pocs Oryctes

Estudi i conservació de la fauna vertebrada (no aus) a les Illes Balears
Respon
Avatar de l’usuari
Xavi
Member
Entrades: 583
Membre des de: dc. gen. 09, 2008 11:08 am
Ubicació: a ca meva

pocs Oryctes

Entrada Autor: Xavi »

Com sabeu ara és època dels grans escarabaeids: escarabat de Sant Joan, escarabats merders, rinoceronts...
L'escarabat rinoceront, Oryctes nasicornis enguany és molt escàs. La meva teoria és que s'han destruit moltes larves d'aquesta espècie. Les larves, uns cucos grossos i blancs viuen dins fusta morta i són abundants a les palmeres (a la part morta). No fan cap mal a les palmeres però dagut a la fòbia cap al becut vermell i el barrinador els jardiners, agricultors, particulars , etc al veure una larva la maten directament. També s'han fumigat moltes palmeres i per experiència diré que el 70-80 % d'Oryctes nasicornis passen l'estat larvari a les palmeres.
La emergència més grossa que he vist mai va ser fa 4 anys a l'ermita de la Victoria (Alcudia). De nit apareixien de per tot, xocant a les faroles i parets. N'hi havia moltíssims.
Xavier Canyelles.

"Entomos & Malakos"
Avatar de l’usuari
Alex
Member
Entrades: 192
Membre des de: dt. gen. 08, 2008 11:07 pm

Entrada Autor: Alex »

En relació a aquest tema voldria demanar si algú sap que son aquests poals-trampa de plastic blanc amb tres forats, amb un distintiu de la Conselleria de Agricultura ( quan pugui posare una foto) que han aparagut a zones urbanes i rurals al manco per Alaró. Es una trampa per l'escarabat dels fassers ? Conte algun producte toxic i/o perillós ( estan al abast dels infants) ?
Gràcies per la resposta
Salut
Alex
Avatar de l’usuari
Xavi
Member
Entrades: 583
Membre des de: dc. gen. 09, 2008 11:08 am
Ubicació: a ca meva

Entrada Autor: Xavi »

Són trampes de feromona de becut vermell. Rhyncophorus ferrugineus.
Xavier Canyelles.

"Entomos & Malakos"
Avatar de l’usuari
CCardona
Member
Entrades: 150
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 6:24 pm
Ubicació: Sa Pobla

Entrada Autor: CCardona »

Xavi, les larves aquestes que comentes me sona haver-les vistes en els munts de fusta trituradafruit de la tormenta del 2001. Fa uns dos mesos vaig moure un d'aquests munts i en varen sortir una vintena d'aquestes larvotes. Es possible que sigui l'espècie que dius??

CArles
Avatar de l’usuari
Xavi
Member
Entrades: 583
Membre des de: dc. gen. 09, 2008 11:08 am
Ubicació: a ca meva

Entrada Autor: Xavi »

És possible, encara que moltes espècies viuen en la fusta en estat larvari (buprèstids, cerambícids, elatèrids...). Si eren tan grosses i tenien forma de "u" eres escarabaeids. Si eren escarabaeids amb un caparrot vermell i potes relativament llargues eren Oryctes. Si en canvi eren una mica pubescens amb el cap més petit eren cetònids, possiblement Potosia cuprea o Potosia opaca.
Xavier Canyelles.

"Entomos & Malakos"
Avatar de l’usuari
CCardona
Member
Entrades: 150
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 6:24 pm
Ubicació: Sa Pobla

Entrada Autor: CCardona »

Eren en forma de U sense pels i amb un cap com marron, no se. Ja si les trob un altre pic en fare fotos

CArles
Avatar de l’usuari
Samuel Pinya
Member
Entrades: 211
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 5:12 pm
Ubicació: AEN

Entrada Autor: Samuel Pinya »

Ahir horabaixa un exemplar d'Oryctes nasicornis ofegat als Aljupets de Planícia, els ferrerets se l'estaven menjant amb molt de gust.

Una aferrada

Sam
Avatar de l’usuari
Xavi
Member
Entrades: 583
Membre des de: dc. gen. 09, 2008 11:08 am
Ubicació: a ca meva

Entrada Autor: Xavi »

Certament a Banyalbufar el cap de setmana passat vaig trobar dues femelles esclafades a la carretera i 1 mascle "minor" viu. Però enguany no n'hi ha tants en general.
Aviat començarà el temps dels seus parents Phyllognathus excavatus.
Xavier Canyelles.

"Entomos & Malakos"
Avatar de l’usuari
Samuel Pinya
Member
Entrades: 211
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 5:12 pm
Ubicació: AEN

Entrada Autor: Samuel Pinya »

Avui un exemplar femella gros d'Oryctes al Barranc de Biniaraix.

Aquest cop l'he pogut treure abans d'ofegar-se i les larves de ferrerets m'han mirat amb mala cara.

Una aferrada

Sam
Respon