Consulta Orquídies

Estudi i conservació de la flora de les Illes Balears
Respon
Avatar de l’usuari
Cati
Member
Entrades: 454
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 5:57 pm
Contacta:

Consulta Orquídies

Entrada Autor: Cati »

Bones a tothom

Una vegada més cerc l'ajuda d'aquest fòrum per intentar contestar unes preguntes que me fan arribar des d'alemanya, i que pel seu nivell de detall no són suficients les meves notes de camp per contestar-les. Un grup de recerca científica d'orquídies va visitar l'illa la passada primavera i els han quedat els següents dubtes sense resoldre.

1. Referent a l'Anacamptis pyramidalis de coloració més clara, que floreix de forma més primerenca a Mondragó. Me demanen si també floreix allà, i una mica més tard, una forma més oscura de la mateixa sp. i si aquesta comparteix el mateix espai que l'altra, o ocupen zones separades.

2. En el cas anterior, si realment coincideixen una forma més clara amb una més oscura, ho fan tan sols en determinats anys, o mai coincideixen les dues floracions en els temps i espai?

3. Fan referència a un petit llibre d'Orquídies Balears, imagino que és el del nostre amic Guillem Alomar. Me demanen confirmació de les cites publicades d' Ophrys insectifera i Gymnadenia conopsea en la zona del Puig Major.
Si la resposta és sí, se tracta de cites o individus puntuals o poblacions realment viables?

Sé de la complexitat de les respostes, però també confii en l'atenció que paren sempre els nostres botànics.
Moltes gràcies!

Cati
Avatar de l’usuari
Pere Vicens
Member
Entrades: 696
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 4:01 pm
Ubicació: Inca

Entrada Autor: Pere Vicens »

Hola Cati, hola a tots i a totes.

Resposta a la qüestió 2: La coloració de les caputxines Anacamptis pyramidalis no pens que tingui relació a la temporalitat... (i dic pens perque no n'estic segur del tot). A vàries zones de Mallorca (Punta de n'Amer, voltants de Son Servera, Rafaubeig, Son Serra de Marina, Son Real...) he vist i fotografiat exemplars de diferent coloració. Suposo que va per rodols o agres... El que si m'he donat compte és de la diferència en la temporalitat de floració d'unes zones amb les altres...

Respostes a la qüestió 3: Almenys hi ha un altre llibre que fa referència a les orquídies de Mallorca, escrit per Nicole T. i William S. Beniston...
Referent a la cita d'O. insectifera, crec que és d'un peu aïllat a una zona als voltants de Ciutat, mentre que les de G. conopsea són de vàries petites poblacions, separades per pocs quilòmetres.

Espero no equivocar-me... i suposo que en Guillem Alomar et respondrà aviat...

Pere
Avatar de l’usuari
Cati
Member
Entrades: 454
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 5:57 pm
Contacta:

Entrada Autor: Cati »

Un milió de gràcies, Pere!
Salut i nets! ;)
Cati
Avatar de l’usuari
Sven J.
Member
Entrades: 21
Membre des de: ds. gen. 28, 2012 8:24 am

Entrada Autor: Sven J. »

Hola Cati y todo(a)s
En Forum planta, tema orquidies 2012, subí unas fotos de A. pyramidalis el día 2 de marzo este año. Las dos últimas, tomadas el mismo día 2 de marzo, son de dos ejemplares con capullos bien desarrollados, uno con capullos blancos y el otro con capullos de color más oscuro. Al abrirse, las flores de los dos ejemplares salieron blanquecinas, aunque la segunda con color rosado en el exterior de las flores.
Como no había visto A. pyramidalis en flor tan temprano (en la mayoría de los sitios no antes de mediados de Abril), he buscado más información sobre la floración de esta especie. Me parece que las Anacamptis de floración temprano han sido citadas como A. pyramidalis var. brachystachys, que, además de florecer temprano, son de color blanquecino, con flores más pequeñas que la forma “normal”, y que tienen la espiga laxa, globulosa o subglobulosa. “Brachystachys” significa espiga corta. La brachystachys no está reconocida como especie o subespecie, solamente como una variante entre muchas otras variantes de A. pyramidalis.
Allí, en Sta. Ponsa, vi las primeras flores abiertas el día 25 de febrero. Los primeros ejemplares en floración, con pocas (incluso creo ningunas) excepciones, coincidieron con la descripción de la variante brachystachys. La floración de diferentes ejemplares seguía sucesivamente por lo menos hasta mediados de mayo. Con el tiempo transcurrido, los ejemplares que florecían más tarde asumieron la forma y el color más “normal”, es decir, con la espiga más cónica y muchos ejemplares de color rosa oscuro. Tengo la impresión de que es una sucesión de variantes empezando con la variante brachystachys y terminando con la A. pyramidalis “típica”, lo cual es una respuesta (poca clara) de una de tus preguntas.
Subo unas fotos: Foto 1 de una “brachystachys” de Mondragó; Foto 2: Un ejemplar con flores blancas pero con capullos rosados; Foto 3: Un ejemplar “típico” para comparación.
Saludos
Sven
Imatge
Anacamptis pyramidalis "var. brachystachys" Mondragó 11/3/2012

