Reproducció de calàpet avançada a Mondragó

Estudi i conservació de la fauna vertebrada (no aus) a les Illes Balears
Respon
Avatar de l’usuari
Samuel Pinya
Member
Entrades: 211
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 5:12 pm
Ubicació: AEN

Reproducció de calàpet avançada a Mondragó

Entrada Autor: Samuel Pinya »

Bon vespre.

Avui he anat a una bassa temporal de Mondragó a on cria el calàpet i m'he duit una sorpresa.

El calàpet ha tornat criar un any més a Mondragó, però enguany s'ha avançat 30 dies respecte a l'any passat. Tal vegada sigui l'hivern que no hem tingut i el fet de que moltes basses no han carregat pro per manca de pluges i s'estàn eixugant algunes.

Aquesta setmana en Pep Sunyer va dir-me que a Son Real també ja havia postes a les basses que s'arreglaren. I avui en Toni Mira m'ha dit que a la Marina de Llucmajor ja n'hi ha basses amb cabotins.

A altres zones de Mallorca, supòs que deu passar el mateix. No?? Jordi

Seria interessant que ara que tenim l'eina del forumfauna enregistrar tota aquesta informació. D'acord que moltes basses es coneix que el calàpet hi cria, però no està demés revisar si continúa criant.

Si voleu jo m'ofereixo per recopilar les informacions i a finals de la temporada de cria redactar un minidocument compilatori de totes les observacions (conjuntament amb en Jordi "Viridis" Muntaner, si vol). Com una mena de Calapet Anuari....

Bé ja hem direu coses.

Sam
Avatar de l’usuari
Samuel Pinya
Member
Entrades: 211
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 5:12 pm
Ubicació: AEN

Entrada Autor: Samuel Pinya »

M'havia oblidat.
Per enregistrar les cites de cria de calàpet hauriem d'aportar la següent informació:

- Data
- Nom de la bassa (si en té)
- Localització de la bassa (el més detallat possible)
- Municipi
- Observacions: Confirmació o no de la reproducció (nº cordons posta, presència de cabotins, estat de la bassa, observació d'adults, ....)
- Observador

Per cert si veis qualque posta de calàpet coberta d'una mena de fong, per favor, avisau-me perque m'agradia confirmar/descartar que no sigui Saprolegnia. De fet aquest fong ja s'ha citat a postes d'altres calàets (Bufo calamita)...

Perdonau el rollo.

Sam
Samuel Pinya l’ha editat per darrera vegada el dia: dj. març 06, 2008 9:49 pm, en total s’ha editat 1 vegada.
Avatar de l’usuari
jordi muntaner
Member
Entrades: 523
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 5:08 pm

Entrada Autor: jordi muntaner »

Hola Samuel i resta de forers,

Enguany encara no he començat amb els calàpets. Tenia intenció de fer una primera revisió aquest proper cap de setmana.

Com dius, la manca de pluges de segur ha fet que moltes basses temporals no hagin carregat aigua. A veure si plou, que ja toca.

Des de fa anys tenim en marxa una base de dades de reproducció de calàpet al Servei de Protecció d'Espècies que es va integrar totalment en el projecte Bioatles. És molt senzilla i està a la vostra disposició.

Qualsevol cosa que es faci per recollir informació d'aquest espècie catalogada me semblarà bé.

Respecte a les dades a recollir, convé indicar, si és possible, la mida dels cabots:

Si són molt petits (en aquest cas solen estar a les voreres o una mica per tota la bassa i no tenen molta de por del visitant).

A mida que creixen es van fent més esquius i el número d'exemplars disminueix.

Quant són més grans resten poquets i són més difícils de veure i molt més esquius. Convé quedar-se quiets al costat de la bassa i esperar a que es moguin.

Un moment crucial és la metamorfosi i la sortida dels calapotins. Atenció perquè els pots trobar a centenars pel terra als voltants de la bassa. Però això serà més tard.

Salut,

Jordi
Avatar de l’usuari
Xavi
Member
Entrades: 583
Membre des de: dc. gen. 09, 2008 11:08 am
Ubicació: a ca meva

Entrada Autor: Xavi »

I antigament, quan la gent veia que hi havia calapotins petits per tot deien "han plogut granots".
Xavier Canyelles.

"Entomos & Malakos"
Avatar de l’usuari
jordi muntaner
Member
Entrades: 523
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 5:08 pm

Entrada Autor: jordi muntaner »

Hola a tots,

El diumenge dia 9 vaig visitar un parell de basses a la marina de Llucmajor a on, regularment, crien els calàpets. La primera quasi no tenia aigua. Les altres quatre tenien aigua, però no molta i totes presentaven grans quantitats de larves petites, algunes eclosionades feia un parell de dies i nascudes feia una setmana com a molt.

A una bassa doble, moltes larves d'una d'elles (molt colmatada de fang) es trobaven en situació delicada pel baix nivell de l'aigua. Intentaré ficar aigua o fer un trasvassament, perqué, si no plou, aquesta bassa s'aixugarà en un parell de dies.

Salut,

Jordi
Respon