aclariment sobre caragols

Estudi i conservació de la fauna vertebrada (no aus) a les Illes Balears
Respon
Avatar de l’usuari
Rafel Mas
Member
Entrades: 643
Membre des de: dt. gen. 08, 2008 7:39 pm
Contacta:

aclariment sobre caragols

Entrada Autor: Rafel Mas »

Hola,
algú em pot dir l'espècies d'aquests caragols i si els petits són juvenils del més gros?
gràcies
raf

Imatge

Imatge
Avatar de l’usuari
Xavi
Member
Entrades: 583
Membre des de: dc. gen. 09, 2008 11:08 am
Ubicació: a ca meva

Entrada Autor: Xavi »

Hola Rafel.
Els petits són adults. M'agraden molt les seves carns de color verd florescent. Ja no se fan més grossos i són molt abundants davall pedres formant grups. Es diu Ferussacia follicula.

L'altre, la grossa és la també molt comuna Rumina decollata. Aquestes quan són joves tenen la punta sencera però a mesura que van creixent la perden (d'aquí el nom de "decollata" fent referència a l'aspecte "degollat").

Si tens més fotos de caragols les pots anar posant i anirem identificant, d'aquesta manera tal vegada podem ajudar a altre gent.
Xavier Canyelles.

"Entomos & Malakos"
Avatar de l’usuari
Rafel Mas
Member
Entrades: 643
Membre des de: dt. gen. 08, 2008 7:39 pm
Contacta:

Entrada Autor: Rafel Mas »

Avui he fet aquesta foto a aquesta Rumina decollata (?), aprofitant el babaí que queia, altres en direu cameta d'aranaya.
M'ha comentat un home antic que es diuen Pades (Pada) i que abans s'usaven per pescar.
Curiosament me n'he enrecordat d'una estrofa d'una cançó popular menorquina que diu:
"Si se presenta una bona arronsadatenim tèquina i bot,
i un floc de pescadors que amb bons de PADA
saben agafar de tot

Esparrallet que és bon peixet,
d'aquest fresc i grassó.
Vaques, serrans, se n'agafen tants
que no és acabador"

Imatge



raf
Avatar de l’usuari
Xavi
Member
Entrades: 583
Membre des de: dc. gen. 09, 2008 11:08 am
Ubicació: a ca meva

Entrada Autor: Xavi »

Certament és Rumina decollata però l'homonet s'ha confós. La pada és una espècie marina Cerithium vulgatum (=Gourmya vulgata) que se sembla per l'estructura allargada a aquest caragolet terrestre.
Xavier Canyelles.

"Entomos & Malakos"
Avatar de l’usuari
Rafel Mas
Member
Entrades: 643
Membre des de: dt. gen. 08, 2008 7:39 pm
Contacta:

Entrada Autor: Rafel Mas »

Hola Xavi,
supòs que essent una espècie que quan la trobes en trobes un parell d'exemplars, i per assimilació amb l'espècie marina potser ha agafat el mateix nom a segons quins pobles. Ell és de Pollença i tenen la mar molt a prop...
M'ho va dir molt convençut del que deia.
raf
Avatar de l’usuari
Biel Perelló
Member
Entrades: 120
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 8:46 pm
Ubicació: Pollença
Contacta:

Entrada Autor: Biel Perelló »

Hola Rafel i Xavi,
De petits, una de les feines d'estiu mes entretingudes (i a vegades remunerades amb espècies), era la recol·lecció de pades (Cerithium vulgatum) pels pescadors de la Cala de Sant Vicenç (Pollença)... mai he tengut confusió amb l'espècie (ni els pescadors d'allà tampoc), les feien servir com a esca per a pescar de canya i escandall, per a agafar espècies de roca mes selectes (sards, pagells, etc...). Si no vaig errat, Rumina decollata és una de les que fa matx als jardins no ?.

Salut !
Biel J. Perelló i Coll / Pollença - Mallorca / http://www.bielperello.com
--------------------------------------------------------------------------------
Avatar de l’usuari
Xavi
Member
Entrades: 583
Membre des de: dc. gen. 09, 2008 11:08 am
Ubicació: a ca meva

Entrada Autor: Xavi »

s'hauria d'averiguar si rumina decollata serveix per pescar.
Xavier Canyelles.

"Entomos & Malakos"
Avatar de l’usuari
bp
Member
Entrades: 76
Membre des de: dc. gen. 09, 2008 2:28 pm

Entrada Autor: bp »

De totes maneres crec que a Menorca li diuen pada altres animals, en concret las crancs hermitans crec que se'ls hi diuen pades.....

Biel
Avatar de l’usuari
Rafel Mas
Member
Entrades: 643
Membre des de: dt. gen. 08, 2008 7:39 pm
Contacta:

Entrada Autor: Rafel Mas »

Hola "Biels", i a tots
he tornat a demanar a aquest home lo de la Rumia decollata i gairebé m'ha dit de tot...
coneix també les Pades marines, em va dir "són ben iguals", i també va dir: "molts dels noms d'animals de la mar tene l'equivalent a la terra!"
Es a dir, coneix les Pades marines i les terrestres, les diferencia evidentment i insisteix que les terrestres també s'agafaven per pescar.
I jo m'atreveixo a dir que han d'anar collonudes per pescar roquer amb volantí.
Salut
Rafel
Avatar de l’usuari
Xavi
Member
Entrades: 583
Membre des de: dc. gen. 09, 2008 11:08 am
Ubicació: a ca meva

Entrada Autor: Xavi »

Bé això de "són ben iguals" no és vera però certament la seva saviesa popular s'ha de tenir en compte, i més encara quan es tracta del tema de noms d'invertebrats.
Provaré de pescar amb Rumina. Com a mínim sortirà més barato que comprar cucs coreans.
Xavier Canyelles.

"Entomos & Malakos"
Respon