Limodorum trabutianum?

Estudi i conservació de la flora de les Illes Balears
Respon
Avatar de l’usuari
Joan Vicenç
Member
Entrades: 669
Membre des de: dl. abr. 14, 2008 9:17 pm
Ubicació: Alaró
Contacta:

Limodorum trabutianum?

Entrada Autor: Joan Vicenç »

Avui per la zona des Rafal - cals Reis, coordenades X 479415 y 4397276, he trobat aquesta orquídia que em sembla un Clavell bord (Limodorum trabutianum Battand). En total eren 6 exemplars, un dels quals estava mossegat, segurament, per les cabres. Moments abans n'havia fotografiades una bona guarda.

Imatge

Imatge

Imatge

Imatge

Imatge
Avatar de l’usuari
antonicladera
Member
Entrades: 19
Membre des de: dl. maig 17, 2010 9:06 pm

Entrada Autor: antonicladera »

tenen una bona pinta....
et vas fixar amb l'esperó....? sol tenir uns 4mm com a molt...... Jo hi vaig darrera d'ells a Menorca..... existeix una cita inèdita però no vol sortir...... tots els que tron son L. limodorum normal amb el seu esperó de més d'1 cm.....


salut!!!!
Avatar de l’usuari
Joan Vicenç
Member
Entrades: 669
Membre des de: dl. abr. 14, 2008 9:17 pm
Ubicació: Alaró
Contacta:

Entrada Autor: Joan Vicenç »

Potser hi tornaré la setmana qui ve i seran florides. Així i tot ara fa poc he fet aquestes fotos per si qualcú en sap treure l'entrellat. Gràcies.

Salut.

Imatge

Imatge
Imatge

Imatge

Imatge

Imatge


A l'herbari virtual surt així:

http://herbarivirtual.uib.es/cat-med/im ... 80329.html
Joan Vicenç l’ha editat per darrera vegada el dia: ds. abr. 30, 2011 6:25 pm, en total s’ha editat 1 vegada.
Avatar de l’usuari
Pere Vicens
Member
Entrades: 696
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 4:01 pm
Ubicació: Inca

Entrada Autor: Pere Vicens »

Hola Joa, bon dia... Bon dia a tots i a totes.

Fins que la flor no s'hagi obert, ens és difícil concretar alguna cosa.

Amb la flor oberta, es pot veure (si saps on mirar) perfectament l'esperó. El clavell Limodorum abortivum el té de coloració blanca o crema i baixa cap avall just al costat de l'ovari... En canvi, el del Limodorum trabutianum és molt petit i molt mal de veure...

A la plana de Flora Iberica es veu molt be: cerca el dibuix dins el següent pdf.

http://www.floraiberica.es/floraiberica ... odorum.pdf

Mireu que el label (la llengua) és una mica més ample i arrissada en L. abortivum, mentre que la de L. trabutianum és més estreta i llisa.

Et (us) passo algunes fotografies fetes l'altre dia de L. abortivum a un alzinar de vora d'Inca:

Imatge

Imatge



Pere
Pere Vicens l’ha editat per darrera vegada el dia: dg. maig 01, 2011 3:20 pm, en total s’ha editat 1 vegada.
Avatar de l’usuari
antonicladera
Member
Entrades: 19
Membre des de: dl. maig 17, 2010 9:06 pm

Entrada Autor: antonicladera »

Bon vespre,
a sa penúltima foto i tirant-me a sa piscina.... veig que el label sembla que sur molt recte i no te gens de corba.... Això te tota sa pinta de trabutianum..... A més totes ses flors tenen un "exigerada"enfilada cap amunt... però a part de que el label no te la curvatura que te la limodorum "normal" hem d'esperar a veure que ens dius de la longitud de l'esperó,,,
esper que ens diguis coses.... i que les cabres es portin be i ens en deixin de vives!!!!!!!!!!!

salut!!!!
Avatar de l’usuari
Joan Vicenç
Member
Entrades: 669
Membre des de: dl. abr. 14, 2008 9:17 pm
Ubicació: Alaró
Contacta:

Entrada Autor: Joan Vicenç »

Bon dia. Avui hi he tornat. Només hi havia una flor oberta, però com que probablement en els propers dies no m'hi podré acostar, he aprofitat avui per a realitzar aquest minireportatge. En el primer comentari ja vos vaig donar la informació de les coordenades. Qui conegui els camins de muntanya de Mallorca no es pot perdre. Suposo que n'hi haurà per un parell de setmanes fins que acabin de florir. Així és que si qualcú hi vol anar a veure, en té temps. personalment pens també que es tracta de la trabutianum.

Imatge

Imatge

Imatge

Imatge

Imatge

Imatge

Imatge

Imatge
Avatar de l’usuari
Guillem Alomar Canyelles
Member
Entrades: 36
Membre des de: dj. abr. 02, 2009 9:53 am

Entrada Autor: Guillem Alomar Canyelles »

La planta és trabutianum, a la primera foto es veu una flor amb l'esperó curt, i la clumna de la flor és molt estreta.
Guillem Alomar
Avatar de l’usuari
antonicladera
Member
Entrades: 19
Membre des de: dl. maig 17, 2010 9:06 pm

Entrada Autor: antonicladera »

Molt bé Joan Vicenç..... ses presumcions han estat feliçment descobertes!! Enhorabona!

Una cosa:
I que m'en deis d'això??:

Imatge

Imatge

Com veis, el taxon és diferent, no és ben trabutianum, però mirau l'esperó....petitíssim....una mica més gros que les que ha trobat en Joan Vicenç..... El label....estret, però no tan estret com diu "flora ibérica"....
JA m'agradaria que fós una Trabutianum a Menorca.......

Esper respostes..... gràcies!
Avatar de l’usuari
Guillem Alomar Canyelles
Member
Entrades: 36
Membre des de: dj. abr. 02, 2009 9:53 am

Entrada Autor: Guillem Alomar Canyelles »

Crec que també és trabutianum, l'esperó entre dins les dimensions d'aquest taxon. Ja en passareu la localitat i UTM per l'atlas.
Guillem Alomar
Respon