Butterfly Monitoring Scheme

Estudi i conservació de la fauna vertebrada (no aus) a les Illes Balears
Respon
Avatar de l’usuari
Samuel Pinya
Member
Entrades: 211
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 5:12 pm
Ubicació: AEN

Butterfly Monitoring Scheme

Entrada Autor: Samuel Pinya »

Bon dia a tots.

Per variar avui seré una mica breu.

A principis de 2009 i amb el suport de la Obra Social sa Nostra començarem (n'Eduard, en Xavi, jo i altres grillats) a implantar el Butterly Monitoring Scheme a Mallorca. Per als que no el conegueu es tracta d'un programa de seguiment de papallones diürnes a llarg termini. Que pretén repetir-se anualment, amb la finalitat de per una banda obtenir informació sobre la biologia i ecologia de les diferents espècies presents, així com observar amb el temps tendències poblacionals que puguin esser emprades com a indicadors de l'estat de conservació dels hàbitats.

El projecte contempla la realització de transsectes periòdics a diferents indrets de Mallorca (zones urbanes, agrícoles, forestals, espais naturals, ...), així com la realització d'activitats de formació per a aprendre a identificar les diferents papallones diürnes de l'illa, entre d'altres aspectes.

Aquelles persones interessades en rebre més informació poden contactar amb jo, a través de correu electrònic.

En qualsevol cas vos mantindrem informats.

Una aferrada

Sam
Avatar de l’usuari
Cambessèdes
Member
Entrades: 50
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 4:02 pm
Contacta:

Entrada Autor: Cambessèdes »

Las mariposas trazan la calidad del entorno
La Obra Social Sa Nostra destina 90.000 euros para emprender nueve proyectos de conservación de la biodiversidad

ROSA FERRIOL. PALMA. A mayor diversidad de mariposas, mejor conservado está el entorno. Y es que estas especies son un indicador del estado de conservación de los hábitats. Para conocer la calidad de los ecosistemas mallorquines, la Asociación para el Estudio de la Natura emprenderá un programa de seguimiento de mariposas a largo plazo. Su presidente Samuel Pinya explicó que el proyecto consiste en controlar semanalmente estas especies desde marzo a septiembre en diferentes puntos de la isla. En estos momentos, la asociación está detallando las zonas de estudio, que comprenden recorridos de entre un y 2,5 kilómetros. Durante treinta semanas, se evaluará el números de mariposas de cada especie que sobrevuelan las diferentes unidades trazadas. Cada temporada recopilarán información y a partir del sexto año se definirá una tendencia. Así, se conocerá la calidad de nuestro entorno a partir del comportamiento de las mariposas.

Este proyecto es uno de los nueve que la Obra Social Sa Nostra ha subvencionado con la finalidad de conservar la biodiversidad. Pinya detalló que en febrero impartirán un curso de formación para que los ciudadanos interesados puedan conocer más curiosidades sobre la población de mariposas.

El presidente de Sa Nostra, Fernando Alzamora, y el director de la Obra Social, Andreu Ramis, anunciaron ayer las entidades premiadas con las ayudas para emprender proyectos de conservación de la biodiversidad. En total, se subvencionarán nueve programas con una dotación total que roza los 90.000 euros.
Este año se ha puesto especial énfasis en la custodia del territorio como una herramienta efectiva de conservación de los valores naturales. Asimismo, Sa Nostra ha premiado las iniciativas que potencian el papel del voluntariado ambiental ya que con "el esfuerzo de los ciudadanos y la implicación de los agentes sociales, la conservación de nuestro patrimonio natural será una realidad", detalló Fernando Alzamora.

Uno de los proyectos que vela para la conservación del territorio es el del Fons per a la Conservació del Voltor Negre que establece "acciones y convenios de custodia del territorio en una red de agroturismos de la Serra de Tramuntana". Ramis destacó que esta iniciativa implica a distintos establecimientos en la protección del entorno. Unos agroturismos que pueden aprovechar la ocasión para ampliar su oferta cultural al ser un punto de observación de los buitres. Otro de los proyectos subvencionados con 12.000 euros referente al territorio es el inventario de valores naturales de fincas con custodia agraria que llevará a cabo el Gob de Menorca.

La Fundación Natura Parc recibirá 10.000 euros para emprender una acción de investigación y divulgación centrada en el gato asilvestrado como amenaza de la biodiversidad de la isla. El veterinario responsable del proyecto, Javier Millán, explicó que se trata de un estudio experimental para reducir su poblaciones en el medio rural. Cogerán los cinco gatos más dominantes de los dos cotos experimentales y les practicarán una vasectomía para evitar la reproducción de la especie, eso sí, sin que afecte a su agresividad y a la protección de la hembra.

