Scolia...?

Estudi i conservació de la fauna vertebrada (no aus) a les Illes Balears
Respon
Avatar de l’usuari
Pere Vicens
Member
Entrades: 696
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 4:01 pm
Ubicació: Inca

Scolia...?

Entrada Autor: Pere Vicens »

Algú sap (Xavier, sobretot, però també G. Pons) si hi ha alguna Scolia (vespa de color negre, grosseta) amb taques d'un color blanc-cel elèctric a l'abdomen...?

Avui n'hi havia un bon nombre als camins arenosos del Comú d'abaix, a s'Albufera... i no n'havia vist mai...

Són de mida com la vespa xana Scolia bidens...

Pere
Avatar de l’usuari
Xavi
Member
Entrades: 583
Membre des de: dc. gen. 09, 2008 11:08 am
Ubicació: a ca meva

Entrada Autor: Xavi »

Del gènere Scolia no. Tenim Scolia flavifrons, bidens i maculata. A més a més són insectes d'estiu ara és massa prest en teoria. Per ventura te refereixes a les abelles del gènere Melecta que tenen taques blanques marcades. Però si dius que eren tipo Scolia no ho sé. Pots fotografiar-ne una o atrapar un exemplar? Per ventura és una espècie nova, mai se sap. Sobre quines flors estaven?
Xavier Canyelles.

"Entomos & Malakos"
Avatar de l’usuari
Pere Vicens
Member
Entrades: 696
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 4:01 pm
Ubicació: Inca

Entrada Autor: Pere Vicens »

Hola Xavier,

No portava res per agafar-la i no estaven quietes ni un puta moment... (zorry)

M'han extranyat perquè mai havia vist aquest bitxo... i m'ha cridat l'atenció el color tan extrany de les taques abdominals... color semblant als metàl.lics d'aguns cotxes moderns (Si em permets, tirava una mica cap al Cicerón o Fanta de llimona...)

Demà intentaré agafar-ne una i retratar-la. Semblaven una Scolia... però de coloració negra amb tonalitats metàl.iques i les taques blanques de l'abdomen (juraria que eren 2) eren de color gris-blanc-cel elèctric... No estaven aturades sobre cap flor sinó que anaven i venien constantment a un pam d'enterra entre Thymus, Brachypodium,Cistus petitetes i Helicrisum...

El vol era directe i ràpid (no estava ennuvolat i l'ambient era càlid...) Per la mateixa zona hi havia abelles vermelles Campsoscolia sp. també i aquestes eren una mica més petites i més arrodonides...

Demà intentaré sortir de dubtes... Gràcies,

Pere
Avatar de l’usuari
Pere Vicens
Member
Entrades: 696
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 4:01 pm
Ubicació: Inca

Entrada Autor: Pere Vicens »

Hola a tots, hola Xavier.

Ha agafat dos exemplars dels insectes que vos vaig parlar i tenies raó.

Es tracta de Melecta albifrons, una abella grossa amb pilositats grises i franges blanques a l'abdomen... Quan volen ho fan rapidament i semblen més llargues del que realment són... i les taques (6-8 )de l'abdomen es fonen en dues de grosses... Estic sorprés de la diferència entre veure'ls volant i d'aturats.

Vaja una decepció, quan he vist que eren abelles...

;-))

Si, està citada al Parc...

Gràcies per tot, però.

Pere
Pere Vicens l’ha editat per darrera vegada el dia: dj. feb. 28, 2008 3:46 pm, en total s’ha editat 1 vegada.
Avatar de l’usuari
Xavi
Member
Entrades: 583
Membre des de: dc. gen. 09, 2008 11:08 am
Ubicació: a ca meva

Entrada Autor: Xavi »

Per l'època de l'any i pel fet de volar baixes en teoria és la que dius.
Segueix apuntant observacions en general i escriu-les al fòrum que no s'ha de perdre informació.
Xavier Canyelles.

"Entomos & Malakos"
Respon