Ahir migdía vaig veure una cabrafiguera venturera a un torrent carregada de figues flors. Inmediatament me va venir l´idea al cap de cercar l´avespeta polinitzadora que viu dins les figues de les cabrafigueres (cabrahigo en castellà). Vaig collir tres figues "bordes" i ja a casa les vaig xapar amb una ganiveta. Dins una d´elles hi vaig trobar una Blastophaga psenes femella sense ales i ja morta després de pondre els ous la passada tardor.

Les avespetes passen la tardor i l´hivern en forma d´ous dins les figues diminutes en forma de botons dels extrems de les branques. Quan comença la primavera els figons creixen i les flors de l´interior dels siconis floreixen. Al mateix temps neixen els ous de les Blastophaga que s´alimenten de l´ovari de les flors femelles. Quan només són simples nimfes les avespetes mascles maduren precoçment i cerquen les nimfes femelles dins els ovaris de les flors i les fecunden. Ràpidament les nimfes femelles fecundades maduren i es transformen en avespes adultes amb ales. Els mascles, que no tenen ales i no passen mai de la fase de nimfes, obrin un pas dins el siconi cap a l´obertura de l´ostíol per a que puguin sortir les femelles i després moren sense haver vist mai la llum del sol. Les avespetes femelles fecundades aprofiten el pas obert pels mascles i quan estàn a punt de sortir recolleixen el pol.len dels estams de les flors masculines que es troben just a devora la sortida de l´ostíol de la figa, el guarden dins uns receptacles especials del seu abdomen i surten volant.

Blastophaga psenes femella vista al microscopi a 40 augments.
Amb els receptors de les seves antenes la Blastophaga psenes cerca l´olor de les flors femelles de les figues de la segona fructificació de la cabrafiguera, entra per l´ostíol, perd les ales i amb l´oviscapte o ovipositor pon un ou dins l´ovari de totes les flors femelles que pot. Els estils de les flors de la cabrafiguera són curts i tenen la mateixa mida que l´oviscapte de la Blastophaga. En canvi els estils de les flors femelles de les figueres cultivades són llargs i quan l´avespeta hi fica l´ovipositor no arriba a l´ovari i l´ou es perd. El que no es perd és el pol.len que l´avespeta transporta damunt el seu cos, el qual fecunda la flor i l´ovari pot madurar. D´aquesta manera la Blastophaga només es reprodueix dins les flors de la cabrafiguera, ja que els ous que pon dins les figues cultivades es perden.

Oviscapte o ovipositor en forma d´agulla de la Blastophaga vist a 100 augments.
La cabrafiguera silvestre fa tres collites de figues a l´any que reben el nom de mames les que maduren a l´abril, profigues les que maduren al juny i coincideixen amb les figues flors de les figueres cultivades i mamones les que maduren a l´agost-setembre i coincideixen amb les figues tardanes de les figueres cultivades.
Bona nit: Joan