El Gob de Mallorca hará un estudio sobre el uso y la selección del hábitat del hortolà de Canyet, una especie en peligro de extinción que se encuentra en s´Albufera.
El Grup Nord Mallorca explorará las galerías subacuáticas y la fauna anquihalina de la Cova des Pas de Vallgornera, en Llucmajor. La Societat Ornitològica de Menorca ampliará la guía interactiva de aves y el Gen-Gob de Eivissa celebrará una exposición sobre Ses Feixes. También se ayudará a la Federació Balear d´Espeleologia para publicar en número 32 de la revista Endins.
Fuente
Cambessèdes l’ha editat per darrera vegada el dia: dc. nov. 12, 2008 1:39 pm, en total s’ha editat 1 vegada.
Cambessèdes ::: Plantarum Vasculari Balearicum
Avatar de l’usuari
Magdalena
Member
Entrades: 20
Membre des de: dc. gen. 09, 2008 10:50 am
Contacta:

Entrada Autor: Magdalena »

Bon dia Samuel,
Creus que transectes dins el Jardí Botànic us podrien ser útils en el projecte?. Si és així, ens agradaria col·laborar i de pas identificar amb la vostra ajuda les papallones (babaianes) del Jardí, posar informació pel visitant, etc.
Salutacions,
Magdalena
Magdalena Vicens
Jardí Botànic de Sóller
www.jardibotanicdesoller.org
Avatar de l’usuari
Samuel Pinya
Member
Entrades: 211
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 5:12 pm
Ubicació: AEN

Entrada Autor: Samuel Pinya »

Bones Magadalena, la metodologia del BMS implica la realització d'itineraris d'entre 1 i 2.5 kilòmetres.
Per l'implantació del BMS a Mallorca hem establert que els transsectes han de ser els més variables possibles en quan a diversitat d'hàbitats a fi de poder posteriorment realitzar estudis de sel·lecció d'hàbitat de les diferents espècies. En el cas del Jardí botànic poder delimitar hàbitats naturals ho veig un poc dificil, per qüestió d'espai.

Ara bé, el BMS l'hem emmarcat dins un projecte més ampli que tracta d'incrementar el coneixement d'aquests grup d'insectes. Entre d'altres accions es contempla la recollida d'observacions puntuals no incloses dins els transsectes.

El cas del Jardí Botànic és un poc peculiar ja que disposa la major col·lecció d'espècies nutricies en un espai reduït de Balears per a moltes espècies de papallones i es podria enregistrar molt be les interaccions papallona-planta.

Des de l'Associació per a l'Estudi de la Natura vos podem donar un cop de mà al Jardí Botànic en el tema lepidopterològic, malgrat no es pugui implantar un transsecte fixe, ja que qualsevol dada referent a distribució també és benvinguda al projecte global de coneixement dels lepidòpters a Mallorca. I si després ho podeu aprofitar per fer una senyalètica sobre papallones idò mira això teniu més d'atractiu per al visitant.

En breu tindrem operativa la plana web de l'AEN i podràs consultar més coses sobre aquest i altres projectes, mentre tant pots enviar-me un mail i concretam més coses, de com procedir.

Una aferrada

Sam
Avatar de l’usuari
Samuel Pinya
Member
Entrades: 211
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 5:12 pm
Ubicació: AEN

Entrada Autor: Samuel Pinya »

Ja tenim operativa la plana web. És la www.aen.cat

Poc a poc anirem penjant més informació sobre aquest i altres projectes que es fan.

Una aferrada

Sam
Samuel Pinya l’ha editat per darrera vegada el dia: dj. gen. 15, 2009 9:04 pm, en total s’ha editat 1 vegada.
Avatar de l’usuari
Xavi
Member
Entrades: 583
Membre des de: dc. gen. 09, 2008 11:08 am
Ubicació: a ca meva

Entrada Autor: Xavi »

Efectivament qualsevol dada és benvinguda i de gran valor. En el Jardí Botànic es podria fer una feina molt bella registrant les papallones que hi veureu. Per altre banda en el curset de formació es repartirà als voluntaris un material d'ajuda en l'identificació de papallones. Crec que tot plegat serà un projecte interessant i atractiu. Com a mínim actualitzarem les dades que tenim fins ara referent als ropalòcers de Mallorca.
Xavier Canyelles.

"Entomos & Malakos"
Avatar de l’usuari
Xavi
Member
Entrades: 583
Membre des de: dc. gen. 09, 2008 11:08 am
Ubicació: a ca meva

Entrada Autor: Xavi »

Pels interessats aquí hi trobareu tota la informació referent al curs: http://www.aen.cat/curs.php?id=3
Xavier Canyelles.

"Entomos & Malakos"
Respon