Un petit mart i unes grans paparres

Estudi i conservació de la fauna vertebrada (no aus) a les Illes Balears
Respon
Avatar de l’usuari
Samuel Pinya
Member
Entrades: 211
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 5:12 pm
Ubicació: AEN

Un petit mart i unes grans paparres

Entrada Autor: Samuel Pinya »

Bon dia a tots.

Vos adjunt dues imatges que escarrufen un poquet als que no li agraden les paparres.

http://farm3.static.flickr.com/2211/242 ... 9f48_b.jpg

http://farm3.static.flickr.com/2059/242 ... 0fb7_b.jpg

Com podeu veure es tracta d'un mart amb una barbaritat de paparres.

Aquest individu va entrar aquesta setmana al COFIB. El dimecres li llevarem totes les paparres que tenia i li prenguerem mostra de sang per a analitzar i avaluar el seu estat general.

Ahir vespre vaig rebre els resultats del laboratori de Madrid i la veritat l'animal tenía diferents paràmetres sanguinis (Hematíes, Hemoglobina, Hematocrit i Leucòcits) molt per davall de la mitja de l'espècie i per contra tenia disparat el nombre de plaquetes.

El que no sabem és si l'analítica respon a l'efecte de les paparres o bé si l'animal ja estava una mica baix de defenses com a conseqüència d'això se li pugen més paparres....

Es curiós com pot viure i caçar un animal amb tota aquella quantitat de paparres, li deu emprenyar una barbaritat. Hem recorda molt a alguns eriçons que he vist amb decenes de paparres al seu cos.

Luís i Nieves, vos he enviat els resultats de l'analítica per e-mail per a que els tingueu. Per cert el Moquillo va sortir negatiu.

Una aferrada i bon profit de paparres.
Avatar de l’usuari
Cati
Member
Entrades: 454
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 5:57 pm
Contacta:

Entrada Autor: Cati »

Hola, Samuel
Ahir vespre un mart atropellat a la carretera Sineu direcció Ariany a quasi 400 mts de la rotonda (Petra-Sineu- Ariany). El vérem quasi a les 12 del vespre, per lo que encara avui hi pot estar allà.

Cati i Toni
Avatar de l’usuari
CCardona
Member
Entrades: 150
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 6:24 pm
Ubicació: Sa Pobla

Entrada Autor: CCardona »

Eii, Sam!!
Jo també en vaig veure un ahir a la carretera de Pollença al Km 46,3 passat Crestatx anant cap a Pollença.

Que passa que hi ha tans marts atropellats ara??


CArles
Avatar de l’usuari
Samuel Pinya
Member
Entrades: 211
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 5:12 pm
Ubicació: AEN

Entrada Autor: Samuel Pinya »

Hola Carles.

Tot i que l'estació d'atropellaments més forta és a l'estiu, a la primavera també hi ha moltes baixes.

La raó, tal vegada sigui que ara mateix esteim en plena època de reproducció i els mascles són bombes d'hormones que es dediquen a defensar el seu territori i per tant l'han de marcar continuament. I si al seu territori troben una carretera ja sabeu.

Respecte a la observació de la zona de Crestatx, es curiós però aquella zona és sense cap dubte el punt de Mallorca a on més marts moren per atropellament.
Es tracta d'un tram de carretera pràcticament recte amb el bosc que arriba a la voravia.
La veritat és que actualment esteim treballant per detectar els punts negres d'atropellament per a carnívors. A veure si poden trobar qualque sol·lució. No sols per aquestes espècies, sino també perque poden causar un greu accident als conductors.

Solucions: La veritat és que esteim amb això. En tenir noves vos les comunicaré.

Una aferrada

Sam

P.D. Gràcies per les observacions a tots. Prenc nota.
Avatar de l’usuari
Pere
Member
Entrades: 23
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 6:34 pm
Ubicació: Pollença

Entrada Autor: Pere »

Samuel Pinya ha escrit:Respecte a la observació de la zona de Crestatx, es curiós però aquella zona és sense cap dubte el punt de Mallorca a on més marts moren per atropellament.
Es tracta d'un tram de carretera pràcticament recte amb el bosc que arriba a la voravia.
La veritat és que actualment esteim treballant per detectar els punts negres d'atropellament per a carnívors. A veure si poden trobar qualque sol·lució. No sols per aquestes espècies, sino també perque poden causar un greu accident als conductors.
Aquesta setmana hi ha hagut un altre mart atropellat a la carretera MA-2200 Sa Pobla-Pollença, devers el km 47,800. El vaig veure el primer cop el dissabte passat, dia 7.

I no es el primer: fa unes setmanes, ara no se ben bé el dia (però dins el maig), un altre mart va ser atropellat en el mateix tram.

Si com diu en Samuel, es la zona on més marts moren de Mallorca, es pot suposar que hi deu haver-hi una densitat ben alta per la zona. Quines mesures es podrien prendre per tal de reduir/evitar els atropellaments? Limitació de velocitat?, barreres a les voreres i passos subterranis????

D'altra banda, dia 1 de juny, a la carretera Inca-Sineu, hi havia dos eriçons atropellats.

Salutacions.
Avatar de l’usuari
Samuel Pinya
Member
Entrades: 211
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 5:12 pm
Ubicació: AEN

Entrada Autor: Samuel Pinya »

La veritat Pere es que les dades de les que dispos confirmen que el tram de Crestatx a Pollença és el tram amb més morts per atropellament/any que tinc enregistrats.

Com bé dius es tracta d'una zona d'una elevada densitat, de lo contari no hauria tants d'atropellaments. Tot i així s'hauria d'estudiar des del punt de vista demogràfic la zona. I la veritat mitjans en falten una mica.

Per reduïr la zona, tal vegada el que dius de la reducció del límit de velocitat ajudaria. La col·locació d'un ràdar podria esser una mesura dissuasòria per als conductors que obliguès a reduir la velòcitat.

Per altra banda la construcció de passos de fauna i la col·locació de barreres tinc els meus dubtes de que poguessin ajudar. Primer creis de veres que l'administració actuarà per salvar la vida d'un grapat de marts (no amenaçats i introduïts) que tanmateix moriran a qualque moixera d'algún vedat de caça? (pocs caçadors entreguen els marts que cauen a les moixeres, generalment acaben a l'altra barri)
La construcció de barreres per canalitzar els marts cap als passos de fauna és molt costosa i si no fós per qüestió de seguretat ciutadana o de que es posi en perill el Lynx o una espècie d'aquest estil, dubto molt que es faci rés...

Perdonau que sigui tan pessimista, però el mart no és una espècie molt agraciada pel que fà a l'estima humana.

En fi s'haurà d'estudiar una mica més el tema i qualcú més, a part de jo, s'hauria d'implicar per a que això tinguès sol·lució...

Perdonau, però avui tinc el dia un poc gris.

Una aferrada
Sam
Respon