt estret (sintétic). Hi ha les deus tendències.

Una visió analítica, vull dir que donam bastant importància a alguns caràcters morfològics, ens porta a considerar les poblacions de S'Albufera i nord d'Africa com una espècie diferent. És la meva opinió, llavors parlariem d'Orchis robusta.
Una opció més sintètica, vull dir que aquestes diferències no es consideren tan notables, llavors podem utilitzar la categoria de subespècie: Orchis palustris subsp. robusta. Aquestes diferències de criteri en la categoría d'espècie o subespècie es donen a moltes "espècies" de la nostra flora.

Pero...!

Al final dels anys 90 pels resultats d'estudi d'ADN, i sense correspondència amb el caràcters morfològics com és la forma de les flors, alguns autors van dir que una part de les espècies del gènere Orchis tenien que passar al gènere Anacamptis. Llavors, tindriem el mateix: Anacamptis robusta, o bé Anacamptis palustris ssp. robusta (el mateix autor, en Bateman, ha publicat els dos noms, el darrer al 2003 amb categoria d'espècie).
Aquestes dades moleculars no són acceptades de forma general. En realitat han generat una gran confussió. Ni les bases de dades del Jardí Botànic de Madrid, ni el CNRS francés han aceptat aquest canvi. Mantenen l'Orchis palustris, amb la categoria que vulguis, però a dins del gènere Orchis. Jo estic molt d'acord amb aquest criteri, particularment no m'ha convençut gens de que fos necessari aquest canvi de gènere. A més, si el feim, també hem de dir Anacamptis longicornu, Anacamptis fragans, etc. etc. ¡Un follón!

Tal com està ara la situació, som de l'opinió de mantir les Orchis com estàn, com Orchis i no com Anacamptis. I m'agrada més el criteri analític, vull dir Orchis robusta, millor que Orchis palustris ssp. robusta. Però entenc que això és més discutible, i altres pensaran diferent.

Uffff.

Joan
Joan Rita l’ha editat per darrera vegada el dia: dj. gen. 10, 2008 7:26 pm, en total s’ha editat 1 vegada.
Avatar de l’usuari
Emili Laguna
New member
Entrades: 3
Membre des de: dj. gen. 10, 2008 7:44 pm

Entrada Autor: Emili Laguna »

Per als qui no esteu acostumats cal una mica de paciència, i sobretot oblidar-se de la rigidesa que tenim en nomenar altres coses. Arriba un moment que si ens diuen Orchis robusta, O. palustris subsp. robusta, Anacamptis robusta, A. palustris subsp. robusta (i perquè no, qualque la recombinarà com a Barlia robusta o Himantoglossum robustum, 'tiempo al tiempo' que diuen els castellans), el que tindrem al cap (que és allò més important) serà la imatge d'una planta concreta. Hi ha gent que diguent-se Josep Francesc hi ha qui li diu Pep, Francesc, Cesc, Pep Francesc, Pep Cesc, Fran, etc. però cadascú té clar de qui es parla. Només en una xicoteta part dels casos es generen confusions. Obviament, si s'espera que els noms de les plantes (i aleshores els criteris amb els que els científics les consideren, cadascú amb el seu concepte mental d'espècie) siguen una cosa monolítica, acaba caent-se en el típic defecte dels polítics, que s'excusen de no posar un 'duro' per a la conservació diguent que de bestreta cal que els taxònoms es posen d'acord en com cal dir-li a la planta a conservar.
Avatar de l’usuari
Joan Rita
Member
Entrades: 153
Membre des de: dt. gen. 08, 2008 5:30 pm
Ubicació: UIB
Contacta:

Entrada Autor: Joan Rita »

BRAVOOO! aquest missatge és la realitat més real. Molt ben expresat Emilio!

Adjunt tots els noms que he trobat de l'Orchis robusta. Podeu escollir: :-)

♣ (1787) Orchis palustris Jacq.,
♣ (1826) Orchis mediterranea Guss
♣ (1844) Orchis laxiflora var. palustris (Jacq.) W.D.J. Koch,
♣ (1894) Orchis laxiflora subsp. palustris (Jacq.) Bonnier & Layens,
♣ (1931) Orchis palustris var. robusta T. Stephenson
♣ (1932) Orchis palustris var. mediterranea (Guss.) Schltr.
♣ (1969) Orchis palustris subsp. mediterranea (Guss.) Malag comb. inval.
♣ (1976) Orchis robusta (T. Stephenson) Gölz & H.R. Reinhard
♣ (1980) Orchis laxiflora subsp. robusta (T. Stephenson) H. Sund
♣ (1987) Orchis laxiflora var. mediterranea (Guss.) D. Rivera & López Vélez,
♣ (1997) Anacamptis palustris (Jacq.) R.M. Bateman, Pridgeon & M.W. Chase
♣ (1997) Anacamptis palustris subsp. robusta (T. Stephenson) R.M. Bateman, Pridgeon & M.W. Chase
♣ (2003) Anacamptis robusta (T. Stephenson) R.M. Bateman
Avatar de l’usuari
Cati
Member
Entrades: 454
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 5:57 pm
Contacta:

Entrada Autor: Cati »

M'ENCANTA aquest fòrum!. No m'esperava tanta informació. De fet m'ha quedat prou clar el tema. Moltes gràcies Joan i Emili.

Cati
Respon