Alga invasora? Dubtes netejant vorera nedant

Estudi i conservació de la flora de les Illes Balears
Respon
Tord blau
Member
Entrades: 85
Membre des de: dl. feb. 22, 2021 1:41 am

Alga invasora? Dubtes netejant vorera nedant

Entrada Autor: Tord blau »

Pes fons de la mar hi havia moltes restes d'aquesta alga entremesclades amb ses fulles caigudes de posidònia. I en creixia bastanta per ses roques. Per sa zona sud de sa platja de Son Moll a Capdepera es diumenge 14 maig 2023.
Imatge

Imatge

Idò aquesta alga, per mi que seria d'espècie comuna com sa Dictyota fasciola O tal vegada fos alguna altra pareguda des seu gènere, que agrupa un bon grapat d'espècies...
No es veia iridescent, sinó de color grogós o marronós, però amb mala visibilitat no m'hi vaig fixar gaire. I sa Dictyota dichotoma és comuna, però potser tendria colors variats com més iridescents.
🤔 Ai, ai... I si fos sa Dictyota/Rugulopteryx okamurae? De color i aspecte paregut, sense iridescències. Prou més tòxica quan es menja, i ets animals aquí i no se la mengen, i per això torna acaparadora dets hàbitats mediterranis, invasora... Diuen que pica o crea molèsties a sa pell humana. A ses voreres peninsulars envaïdes intenten aprofitar-la, entre condiments, com una espècia picant...
Imatge

Com que en confonc bastantes, també dubt que no fos un altre gènere d'alga comuna marró, com ses Scinaia sp. o Chondrus sp. Però em semblà sense forma tan tubular, més planes, com cintes.

És només per curiositat, per aprendre. No ho sé diferenciar bé, ni si podria ser una altra espècie. Quina espècie podria ser? 🤷‍♂️


Imatge

Netejant una vorera nedant i grimpant
No vaig poder mirar gaire s'alga mentre nedava, degut a sa poca visibilitat pes fons remogut. O pes Sol baix que quedava sullà més a darrera muntanyes a s'horabaixa, i a més a estones passaven nigulots foscs.
Havia començat a netejar més en es nord, grimpant i nedant protegit amb roba, per devers sa platja de na Ferradura. A on encara hi ha mooolt de fems gros antic o pesat pes fons, adherit, incrustat... Per exemple, un matalàs inflable complicat de desenterrar, unes tuberies de PVC grossotes, i columnes pesades a un lloc on pequen ones fortes, i fa anys que hi erosionen com una 'apisonadora'!

Però per sullà pes nord, devers na Ferradura, més d'un centenar de grumers Pelagia noctiluca arribaven, es movien i desplaçaven entre es plàstics vells surant. Unes dotzenes de grumers encara conservaven uns pams des filaments urticants. Inclús algun de més de tres metres de mida mal presa. Ui, potser algun seria de quatre o cinc metres!? 😬 Uuuhhh... Mala cosa amb poca llum! Es filaments urticants son finíssims i tornen invisibles!

Imatge
Devers Na Ferradura, nedant cap a Son Moll, es dia abans
Tanmateix ja hi he netejat bastant pes nord. Just es dia abans aprop de na Ferradura, vaig treure de la mar una roda de cotxo, fils i hams de pesca, botelles de vidre i plàstics, tovallons, mobiliari, canyes de pescar, tuberies, sabates, es cable des telèfon d'una cabina telefònica...


I així, esquivant grumers en es nord, vaig anar cap a es sud. I aprop de s'arenal de Son Moll se m'atracaren un parell de sípies 🦑 sanotes i grosses, ben encuriosides. Anaven tantejant, explorant i pausant, observant. Les vaig ignorar una mica, sobretot a es desig d'interactuar amb elles a poc a poc.

Ja a Son Moll hi havia menys grumers, i vaig poder explorar millor. Tot i veure's pitjor, per estar es Sol més decantat i s'arena més remoguda per ones de mar de fons.
Continuant cap es sud, es corbs marins 🐧estaven reposant tranquils eixugant-se dalt d'una roca des Caló de sa Marbella, i m'observaven es  capficos netejant i em saludaven ben aprop. Dos eren ben joves, i simpàtics!

Imatge

Com a curiositat entre es fems de tot es trajecte, hi havia un esprai d'insecticida antic, restes de coets de pirotècnia, mascaretes bastant noves, i pocs tovallons higiènics, unes dotzenes. Son típics a sullà Son Moll, després de ses pluges fortes.
Sí que n'hi havia bastants de desfilagats enganxats a ses roques punxegudes dets acantilats des trajecte. I duen molta feina, mà de metge grimpant! Hi vaig haver de fer 😉eco 'psicobloc' femater! 😊 🧗‍♂️
Imatge
Exemple de tovalloleta enganxada per un esquitx marí, d'un altre dia.
Tord blau l’ha editat per darrera vegada el dia: dt. març 12, 2024 4:19 pm, en total s’ha editat 8 vegades.
Tord blau
Member
Entrades: 85
Membre des de: dl. feb. 22, 2021 1:41 am

Re: Alga invasora tòxica?

Entrada Autor: Tord blau »

Imatge
En una altra neteja nedant sullà, bastant temps després, he trobat s'auricular de sa cabina de telèfon comentada abans.

Imatge
Planta en un cossiol, situat a sa zona d'esquitxos marins. D'ús simbòlic?
Imatge
Ai, aquest corb marí, veure-ho fa patir, hi, hi...
Sa vorera arran d'aigua és un paisatge impressionant, de vida delicada, i agrest, on convé avançar atents a lesions esquivant ets esquitxos i ses onotes aleatòries...


Salut i bons goigs per ses voreres! 🙂




♻️🏊🤹🐬
Es poden fullejar temes similars en es fòrum, p. ex. a:

🧜‍♀️🌾Posidònia, olives de mar, sirenes, foques...(curiositats)viewtopic.php?t=4900

🤹🏊Cuidar litoral. Neteja nedant amb sacs boia i grimpant. Info, provant trucs, històries viewtopic.php?t=4769

🤖🎨Art d'IA per a inspirar, i cuidar es litoral jugant viewtopic.php?t=4866

🪣Fems marins recollits jugant grimpant i nedant. Estiu/tardor, 2022 viewtopic.php?t=4870

🧺Fems marins recollits jugant grimpant i nedant. Primavera, 2023 viewtopic.php?t=4911

🐠🌡Mar càlid, peixos foranis, i nedar jugant cuidant la mar viewtopic.php?t=4871

🐚Bitxos marins i esbarjo cuidant es litoral nedant i grimpant viewtopic.php?t=4872
Respon