El primer fa referència a les arpelles que aquests darrers anys, quan arriba la primavera, es veuen sovint pels camps de cereals que hi ha al voltant de Maria de la Salut.
L'any passat crec que ja vaig comentar a través del foro que hi havia algunes aus molt "aquerenciades" a una zona concreta. Una femella la podia identificar per la falta d'una ploma de vol, i es va estar a la zona els mesos de maig i juny. Què hi feia? Ni idea, però em va venir a la ment que a algunes parts de la península les arpelles crien a camps de blat, com les arpelles cendroses. No vaig veure, no obstant, cap indici de cria.
Idò bé, enguany tornen a ser per la zona. Aquests darrers dies he arribat a veure fins a 3 aus (ahir, 2 femelles i 1 mascle adult), a la mateixa zona que l'any passat. Més sorprenent encara, una femella em va passar volant per sobre, i duia palla a les urpes! Va agafar direcció nord (cap a s'Albufera) i la vaig perdre per darrera un petit turó. On anava? A s'Albufera? Hi ha una dotzena de quilòmetres en línia recta fins a la zona humida, així que em costa creure que les aus que crien allà van fins a Maria de la Salut a alimentar-se o a cercar palla pel niu. No té massa sentit, no creis? Idò que fan? Són aus no reproductores que no poden trobar territori a s'Albufera, on hi ha una densitat molt alta d'arpelles residents? O són aus que intenten criar als camps de cereal? Haurem d'estar "al tanto", per si de cas...
Les que sense cap dubte crien a la zona són les cucullades. A Mallorca tenim la G.theklae, però no la G.cristata, que crec que de fet no s'ha citat mai (?). Es tracta de 2 espècies molt semblants, que segons les guies es diferencien per una sèrie de detalls subtils, com ara la forma i llargària del bec, la cresta, etc.
Si teniu la guia d'en Mullarney et al. veureu que marca les Balears precissament com la única zona europea on la regla de les diferències en el bec no es pot emprar per separar les 2 espècies. És a dir, que el bec de la nostra cucullada és aquí quasi idèntic al de la G.cristata a la Península Ibèrica. Per què? Per la manca de competència? Quina diferenciació genètica tenen les nostres cucullades respecte a les de la mateixa espècie d'altres zones? Algú les ha estudiat mai? Per ventura esteim davant unes aus ben interessants que requeririen estudis específics!
Vos pas algunes imatges fetes aquests dies on es veu realtivament bé el que coment del bec (i la cresta), tan semblants als de la G.cristata i diferent als de les G.theklae d'altres zones d'Europa. Fixau-vos sobretot en la darrera imatge, quin bec més llarg i de mandíbula inferior recta, sense la vorera convexa que marca la bibliografia.

Perdonau pel "rollo", però crec que és un tema interessant, i per ventura algú de voltros té informació al respecte. I com a compensació de tanta pregunta i tant text, algunes fotos més d'alguns visitants assidus dels camps de cereal, que tot i tenir colors apagats, són ben "guapos" :-))

Salut!