La Cuca de llum
- Juan Herranz
- New member
- Entrades: 2
- Membre des de: dl. ago. 25, 2008 11:39 am
La Cuca de llum
Hola a tots,
Ja fa molt de temps que tenc moltes ganes de veure cuques de llum a Mallorca. El que hem passa és que no se a on les puc trobar. Algú seria tan amable de recomanar-me un lloc? Ja se que son dificils de veure, però vos quedaria molt agraït, i sa meva al·lota també ;D
Salut per tots i gràcies!
Juan Herranz
Ja fa molt de temps que tenc moltes ganes de veure cuques de llum a Mallorca. El que hem passa és que no se a on les puc trobar. Algú seria tan amable de recomanar-me un lloc? Ja se que son dificils de veure, però vos quedaria molt agraït, i sa meva al·lota també ;D
Salut per tots i gràcies!
Juan Herranz
A Mallorca tenim 2 espècies: Nyctophila heydeni que és la més comú i Lamprohiza paulinoi de menor mida i coloració pàl·lida.
Durant tot l'any trobam les larves les quals depreden especialment sobre caragols.
Pel que fa als adults i contestant a la teva pregunta apareixen a principis d'estiu. Normalment de maig fins meitat de juliol.
És dificil saber en quines zones n'hi haurà l'any que ve. Però per exemple enguany a la Victòria n'hi havia moltes. També en gran part de la serra de Tramuntana. A Ciutat sembla que no.
Durant tot l'any trobam les larves les quals depreden especialment sobre caragols.
Pel que fa als adults i contestant a la teva pregunta apareixen a principis d'estiu. Normalment de maig fins meitat de juliol.
És dificil saber en quines zones n'hi haurà l'any que ve. Però per exemple enguany a la Victòria n'hi havia moltes. També en gran part de la serra de Tramuntana. A Ciutat sembla que no.
Xavier Canyelles.
"Entomos & Malakos"
"Entomos & Malakos"
- Pere Vicens
- Member
- Entrades: 696
- Membre des de: dl. gen. 07, 2008 4:01 pm
- Ubicació: Inca
- Juan Herranz
- New member
- Entrades: 2
- Membre des de: dl. ago. 25, 2008 11:39 am
- Joan Vicenç
- Member
- Entrades: 680
- Membre des de: dl. abr. 14, 2008 9:17 pm
- Ubicació: Alaró
- Contacta:
Per això cal que facis un poc de vida de mussol. Jo solc fer la darrera pixadeta del vespre pel corral, a vegades m'agrada voltar de nit pel camp (cada vegada més difícil). És un descobriment rere l'altra, especialment els dies de tardor quan ha plogut i encara no fa fred. D'aquesta manera he pogut descobrir les cuques de llum i molta altra genteta d'aquesta que li agrada viure baix terra o davall herbes i troncs, és quan els hi pega més per sortir.
En tot cas he de fer referència a una experiència meravellosa que vaig viure a Nicaragua. Allà n'hi moltes de cuques de llum i volen, és una pluja d'estrelles petites que es poden agafar amb les mans.
Crec que si aquí no n'hi ha tantes és també a causa de la nostra costum d'esquitar, fumigar, intoxicar arreu, sigui dins ca nostra, al jardí, a l'hort, a les oliveres, parres i fins i tot al bosc.
Quan més net és l'entorn de tota la toxicitat que destilam els humans, més possibilitats hi ha de veure cuques de llums i altres éssers meravellosos i beneficiosos com nanets i nanetes de bosc.
En tot cas he de fer referència a una experiència meravellosa que vaig viure a Nicaragua. Allà n'hi moltes de cuques de llum i volen, és una pluja d'estrelles petites que es poden agafar amb les mans.
Crec que si aquí no n'hi ha tantes és també a causa de la nostra costum d'esquitar, fumigar, intoxicar arreu, sigui dins ca nostra, al jardí, a l'hort, a les oliveres, parres i fins i tot al bosc.
