Ophrys dyris ..... solitaria

Estudi i conservació de la flora de les Illes Balears
Respon
Avatar de l’usuari
antonicladera
Member
Entrades: 19
Membre des de: dl. maig 17, 2010 9:06 pm

Ophrys dyris ..... solitaria

Entrada Autor: antonicladera »

Enguany la temporada, després d'aquestes setmanes de pluja ha començat amb força... i per jo ja ho ha valgut...
Entre Ophrys fusca vaig trobar(amb ajuda d'acotament per mapa pen T. Mascaró) aquesta solitaria O. dyris després d'hores de recerca..... que no demanava res més que la fotografies.... encara un poquet prest, dic que he tingut sort per lo escasses que són aquestes dyris.....
Vos pas dues fotos d'aquest bell exemplar....
Supòs que en vindran més......

Salutacions des de Ciutadella



Imatge



Imatge
antonicladera l’ha editat per darrera vegada el dia: dj. març 10, 2011 5:49 pm, en total s’ha editat 1 vegada.
Avatar de l’usuari
biel servera
Member
Entrades: 310
Membre des de: dg. març 08, 2009 8:23 pm

Entrada Autor: biel servera »

Molt maques Toni!
Lo de O. dyris ho reconeixes pel label? Jo me faig un bon taco amb aquest grup. L'altre dia en Pere Vicens va fer un repas taxonomic de les O. fusca, sense imatges, per desgracia.
Salut
Biel
Avatar de l’usuari
antonicladera
Member
Entrades: 19
Membre des de: dl. maig 17, 2010 9:06 pm

Entrada Autor: antonicladera »

A part del label que te una forma graciosa de "W" pàlida i aquest està inclinat a partir des d'1/3 aproximadament, t'thas de fixar que a l'entrada de la cavitat estigmàtica no té forma de "V" o de canal com si ho te la fusca.... La O.dyris te una entrada a aquesta cavitat més be plana....
Al principi ho veus(per il·lusió) tot dyris..... però fent aquest destriament trobaràs les diferencies.



salut!!!
Avatar de l’usuari
Pere Vicens
Member
Entrades: 696
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 4:01 pm
Ubicació: Inca

Entrada Autor: Pere Vicens »

Hola a tots i a totes.

Bones fotografies, Toni...!

Biel, darrerament estic destrossant-me la vista i la memòria mirant el grup de les Ophrys fusca i a vegades crec tenir les coses clares, però molt sovint estic ben embullat. Aniré penjant fotografies en tenir exemplars clars i en els que sigui fàcil apreciar els detalls concrets... i vosaltres enceteu el debat: a veure si entre tots posem una mica de claror.

L'altre dia en parlava amb en Guillem Alomar i em deia, entre somriures, que és una cosa molt complicada per la gran quantitat d'hibridació que hi ha.

Jo també veig la cavitat estigmàtica aplanada, les lluentors grises dels pels, l'angle molt obert de l'exterior dels lòbuls laterals (es veu be a la segona fotografia) i l'agenollament a partir de la 1/3 part del label... però em sembla massa allargat i no gaire ample, amb una mica de canalització a la part central (que el divideix en dues parts)... La coloració virada de la màcula també em descoloca... mmmhhh....

De O. dyris també crec que en té molt, però per ventura també te una petita part de O. lupercalis...

Guillem, què trobes...? Parla, homo, i dóna'ns llum, que estem una mica a les fosques...!!

;-))

Pere
Pere Vicens l’ha editat per darrera vegada el dia: dj. març 10, 2011 8:15 pm, en total s’ha editat 1 vegada.
Avatar de l’usuari
antonicladera
Member
Entrades: 19
Membre des de: dl. maig 17, 2010 9:06 pm

Entrada Autor: antonicladera »

Bon dia Pere,
jo eliminaria la possibilitat de O.lupercalis, degut a que crec que no hi ha cites a Menorca que puguem assegurar la seva existencia a la nostra illa. Si que es ver que te un poquet de fusca, si però a l'espera de que en Guiem Alomar ens doni la seva opinió jo estic en la idea de que estam davant uina Ophrys dyris..... sobretot pel que m'ha costat de trobar-la ;-))))))
Fora bromes, hi he de tornar aquests dies i seguiré fent recerca, així com faré fotografies de les principals diferencies que hi ha entre les dues espècies, sobretot, fotos de l'entrada a la cavitat estigmàtica que és on més es marquen les diferencies(això crec.....)
Salut!!
Avatar de l’usuari
Guillem Alomar Canyelles
Member
Entrades: 36
Membre des de: dj. abr. 02, 2009 9:53 am

Entrada Autor: Guillem Alomar Canyelles »

A mi en semble l'hibrid entre O. dyris i Ophrys lupercalis (fusca). La cavitat estigmàtica el delata, encara que té el label vellutat i abombat com la dyris.
Atentament Guillem Alomar
Avatar de l’usuari
antonicladera
Member
Entrades: 19
Membre des de: dl. maig 17, 2010 9:06 pm

Entrada Autor: antonicladera »

Gràcies Guillem,
li he enviat un mail...l'ha rebut?
salut!
Avatar de l’usuari
Pere Vicens
Member
Entrades: 696
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 4:01 pm
Ubicació: Inca

Entrada Autor: Pere Vicens »

Bon dia a tots i a totes.

Gràcies, Guillem, per respondre. Toni, la O. dyris que cerques ha d'estar relativament a prop de l'exemplar que tens retratat... segur...!!

Diumenge vaig seguir trobant O. lupercalis per la zona de Llucmajor:

Imatge

i una possible Ophrys fabrella. Segons alguns, un endemisme de les nostres illes: petiteta, de tija llarga i molt prima, amb poques flors molt petites i relativament amples. Tenen el label aplanat amb els lòbuls laterals de forma romboide i una línia groga ben visible a tota la vorera... entre d'altres coses...

Imatge

També hi vaig veure les primeres Anacamptis pyramidalis d'enguany...

Però la pujada d'adrenalina la vaig tenir després, a un bosc humit de pins i alzines a la zona de Valldemosssa:

Imatge

Imatge

Gennaria diphylla... amb les fulles talment com a rapa de frare Arisarum vulgare.

Pere
Avatar de l’usuari
antonicladera
Member
Entrades: 19
Membre des de: dl. maig 17, 2010 9:06 pm

Entrada Autor: antonicladera »

Bones fotos i bona troballa, Pere.... una passada!
A Menorca, la Gennaria diphylla no ha estat citada mai....
salut!!
Respon