El ´vell marí´ podría volver a nadar en nuestras aguas

Estudi i conservació de la fauna vertebrada (no aus) a les Illes Balears
Respon
Avatar de l’usuari
Cambessèdes
Member
Entrades: 50
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 4:02 pm
Contacta:

El ´vell marí´ podría volver a nadar en nuestras aguas

Entrada Autor: Cambessèdes »

El ´vell marí´ podría volver a nadar en nuestras aguas
La Conselleria estudia la posibilidad de reintroducir la foca monje en Cabrera, la costa de Artà y el norte de Menorca

ROSA FERRIOL. PALMA. Si todo va bien, un viejo amigo del mar balear podría volver a nadar en nuestras aguas transparentes. Se trata del vell marí, una especie que desapareció a mitad del siglo XX a causa de la "persecución directa que sufrió". En la presentación del libro El vell marí, una absència reversible, el conseller de Medio Ambiente, Miquel Àngel Grimalt, avanzó que su departamento contribuirá a recuperar la foca monje e intentará, "si es viable", reintroducirla en las islas. Por ello, la Conselleria ha propuesto al Ministerio impulsar un plan global sobre esta especie en el Mediterráneo occidental ya que dicho animal se extinguió recientemente de la costa de Marruecos, aunque es posible que algún ejemplar todavía sobreviva en Argelia.

El conseller explicó que este proyecto permitiría evaluar la posibilidad y conveniencia de llevar acabo iniciativas para reintroducir en nuestras aguas el vell marí, que supone la extinción más reciente de la fauna insular. Sin embargo, destacó que lo prioritario es proteger y conservar este ejemplar. "El buen estado medioambiental del mar balear deben servir para crear el hábitat adecuado para reintroducirlo", explicó Grimalt. El autor del libro, Joan Mayol, jefe del Servicio de Protección de Especies, señaló que Cabrera, el norte de Menorca y la costa de Artà son los espacios marinos que servirían para recuperar la foca monje, "un animal que se caracteriza por su gran movilidad ya que puede pasar varias semanas en el mar aunque necesita la tierra para reproducir". Mayol además resaltó la existencia de importantes reservas marinas también favorecería su recuperación.

La foca mediterránea figura en la lista de las diez especies con mayor riesgo de extinción de la Unión Internacional para la Conservación de la Naturaleza. El titular de Medio Ambiente puntualizó que la recuperación de este viejo amigo del mar balear sería posible gracias al "cambio de mentalidad social respecto a la natura, una situación muy diferente de los años 50". Mayol recordó que la principal causa de la desaparición del vell marí en las islas fue "la persecución de esta especie". De hecho, la imagen que ilustra esta página corresponde a "la última foca monje de Balears, que fue abatida a tiros por un Guardia Civil en Cala Tuent en abril de 1958".

Imatge

El autor de la obra explicó que hace unos diez días un equipo de la Conselleria se trasladó a Grecia para presenciar la liberación de un ejemplar recuperado. "Se demostró que en Grecia se mantiene una población importante con un mar biológicamente mucho más pobre que el balear. Por tanto, es posible que el vell marí viva en las islas", explicó Mayol. Según sus datos, en las costas de Grecia y Turquía hay entre 200 y 300 focas monjes.

Una ausencia reversible

El vell marí, una absència reversible, obra de Joan Mayol, es el cuarto volumen de la colección Galería Balear de Especies, que anteriormente publicó libros sobre el buitre negro, el ferreret y las lagartijas de las islas. La publicación, editada por Baltar & Associats, recoge medio centenar de imágenes de vells marins capturados en las islas y de otros ejemplares que habitan en las costas de Grecia, Turquía y Sáhara. Manu Sanfélix y Francesc Avellà son dos de los diez fotógrafos que han aportado el material que ilustra esta publicación, que puede adquirirse en las librerías por 15 euros.

