Colonització petita bassa per sabaters

Estudi i conservació de la fauna vertebrada (no aus) a les Illes Balears
Respon
Maties Rebassa
Member
Entrades: 1030
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 5:52 pm

Colonització petita bassa per sabaters

Entrada Autor: Maties Rebassa »

Bones. Abans d'ahir horabaixa vaig omplir d'aigua per primera vegada una petita bassa d'obra. Avui l'he anat a veure i m'ha sorprés que ja hi hagués 2 sabaters (gènere Gerris) desplaçant-se per la superfície de l'aigua. Sí que fan via a colonitzar nous indrets, aquests bergants, sobretot si es té en compte que a les proximitats no hi ha (que jo sàpiga) cap altre punt d'aigua permanent!
Maties Rebassa l’ha editat per darrera vegada el dia: dj. jul. 07, 2011 9:51 pm, en total s’ha editat 1 vegada.
Amor, alenteix-te. El final mai és tan divertit com l'inici. Per favor, continua essent un infant en algun lloc del teu cor.
Original of the species, U2
Xavi
Member
Entrades: 583
Membre des de: dc. gen. 09, 2008 11:08 am
Ubicació: a ca meva

Entrada Autor: Xavi »

Pensa que són xinxes i que durant la nit volen perfectament. Quan detecten un focus d'aigua es deixen caure. N'he capturats en trampa de llum durant la nit a llocs on no hi havia cap punt d'aigua a prop.
Xavier Canyelles.

"Entomos & Malakos"
Maties Rebassa
Member

Gràcies Xavier. Ahir els que també havien colonitzat la bassa eren els "Notonecta" (vespes d'aigua, nadadores d'espalda en castellà), a més d'altres petits animalons que no he pogut identificar encara. I els moscards, per desgràcia en grans quantitats!
Depreden els Notonecta sobre les larves de moscard? M'estimaria més no haver d'amollar cap peixet a la bassa per a controlar els moscards, i els granots imagin que se torbaran bastant en arribar...

Salut!
Amor, alenteix-te. El final mai és tan divertit com l'inici. Per favor, continua essent un infant en algun lloc del teu cor.
Maties Rebassa
Member

Permeteu-me que vos conti algunes historietes més de la bassa. Fa uns dies vaig dur un granot d'una bassa artificial que ha fet el meu cosí a ca seva (on n'hi ha un bon grapat), i vaig sembrar unes quantes boves (Typha sp.).

Idò avui, per sorpresa meva, ha arribat una preciosa femella d'Anax imperator (libèl·lula blava) a la bassa. Tot i que jo hi feia feina movent pedres de les voreres, l'Anax tenia una necessitat imperiosa: posar ous! Així que s'ha aturat a una fulla de bova que sortia de l'aigua i s'ha posat a pondre ous, tan panxa tot i la meva presència a menys de 2 metres. Llàstima que no duia càmera de fotos.
Com que de tant en tant els meus moviments l'assustaven, feia algunes voltes volant baix per damunt la bassa abans de tornar a la feina de pondre ous. La meva sorpresa ha estat quan ha passat volant per damunt el granot i, aquest, d'una gran bot, l'ha capturat al vol i han caigut els dos dins l'aigua! El granot li ha pegut un parell de mossegades però als pocs segons la libèl·lula, que era tan llarga com el granot, s'ha escapat i s'ha anat surant fins a una fulla de bova, per on ha pujat i ha partit volat (malament, tenia una cama penjant i volava una mica esburbada).
Pensava que ja no la veuria més però al cap d'una horeta ha tornat i s'ha posat a la mateixa bova a seguir amb la posta. Es veu que la falta de llocs adequats a les rodalies, i la urgència per perpetuar-se, han pogut més que el risc de ser depredada.

No és aquesta la única historieta de libèl·lules de la bassa de nova creació. Fa 2 dies vaig veure que una nimfa de cavallet del dimoni (Ischnura sp.) estava a punt de sortir de l'aigua. I ahir hi havia un adult surant a l'aigua (viu), el vaig pujar fins a una fulla de bova i imagin que al poc temps degué partir. D'on ha arribat aquesta nimfa? Imagin que 3 setmanes (no fa gaire més que la bassa té aigua) no és suficient per a que es desenvolupi tot el procés fins a l'emergència de l'adult. Degué arribar amb les boves?

Salut!
Respon