Suncus , rat grill o el que sigui

Estudi i conservació de la fauna vertebrada (no aus) a les Illes Balears
Respon
Avatar de l’usuari
Cati
Member
Entrades: 454
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 5:57 pm
Contacta:

Suncus , rat grill o el que sigui

Entrada Autor: Cati »

Hola!
Ahir i avui he estat realitzant un taller d'egagròpiles amb el Museu d'Artà pels alumnes de 2º d'Eso de l'IES de Capdepera. Ahir, un dels grups, va trobar un crani i dues mandíbules molt petites. Un segon grup de nins va trobar un segon crani dins una egagròpila diferent a la primera, tot i que totes les egagròpiles emprades vàren ser recollides al mateix lloc. Els cranis fan 1 cm i la mandíbula 8-9 mm. A més a més les dues mandíbules del marge inferior de la foto no presenten diastema i tot això me fa sospitar que siguin restes de Suncus etruscus.
Tinc els cranis i les mandíbules, i més fotos que en poder vos penjaré amb millors condicions de llum.
També tinc la localització d'on varen ser recollides les egagròpiles, de Tyto alba, i data de la recollida. A veure si qualcú me pot confirmar l'espècie, please!!!


Imatge

Salut!
Cati
Avatar de l’usuari
Damià Jaume
Member
Entrades: 136
Membre des de: dt. maig 06, 2008 7:36 pm

Entrada Autor: Damià Jaume »

Cati, lo d'adalt és un maxil·lar de ratolí. Lo d'abaix, t'ho diré més tard.

Saludos,
Avatar de l’usuari
Cati
Member
Entrades: 454
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 5:57 pm
Contacta:

Entrada Autor: Cati »

Sí. La meva consulta se refereix a les dues mandíbules del marge inferior de la foto. Gràcies, Damià. Ara mateix penjo els cranis.
Avatar de l’usuari
Cati
Member
Entrades: 454
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 5:57 pm
Contacta:

Entrada Autor: Cati »

Aquests són els cranis que tinc.
A la segona foto se veuen les pelvis. Els altres ossets no sé si són del bitxo en questió o no.

Imatge

Imatge

Salut!
Cati
Cati l’ha editat per darrera vegada el dia: dc. nov. 14, 2012 11:46 am, en total s’ha editat 1 vegada.
Avatar de l’usuari
Cati
Member
Entrades: 454
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 5:57 pm
Contacta:

Entrada Autor: Cati »

Va ara amb les mides. Segons la làmina que m'ha passat en Tonyo Alcover (moltes gràcies!) pareix que sí se tracta de Suncus etruscus.

Imatge


Com a curiositat, dins la mateixa egagròpila varen aparèixer aquests caps. Després de donar-li moltes ... voltes pareixen grills, no? Al marge inferior apareix una mandíbula de Tarentola. Per favor corregiu-me si vaig errada.

Imatge


Cati
Avatar de l’usuari
Tonyo
New member
Entrades: 6
Membre des de: dc. des. 17, 2008 8:10 pm

Entrada Autor: Tonyo »

Bon dia, Cati,

Són Suncus etruscus. Una miniatura de mamífer. T'adjunt una foto perque vegis les diferències entre Suncus i Crocidura. Crocidura russula és molt semblant a la Crocidura pachyura de la foto. La més òbvia és la mida, però n'hi ha d'altres (l'apòfisi coronoide se situa més verticalment, respecte el cos mandibular a Suncus que a Crocidura pachyura, i el cos mandibular és relativament més prim,...). Els caps jo crec que són de grills (en solen sortir, a les egagròpiles d'òliba de Mallorca) i la mandíbula de dragó (segurament Tarentola).

Tonyo Alcover

Imatge
Avatar de l’usuari
Cati
Member
Entrades: 454
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 5:57 pm
Contacta:

Entrada Autor: Cati »

Que bé! Moltes gràcies Damià i Tonyo.
Dia 05 d'octubre d'enguany vàrem recollir 11 egagròpiles a una caseta del Pla de l'Anzell (Vilafranca). L'òliba (Tyto alba) va ser trobada morta, sense ferides externes aparents. Dins dues d'aquestes egagròpiles varen aparèixer les restes. Ho comunicaré tant al Museu d'Artà com als joves de l'Institut de Capdepera, que participàren al taller. Segurament els farà molta il·lusió conèixer la notícia.
Salut!
Cati

P.D. Deixaré les restes al Museu d'Artà.
Avatar de l’usuari
Rafel Mas
Member
Entrades: 643
Membre des de: dt. gen. 08, 2008 7:39 pm
Contacta:

Entrada Autor: Rafel Mas »

Avatar de l’usuari
Cati
Member
Entrades: 454
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 5:57 pm
Contacta:

Entrada Autor: Cati »

Sí! Alumnes i profes estan encantats. A més a més, ahir va contactar amb el Museu d'Artà una persona que va fotografiar una mussaranya nana viva a Marratxí. Esteim esperant a que ens faciliti la dada de la fotografia que ens ha enviat i una localització més precisa.
Salut!
Cati
Respon