Con la colaboración de Fundació Territori i Paisatje, Medio Ambiente tiene previsto para primavera o verano una exposición itinerante sobre esta especie.
Fuente
Cambessèdes ::: Plantarum Vasculari Balearicum
Avatar de l’usuari
Xavi
Member
Entrades: 583
Membre des de: dc. gen. 09, 2008 11:08 am
Ubicació: a ca meva

Entrada Autor: Xavi »

Tant de bò aquest animal pogués tornar a ser una espècie nostra, però ho veig molt dificil.
La nostra mar està plena d'embarcacions, brutor, renous...Els pescadors no han canviat massa la manera de pensar i els recursos marins no sé si basten per donar de menjar a un potent depredador com aquest.
Si lo que s'intenta és posar uns exemplars en semi-llibertat dins un tancat a Cabrera no és reintroducció, si no manteniment en semi-captivitat. Si lo que s'intenta és realment fer una població estable, quin intercanvi genètic tendrà amb les demés una població aïllada a Balears? Ho veig difícil i costós.
El que s'ha de fer és potenciar i reforçar les poblacions actuals i quan aquestes siguin estables, anar translocant exemplars gradualment per tota la costa (cap al nord d'Àfrica, després Canàries, després Pen Ib, etc) fins arribar a Balears.
Xavier Canyelles.

"Entomos & Malakos"
Avatar de l’usuari
Miquel Puig
New member
Entrades: 1
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 4:11 pm

Entrada Autor: Miquel Puig »

A qui no li agradaria veure foques nedant en les nostres costes?, crec que a ningú, però abans de llançar-se a un projecte d'aquesta magnitud i amb un tan dubtós futur, pens que tenim problemes molt mes importants i sobretot amb més possibilitats d'èxit.
Crec que el cost econòmic, de temps i sobretot d'exemplars viables seria excessiu, protegim el que puguem salvar i deixem-nos de quimeres.

Miquel
Avatar de l’usuari
Xavi
Member
Entrades: 583
Membre des de: dc. gen. 09, 2008 11:08 am
Ubicació: a ca meva

Entrada Autor: Xavi »

Has donat al clau.
Xavier Canyelles.

"Entomos & Malakos"
Avatar de l’usuari
Pere Vicens
Member
Entrades: 696
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 4:01 pm
Ubicació: Inca

Entrada Autor: Pere Vicens »

Hola a tots i a totes.

Mireu, jo crec que els humans tenim el deure (i l'obligació) de recuperar (o al menys intentar-ho) allò que hem deixat perdre, sempre dins de les nostres possibilitats.

Quan es tracta de parlar de grans depredadors i de la seva recuperació, ens sembla una lluita massa desproporcionada i massa costosa. Possiblement sigui veritat, però (per exemple i mostra) mai s'havien gastat tants de diners en promocionar i organitzar una volta ciclista a Mallorca...o una capella a la Seu... o un... mil exemples...

Que les caderneres necessiten més protecció...? D'acord,

Que els espais naturals necessiten més atenció...? D'acord,

Que hi ha problemes mediambientals molt greus sense resoldre...? Completament d'acord.

Però això no priva de fer "el possible" per treballar en favor d'una quimera...! Solament anant cap a la quimera es treurà alguna cosa de profit...

Anem a veure els plans i els projectes, a criticar-los constructivament, a posar tots els esforços en que siguin possibles i reals, en aprofitar les iniciatives per fer encaixar altres propostes de millora...

Crec que mai haviem tengut tantes possibilitats per fer realitat petits miracles...

Jo crec que ja és hora de demostrar el què valem i el què volem.

Jo penso que hem d'anar per feina... No sé si m'enteneu...

Pere
Avatar de l’usuari
Emili
Member
Entrades: 52
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 5:37 pm
Ubicació: Alaior - Menorca - SOM
Contacta:

Entrada Autor: Emili »

De ver creis que es possible reintroduïr es "vell marí" a ses nostres costes?

Quant de temps trobeu que aguantaria a ses nostres costes?

Sensa caure a cap xarxa, que cap embarcació li passes per damunt, etc. etc.

Creis que es bo, portar un animal on li provocariem més estrès que res.

Ho li cercarieu un paradís llull i amb menys depredació per possar-li nom humana.

Una cosa es recuperar una especie i l'altra més romàntica és la que vuleu.

Tan de bo fos possible!

Però tindrien que canviar molt, molt les coses.

Salut,

Emili
Avatar de l’usuari
Xavi
Member
Entrades: 583
Membre des de: dc. gen. 09, 2008 11:08 am
Ubicació: a ca meva

Entrada Autor: Xavi »

certament Cabrera està molt bé per l'animal, així com gran part de la serra de tramuntana i algunes zones de Menorca. Però aquert animal no es queda dins una coveta o platja tot el dia. S'en va lluny !!! i si les posam a Cabrera aniran perillosament cap a Santanyí.....
No ho sé, tant de bò fos vera que es pugui reintroduir.
Xavier Canyelles.

"Entomos & Malakos"
Respon