Imatge
A. pyramidalis, blanca, Sta. Ponsa 2/4/2012

Imatge
A. pyramidalis "tipica" Bosque de Bellver 23/5/2010
Sven J. l’ha editat per darrera vegada el dia: dg. juny 24, 2012 9:59 am, en total s’ha editat 1 vegada.
Avatar de l’usuari
biel servera
Member
Entrades: 310
Membre des de: dg. març 08, 2009 8:23 pm

Entrada Autor: biel servera »

Hola Cati i la resta,
aquesta primavera me va cridar molt l'atencio uns agres d'Anacamptis molt blanques a les garrigues a la zona de s'Almonia. Me va sorprendre lo diferent que eren de les poblacions de Cabrera, tot i estar tan aprop.
Mirant les fotos que ha pujat n'Sven, jo diria que les que vaig veure serien nominals pero mes blanques (no serien brachystachys). Vull dir que no record l'espiga laxa ni les flors mes petites pero sí una coloracio molt clara a vegades d'un blanc pur. Hi havia redols amb mes de 15 ex. junts en pocs metres quadrats.

Au, salut
Biel
Avatar de l’usuari
Cati
Member
Entrades: 454
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 5:57 pm
Contacta:

Entrada Autor: Cati »

Sven i Biel, moltes gràcies per les vostres aportacions. Donau per segur que són de gran utilitat.
Una abraçada
Cati
Avatar de l’usuari
JSERAPIO
New member
Entrades: 5
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 7:44 pm
Ubicació: Eivissa
Contacta:

Entrada Autor: JSERAPIO »

A Eivissa i a Formentera les A.pyramidalis solen ser fosques i de floració tardana, apareixent les primeres a finals d'abril o a primers de maig. Corresponen més amb aquesta "forma típica" que comentau. En una visita a Menorca fa un parell d'anys, em va sorprendre que allà totes les que vaig veure eren pàlides i ja estaven ben florides al meitats de març.

Salut,

Jordi Serapio
JSERAPIO l’ha editat per darrera vegada el dia: dl. juny 25, 2012 9:35 am, en total s’ha editat 1 vegada.
Avatar de l’usuari
Cati
Member
Entrades: 454
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 5:57 pm
Contacta:

Entrada Autor: Cati »

I pensau que tant les formes clares com les obscures surten al mateix redol?
I si surten al mateix redol, coincideixen en el temps? o no arriben a florir mai de forma solapada?
Algú s'ha fixa't en aquests detalls?
Salut!
Cati
Avatar de l’usuari
CCardona
Member
Entrades: 150
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 6:24 pm
Ubicació: Sa Pobla

Entrada Autor: CCardona »

Hola Cati, pel que he vist, a mi me pareix que sí que floreixen al meteix temps i també que surten més o menys mesclades, per redols o agres com diu en Pere, pel que record a Menorca en vaig trobar una de blanca i una de colorejada pràcticament juntes.

En quant a la Gymnadenia conopsea encara no s'ha retrobat, encara que s'hagin fet grans tancaments al Puig Major, on han trobat la Orchis cazorlensis. Avui matí hi he anat i he vist una Anacamptis que m'ha fet acotar i dubtar una mica, però no, no era la Gymnadenia era Anacamptis.


CArles
Avatar de l’usuari
Cati
Member
Entrades: 454
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 5:57 pm
Contacta:

Entrada Autor: Cati »

Ei, Carles! Moltes gràcies!
De vegades un no se fixa en certs detalls fins que "arriba una pregunta". A mi també me semblava que anava per redols o grups, però també és vera que, en un primer cop d'ull, a les fotografies que tinc d'Anacamptis, les realitzades a finals de març o principis d'abril són més claretes i a finals de maig i al juny són més intenses de color. En tenir temps miraré totes les imatges una per una... a veure que surt.

Gràcies de nou a tots per les vostres aportacions!
Salut!
Cati
Avatar de l’usuari
Pere Vicens
Member
Entrades: 696
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 4:01 pm
Ubicació: Inca

Entrada Autor: Pere Vicens »

Hola Cati, hola a tots i a totes.

També he mirat les meves fotografies i, malauradament, no en tinc cap on es vegin juntes les dues coloracions... però també la majoria de les clares són més primerenques que les de color rosat.

Per l'any que ve m'ho miraré amb més cura.

Almenys dos rodols de Gymnadenia conopsea estaven al Massanella, quasi a la part de d'alt de tot. Un d'ells va ser alterat fa anys de manera greu amb "l'arreglo" del camí des de les cases de Comafreda al coll des Prat

Pere.
Avatar de l’usuari
CCardona
Member
Entrades: 150
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 6:24 pm
Ubicació: Sa Pobla

Entrada Autor: CCardona »

Bon dia.
M'ha costat, però he trobat la foto, pensava que la rosa era més rosa, això sí les blanques son ben blanques. La foto no es molt bona, però es el que tenc.

Imatge

Imatge



En quant a si floreixen unes abans que les altres, no ho acab de tenir clar, serà questió de fixar-s'hi l'any que ve. El que si hi ha és molta diferència entre poblacions.

CArles
Respon