Quan més net és l'entorn de tota la toxicitat que destilam els humans, més possibilitats hi ha de veure cuques de llums i altres éssers meravellosos i beneficiosos com nanets i nanetes de bosc.
- Samuel Pinya
- Member
- Entrades: 211
- Membre des de: dl. gen. 07, 2008 5:12 pm
- Ubicació: AEN
Record de petit al jardí de la meva padrina a Sóller (això deu ser fa uns 20 anys) que quan quedava a dormir a l'estiu sempre sortia amb ella durant el vespre a guaitar i cercar les cuques de llum i molt sovint en veiem.
Ara vint anys després i en el mateix lloc, el manteniment del jardí ha seguit essent el mateix i no veig cap cuca.
El que no tinc massa clar és la causa: com deis productes fitosanitaris, modificació de l'ús del sol dels voltants, .....
Bona nit.
Sam
Ara vint anys després i en el mateix lloc, el manteniment del jardí ha seguit essent el mateix i no veig cap cuca.
El que no tinc massa clar és la causa: com deis productes fitosanitaris, modificació de l'ús del sol dels voltants, .....
Bona nit.
Sam
- Joan Vicenç
- Member
- Entrades: 680
- Membre des de: dl. abr. 14, 2008 9:17 pm
- Ubicació: Alaró
- Contacta:
M'estranya que no es pugui tenir clara la relació entre disseminació de productes químics tòxics i semblants i la manca de biodiversitat a un indret que en pugui rebre influència. No tenc cap dubte que a major salut mediambiental major biodiversitat. Entenent que un ecosistema allunyat d'accions antròpiques és sempre un hàbitat més ric i estable. Sense menystenir l'aportació important que el cultiu i subseguents produccions de fruita, cereals, verdures d'origen humà poden representar. Val a dir també que els humans ens hem "apropiat" modificant-los profundament d'ecosistemes molt rics en nutrients com puguin ser antigues zones humides. No és gaire comercial realitzar estudis que critiquin o denunciin l'ús massiu de fertilitzants, esterilitzants, fitotòxics o productes biològics aplicats fora de lloc. Pot costar fins i tot bones subvencions institucionals criticant-ne l'ús amb insistència.
Tot plegat per dir que si molta gent comenta que de nin observava més cuques de llum o rates pinyades que no ara, deu ser potser degut a les milers de tones de productes tòxics que des de les hores hem escampat arreu de l'entorn.
Tot plegat per dir que si molta gent comenta que de nin observava més cuques de llum o rates pinyades que no ara, deu ser potser degut a les milers de tones de productes tòxics que des de les hores hem escampat arreu de l'entorn.
- jordi muntaner
- Member
- Entrades: 523
- Membre des de: dl. gen. 07, 2008 5:08 pm
Hola a tots,
La disminució d'aquest espècie és claríssima, sobre tot pels que ja tenim uns anyets i la recordem de quant érem al·lots. Pot ser no m'enrecordiaria d'altres insectes, però d'aquest és quasi impossible oblidar-se. Era abundant als estius al pinar de la platja de Palma. Els meus fill quasi no l'han vist mai. Qualque nit a Estabilments, fa 12 anys, i prou.
Salut,
Jordi
La disminució d'aquest espècie és claríssima, sobre tot pels que ja tenim uns anyets i la recordem de quant érem al·lots. Pot ser no m'enrecordiaria d'altres insectes, però d'aquest és quasi impossible oblidar-se. Era abundant als estius al pinar de la platja de Palma. Els meus fill quasi no l'han vist mai. Qualque nit a Estabilments, fa 12 anys, i prou.
Salut,
Jordi
Als qui estau interessats en veure aquest animalet, enguany és abundant. A les cases d'Albarca fa 2 setmanes entraven dins casa i tot. Al fanal de ca meva a Banyalbufar també. A les piscines i safaretxos aparèixen ofegades....Segurament degut a l'any plujós hi ha hagut més i millor aliment (caragolets).
Xavier Canyelles.
"Entomos & Malakos"
"Entomos & Malakos"