Avisador preocupat

Estudi i conservació dels aucells a les Illes Balears
Respon
Avatar de l’usuari
Toni Muñoz
Member
Entrades: 362
Membre des de: dt. des. 11, 2007 8:50 pm

Avisador preocupat

Entrada Autor: Toni Muñoz »

Bones,
ahir horabaixa vaig veure una curiositat. Davant l'aguait d'es Ras, a s'Albufera, un avisador (Himantopus himantopus) cridava insistentment. Inicialment no li vaig fer massa cas, ja que com sabeu sempre estan de gresca, cridant, barallant-se o donant canya a altres espècies. En tot cas, els crits eren una mica diferents, amb una frequència més ràpida, i molt insistents. Al cap d'una estona, vaig veure l'exemplar fent coses rares, agegut a terra amb les ales obertes i fent moviments estranys. Semblava una típica maniobra de despiste.

Imatge

De tot d'una no vaig saber què passava, fins que el "motiu" va sortir de les jonqueres que el camuflaven

Imatge


Com veis, la raó de tot l'escàndol era aquest exemplar de tortuga d'aigua (Emys orbicularis) al que els avisadors sembla que consideraren una amenaça.

Salut

Toni
Avatar de l’usuari
Kike
Member
Entrades: 22
Membre des de: ds. juny 06, 2009 7:57 pm
Ubicació: Calvià

Entrada Autor: Kike »

Hola Toni,
Però perquè l'avisador estava en terra amb les ales obertes i fent crits?
no seria més fàcil tocar el dos?
saluts .
Avatar de l’usuari
Toni Muñoz
Member
Entrades: 362
Membre des de: dt. des. 11, 2007 8:50 pm

Entrada Autor: Toni Muñoz »

Uep Kike,
normalment aquestes coses les fan alguns aucells per cridar l'atenció dels predadors, fent-los creure que l'aucell està ferit o té un problema, i així aconsegueixen allunyar-los del niu o els pollets. No sé si aquest serà ben bé el cas, ja que en general els avisadors ja fa setmanes que han surat els polls. Potser aquest exemplar emprava la maniobra per treure la tortuga del seu territori?


Mira, aquí tens una mostra d'aquest comportament. Un tiruril·lo menut (Charadrius dubius) ho fa per despistar una garsa (Pica pica) i evitar que descobreixi el pollet amagat: http://www.youtube.com/watch?v=_ZBKHmysXyU

Salut

Toni
Avatar de l’usuari
Kike
Member
Entrades: 22
Membre des de: ds. juny 06, 2009 7:57 pm
Ubicació: Calvià

Entrada Autor: Kike »

Hola,
A vale ja entenc, gracis per respondre
salut kike
Avatar de l’usuari
jordi muntaner
Member
Entrades: 523
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 5:08 pm

Entrada Autor: jordi muntaner »

Hola Toni i Kike,

Segurament l'avisador tenía polls. Com diu en Toni la majoria han surat els polls, però encara hi ha uns pocs que tenen polls petits. Aquest diumenge 5 de juliol vaig veure amb el tele a s'Albufera una colla amb polls recent nats.

Salut,

Jordi
Avatar de l’usuari
Kike
Member
Entrades: 22
Membre des de: ds. juny 06, 2009 7:57 pm
Ubicació: Calvià

Entrada Autor: Kike »

Hola jordi,
Si, segurament es això.
saluts.
Respon