Calàpets i larves escarabat

Estudi i conservació de la fauna vertebrada (no aus) a les Illes Balears
Respon
Avatar de l’usuari
Maties Rebassa
Member
Entrades: 1030
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 5:52 pm

Calàpets i larves escarabat

Entrada Autor: Maties Rebassa »

Hola. A les afores de Costitx, a sol post, cantaven fins a 4 calàpets a 4 llocs diferents, no sé si és molt habitual que ho facin per aquestes dates.

Canvi de tema. Retirant una figuera morta, al clot que ha deixat hi havia més de mitja dotzena d'aquestes larves grosses. Són de cerambícid (banyarriquer)?

Imatge
Maties Rebassa l’ha editat per darrera vegada el dia: dl. nov. 22, 2010 7:20 pm, en total s’ha editat 1 vegada.
Amor, alenteix-te. El final mai és tan divertit com l'inici. Per favor, continua essent un infant en algun lloc del teu cor.
Original of the species, U2
Avatar de l’usuari
jordi muntaner
Member
Entrades: 523
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 5:08 pm

Entrada Autor: jordi muntaner »

Hola Maties,

Crec que no és normal que cantin ara, però mai se sap com responen aquest calàpets a les condicions ambientals: llum, humitat, precipitacions, etc.

Per favor, pots concretar una mica més els punts, ficaré aquestes dades a la base que tenim i la pasaré per Bioatles.

Per cert, ara fa vuit dies, el diumenge pasat, devers les nou del vespre, un calàpet adult botant per davant de la porta de casa meva, se va refugiar entre les plantes del jardí. Ja són unes quantes les vegades que he vist calàpets al jardí de ca meva, a son Roqueta (Palma), la darrera, abans d'aquesta, aquest estiu.

Salut,

Jordi
Avatar de l’usuari
Guillem Alomar Canyelles
Member
Entrades: 36
Membre des de: dj. abr. 02, 2009 9:53 am

Entrada Autor: Guillem Alomar Canyelles »

Hola Jordi, dissabte 13 cantaven a Lassarell (Pollença).
Guillem Alomar
Avatar de l’usuari
Maties Rebassa
Member
Entrades: 1030
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 5:52 pm

Entrada Autor: Maties Rebassa »

Jordi, te passaré la informació la teu correu.
Amor, alenteix-te. El final mai és tan divertit com l'inici. Per favor, continua essent un infant en algun lloc del teu cor.
Original of the species, U2
Avatar de l’usuari
Rafel Mas
Member
Entrades: 643
Membre des de: dt. gen. 08, 2008 7:39 pm
Contacta:

Entrada Autor: Rafel Mas »

Bones,
que vagi per endavant que no pos en dubte que siguin calàpets el que heu sentit, però a mi me va passar la setmana passada que passejant prop de Santa Magdalena (Inca) de nit, me pensava sentir fins a 4 calàpets alhora i afinant l'orella i aturant-me a escoltar i a gravar amb el mòbil,...i després de comprovar amb gravacions d'internet, vaig confirmar-me que estava sentint cadell Gryllotalpa gryllotalpa.
No és clavat, però te un aire...i podeu sentir els dos cants a

http://www.avisoft.com/sounds.htm

Per cert, Alosa ha tret una guia de cants d'insectes tipus grill, algú l'ha comprat? Deu estar xul.la no?

salut!
Avatar de l’usuari
Maties Rebassa
Member
Entrades: 1030
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 5:52 pm

Entrada Autor: Maties Rebassa »

Ep Rafel, gràcies per aquesta informació.
No, no es tractava de cadells, eren calàpets el que vaig escoltar. El cadell és abundant per exemple a s'Albufera, l'he sentit cantar moltes vegades (a cops pareix una Locustella, s'ha d'anar alerta!).
De totes maneres, és cert que és molt fàcil confondre uns cants per altres :-))

Salut!
Amor, alenteix-te. El final mai és tan divertit com l'inici. Per favor, continua essent un infant en algun lloc del teu cor.
Original of the species, U2
Avatar de l’usuari
Ivan Ramos
Member
Entrades: 36
Membre des de: dj. gen. 10, 2008 4:03 pm

Entrada Autor: Ivan Ramos »

Hola, Maties:
La larva d'escarabat que has trobat és d'un escarabeid. Crec que podria ser la de Polyphylla fullo, que serveix d'aliment als falcons de la reina de s'Albufera.
Les de cerambícid normalment tenen el cap molt més desenvolupat i la forma no és corbada.
Salut!

Ivan
Avatar de l’usuari
Joan Bibiloni
Member
Entrades: 493
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 9:36 pm
Contacta:

Entrada Autor: Joan Bibiloni »

Té raó n´Ivan. La larva de banyarriquer té el cap plà.

Imatge

Joan
Avatar de l’usuari
Maties Rebassa
Member
Entrades: 1030
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 5:52 pm

Entrada Autor: Maties Rebassa »

Ep, gràcies, sí que pareix la de Polyphylla.

Salut
Maties Rebassa l’ha editat per darrera vegada el dia: dg. nov. 28, 2010 9:54 pm, en total s’ha editat 1 vegada.
Amor, alenteix-te. El final mai és tan divertit com l'inici. Per favor, continua essent un infant en algun lloc del teu cor.
Original of the species, U2
Avatar de l’usuari
Xavi
Member
Entrades: 583
Membre des de: dc. gen. 09, 2008 11:08 am
Ubicació: a ca meva

Entrada Autor: Xavi »

La larva blanca és d'Oryctes nasicornis.
La foto de més avall no és d'una larva de cerambícid si no de buprèstid.
Xavier Canyelles.

