Seguiment de papallones

Estudi i conservació de la fauna vertebrada (no aus) a les Illes Balears
Respon
Avatar de l’usuari
Xavi
Member
Entrades: 583
Membre des de: dc. gen. 09, 2008 11:08 am
Ubicació: a ca meva

Seguiment de papallones

Entrada Autor: Xavi »

Supòs que molts coneixeu la CBMS (Catalan Butterfly Monitoring Scheme). Que publica una preciosa revista (Cinthya).
Fan molt bona feina amb el seguiment de les papallones diürnes. A Balears però, només s'han fet transectes a Menorca i Eivissa. Encara que ara mateix a Eivissa no crec que ho faci ningú perquè ho feia na Patricia Arbona i ara és directora de pesca. A Menorca, per cert s'ha trobat alguna espècie nova. A Mallorca no hi ha ningú que ho faci i crec que hi ha molta gent preparada ja que és més fàcil que fer el SAC per exemple. Consisteix només en observar i apuntar el que veim sempre en una mateixa zona.
Escric aquest missatge perquè ara que arribarà la primavera podem donar un cop de mà al CBMS i de passada saber com està l'estat de conservació de les nostres papallones.
Si a Balears hi ha gent interessada jo les puc fer una petita guia d'identificació fàcil. O posar-la en aquest fòrum.
Tota la informació del projecte està aquí:

http://www.catalanbms.org/estructura.php

Podeu anar mirant cada apartat de la web si vos interessa.

Sam: A Mondragó ho hem de fer, ok?
Xavier Canyelles.

"Entomos & Malakos"
Avatar de l’usuari
Cati
Member
Entrades: 454
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 5:57 pm
Contacta:

Entrada Autor: Cati »

Hola Xavi!
Que interessant el projecte. Ja saps que els meus coneixements entomològics són limitats, però m'agradaria participar-hi si ens guies un poc.
Una abraçada

Cati
Avatar de l’usuari
Xavi
Member
Entrades: 583
Membre des de: dc. gen. 09, 2008 11:08 am
Ubicació: a ca meva

Entrada Autor: Xavi »

Hola Cati.
Si mires amb calma la web del projecte ho especifica tot bastant bé. De totes maneres consisteix en omplir una fitxa com la del SAC. I anar apuntant espècie juntament amb nombre d'exemplars hora aprox i temps atmosfèric.
Estem parlant de papallones comunes deixant de banda rareses, exòtiques etc que si s'observen i identifiquen doncs millor.
Als que comencen les recoman mirar el color i el vol. Diferenciant:
blanques i grogues, que solen volar de forma desgarbada sobre la vegetació i s'aturen de tan en tan quedant camuflades.
marrons, que solen volar baixes entre la vegetació
blavetes petites que son ràpides i petitones i van entre vegetació baixa, floretes...
i les grosses inconfusibles que serien: la rei, la vanessa, la dels cards i la de l'arbocera.

Després d'això per eliminació i pràctica arribariem a identificar al manco el gènere.
Xavier Canyelles.

"Entomos & Malakos"
Avatar de l’usuari
Maties Rebassa
Member
Entrades: 1030
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 5:52 pm

Entrada Autor: Maties Rebassa »

Xavi, llegint-te a tu tot pareix molt més fàcil :P
Si algú s'anima però no sap on anar, que sàpiga que les dunes i zones arbrades de s'Albufera de Mallorca poden ser un lloc molt interessant (també els boscos de ribera!). Des del Parc col·laboraríem en tot el possible amb qui s'animés a participar (disseny de l'itinerari, bibliografia, etc.).
Salut!
Amor, alenteix-te. El final mai és tan divertit com l'inici. Per favor, continua essent un infant en algun lloc del teu cor.
Original of the species, U2
Avatar de l’usuari
Samuel Pinya
Member
Entrades: 211
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 5:12 pm
Ubicació: AEN

Entrada Autor: Samuel Pinya »

Bones Xavier.

Per suposat.

Una aferrada

Sam
Avatar de l’usuari
Pere Vicens
Member
Entrades: 696
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 4:01 pm
Ubicació: Inca

Entrada Autor: Pere Vicens »

Hola a tots.

Ara fa poc que he vists les primeres papallones llimoneres (Gonepterix cleopatra) a s'Albufera, al Comú de Muro. Fa dues setmanes es veren les primeres papallones del margall (Lasiommata megera) i també comencen a abundar les del gram (Pararge aegeria).

També he vist les primeres teringues de processionària (T. pityocampa) que s'en anaven a enterrar.

I al Comu d'abaix he observat la primera abella vermella (Campsoscolia ciliata) (crec que li han canviat el nom del gènere, però...) i ja hi ha diferents espècies de llagosts arreu de la garriga.

Pere
Avatar de l’usuari
Jorge Calvo
New member
Entrades: 2
Membre des de: dv. feb. 29, 2008 2:07 pm

Entrada Autor: Jorge Calvo »

Hola a tots:
A Eivissa em vaig engarregar de fer el seguiment de papallones mitjançant el B.M.S, ja que com molt bé diu en Xavi la Patri ens va deixar per accedir a un nivell mes acotd amb la seva valía i capacitat de treball.(Com a persona es mereix molt més).
Enguany continuarem amb la tasca a partir de mitjans o finals d'aquest mes, tot i que abans d'ahir ja vaig veure per la zona on fem el transecte 3 ex. de papallona del gram, "Pararge aegeria" i un de la papallona de l'alfals "Colias crocea".
O lo que vol dir "Ya estan aqui"
Una forta abraçada a tota la bona gent de les illes.Salut.
Jorge
Avatar de l’usuari
Joan Carles Palerm
Member
Entrades: 93
Membre des de: dc. gen. 09, 2008 12:14 am

Entrada Autor: Joan Carles Palerm »

Hola Jorge. Estic content que segueixi el seguiment al Parc. Una abraçada
Respon