"Entomos & Malakos"
Avatar de l’usuari
Maties Rebassa
Member
Entrades: 1030
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 5:52 pm

Entrada Autor: Maties Rebassa »

Vaja, idò a aquesta encara s'hi pareix més. Adjudicat a Oryctes! :-))

Mira que són difícils aquestes larves, eh? Gràcies!!
Amor, alenteix-te. El final mai és tan divertit com l'inici. Per favor, continua essent un infant en algun lloc del teu cor.
Original of the species, U2
Avatar de l’usuari
Joan Bibiloni
Member
Entrades: 493
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 9:36 pm
Contacta:

Entrada Autor: Joan Bibiloni »

Tens raó, Xavi.

Em podríes dir el nom científic de l´especie?. Es que vull corregir l´error a la meva web i posar el nom correcte.

Les especies de Buprestids que he vist pel meu hort-jardí de Sóller son negres amb el torax grisenc i altres son verds metal.litzats que semblen joies de colors.

Moltes gràcies: Joan
Joan Bibiloni l’ha editat per darrera vegada el dia: dg. nov. 28, 2010 10:12 pm, en total s’ha editat 1 vegada.
Avatar de l’usuari
Ivan Ramos
Member
Entrades: 36
Membre des de: dj. gen. 10, 2008 4:03 pm

Entrada Autor: Ivan Ramos »

El negre segurament serà Capnodis tenebrionis, una plaga dels arbres fruiters (la larva ho pareix). De l'altra (de colors verds) a veure si en Xavier ens aclareix cosa. I, parlant d'en Xavier, a veure si s'anima a acabar el seu llibre de coleòpters de les Balears (una obra faraònica). M'ha deixat veure una mostra dels seus dibuixos i són una cosa espectacular, en sèrio!

Ivan
Avatar de l’usuari
Joan Bibiloni
Member
Entrades: 493
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 9:36 pm
Contacta:

Entrada Autor: Joan Bibiloni »

Moltes gràcies per contestar, Ivan.

Ja he corregit l´error d´identificació d´aquest cuc xilòfag a l´enllaç de fitopatologíes de la meva web. Jo no tenc ni idea d´insectes i vos agraesc la vostra ajuda.

El cuc de la foto me va matar una prunera claudia. Jo em pensava que me l´havía morta el fong Armillaria mellea, però quan la vaig arrabassar vaig veure aquest cuc dins una de les galeríes que havía perforat a la rabassa de la prunera i vaig pensar que es tractava del banyarriquer, ja que en sol veure bastants per dins el jardí amb les seves llargues banyes. Ara ja sé que el banyarriquers no son els unics enemics dels arbres fruiters.

Joan
Avatar de l’usuari
Xavi
Member
Entrades: 583
Membre des de: dc. gen. 09, 2008 11:08 am
Ubicació: a ca meva

Entrada Autor: Xavi »

Joan, has escrit: "...altres son verds metal.litzats que semblen joies de colors..." si realment són buprèstids és molt interessant !!! tens alguna foto? alguna resta? es podria tractar de Eurythyrea micans. Cerca aquest nom per Google i confirma si es tracta d'aquesta espècie.
Xavier Canyelles.

"Entomos & Malakos"
Avatar de l’usuari
Joan Bibiloni
Member
Entrades: 493
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 9:36 pm
Contacta:

Entrada Autor: Joan Bibiloni »

Bon vespre, Xavi:

He vist fotos d´aquest escaravat a google i jo diría que és el que trob de tant en quan al meu hort-jardí. Com el negre-gris també es queda inmòbil quan es veu amenaçat arrufant les potes. Per desgràcia no tenc cap foto. No en sol fer dels animalons, només de les plantes. Si en torn veure un i duc la càmara li faré una foto i la posaré aquí. A veure si al final m´arribaré a aficionar als insectes.

Bona nit: Joan
Avatar de l’usuari
Xavi
Member
Entrades: 583
Membre des de: dc. gen. 09, 2008 11:08 am
Ubicació: a ca meva

Entrada Autor: Xavi »

Idò és molt important !!! és una espècie citada de Mallorca dubtosament en el segle passat i de la que jo en vaig trobar uns èlitres a Santa Maria fa 5 anys. Si és vera que hi ha exemplars vius seria tota una novetat entomològica. Pots estar atent per favor a quan tornis a veure'n? Supòs que no t'has confós amb Potosia cuprea, abundant i molt daurada, veig que saps bé el que és un buprèstid. Hi havia molts d'exemplars? és el primer any que en veus?
Tota informació és bona. Gràcies !!!
Xavier Canyelles.

"Entomos & Malakos"
Avatar de l’usuari
Joan Bibiloni
Member
Entrades: 493
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 9:36 pm
Contacta:

Entrada Autor: Joan Bibiloni »

No passis pena Xavi, que si en torn veure qualcún en tendràs notícies. Si duc sa càmara li faré fotos i les posaré aquí i a més agafaré s´exemplar i el guardaré per a donar-te´l si el vols. Si no duc sa càmara el guardaré igualment i t´ho faré a sabre. He mirat fotos de sa Potosia cuprea i també n´he vist molts de pics, però no és es mateix animaló.

Es que jo dic que és un buprèstid fa lo mateix que es negre i gris, totduna que se sent amenaçat se fa es mort i arrufa ses potes. Sembla una joia de s´arc de Sant Martí de tant que brilla. A vegades he tengut sa temptació d´embalsamar-lo amb esperit i guardar-lo com una pedra preciosa, però me pareix una putada i el deix tranquil.

Joan
Respon