Tord emputat (es a dir: dífícil dir què és)

Estudi i conservació dels aucells a les Illes Balears
Avatar de l’usuari
Rafel Mas
Member
Entrades: 643
Membre des de: dt. gen. 08, 2008 7:39 pm
Contacta:

Tord emputat (es a dir: dífícil dir què és)

Entrada Autor: Rafel Mas »

Hola aquestes fotos es vàren fer a principis del mes de desembre. Es tracta d'un tord agafat per devers Pollença a un coll.
Au venga, a banyar-se...
què trobau què és????

Imatge

Imatge

Imatge

raf
Rafel Mas l’ha editat per darrera vegada el dia: dg. gen. 11, 2009 9:22 pm, en total s’ha editat 1 vegada.
Avatar de l’usuari
Gil Panadés
Member
Entrades: 202
Membre des de: dc. gen. 09, 2008 8:45 am

Entrada Autor: Gil Panadés »

Hola Rafel.
m´agrada aquesta qüestió..., pq de petit quan començava a caçar a aquests tords, la gent major me deia q eren tords roquers o tords guíes ¿?...llavors mirant guíes etc... pareix q no és una espécie com tal ¿no? i q potser sigui una mérlera jove, tal vegada migrant...encara q no sé si aixó hi té res a veure... Mai havia resolt aquest tema.
Quina solució me dones...
salutacions.
Gil
Avatar de l’usuari
Xavi
Member
Entrades: 583
Membre des de: dc. gen. 09, 2008 11:08 am
Ubicació: a ca meva

Entrada Autor: Xavi »

un tord burell melànic.
Xavier Canyelles.

"Entomos & Malakos"
Avatar de l’usuari
Xavi
Member
Entrades: 583
Membre des de: dc. gen. 09, 2008 11:08 am
Ubicació: a ca meva

Entrada Autor: Xavi »

Enguany 3 caçadors m'han demanat que les embalsami tords "d'aquests raros", concretament 2 tords issabelíns (Turdus philomelos blanquinós hipomelanístic) i 1 burell (Turdus pilaris) bastant fosc. Si coneixes el caçador i encara no el s'ha menjat, demana-li si li interessa fer una donació per algun Museu d'aquí. Com a mínim es podria conservar la pell per a posteriors estudis de qui les vulgui consultar.
Parlant de pells. Com a curiositat sabieu que en cap lloc del món hi ha una pell "Holotipo" del nostre virot petit Puffinus mauretanicus? Mcminn, corrígeme si me equivoco.
Com sabeu, quan es descubreix una espècie hi ha d'haver el material de referència dipositat en un museu, (l'holotip) mentres que altres mostres o exemplars també conservats a museus serien els paratips. No hi ha una sola pell preparada de Puffinus.
Xavier Canyelles.

"Entomos & Malakos"
Avatar de l’usuari
Cati
Member
Entrades: 454
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 5:57 pm
Contacta:

Entrada Autor: Cati »

Mmmmm! Al Museu d'Artà en tenim un!

El tenim classificat com a Puffinus mauretanicus, fins que qualqú ens digui lo contrari.
Va ser una de les aportacions que vàren fer els Pares Francinscans d'Artà al Museu. L'especímen no està datat, però totes les peces dels PPFF fòren donades al 1915. Sabem que for capturat a Capdepera i baix la peanya apareix una petita inscripció "Puffinus cinereus", llavors, una molt posterior revisió de la col·lecció als anys 80 el classifica com a Puffinus yelkouan.

Salut!
Cati

p.D. Xavi, tenim pendent un café!
Avatar de l’usuari
Jesús
Member
Entrades: 75
Membre des de: dt. gen. 08, 2008 11:51 am
Ubicació: Consell (Mallorca)

Entrada Autor: Jesús »

Hola Xavier i resta de companys:

A la espera de que en Mcminn et faci una correcció o no, personalment pens que has fet una mica de via afirmant el que dius.

Entre les moltes coses que no sé, està l'idioma alemany però tot i així me pareix que si no vaig errat, a la col·lecció del gran Museu Koenig, de Bonn -Universitat de Ulm-, en tenen devers 7 exemplars (recol·lectats entre 1927 i 1930), corresponents a l'espècie Puffinus puffinus mauretanicus.

Secció de Documentació de la CPO del GOB
Tots jorns aprench e desaprench ensemps (Jordi de Sant Jordi. S. XV)
Avatar de l’usuari
E. Amengual
Member
Entrades: 126
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 7:58 pm

Entrada Autor: E. Amengual »

Hola a tots,
Xavi, ¿tienes fotos o más información de estos Turdus pilaris melánicos? Hasta leer tu mensaje el bitxo me había parecido un Turdus torquatus o tal vez incluso una mèrlera, ni se me había ocurrido lo del pilaris.
Salut,
Edu

Edit: Después de mucho remirármelo creo que es un Turdus merula rarito, probablemente una hembra con el pecho y parte de la garganta diferentes de lo habitual. He encontrado alguna foto de torquatus con anillo ocular algo coloreado, pero creo que el aspecto plateado de las plumas de vuelo se debe más al flash que a su color real, además merula es abundante y torquatus escasín...je je.
Lo del pilaris me tiene perplejo, mi no comprende, ayuda please.
E. Amengual l’ha editat per darrera vegada el dia: dc. gen. 14, 2009 7:15 pm, en total s’ha editat 1 vegada.
Avatar de l’usuari
Rafel Mas
Member
Entrades: 643
Membre des de: dt. gen. 08, 2008 7:39 pm
Contacta:

Entrada Autor: Rafel Mas »

Uei,
2 temas dins un mateix missatge! rizando el rizo

Xavier, a mi no em sembla un Pilaris la veritat. Aclariré si no l'han plomat :))

Eduard, la meva primera impresió va ser d'una mèrlera un poc rara, aberrant. En Manolo Suárez me pareix que ha de tenir qualque foto d'una mèrlera femella rogenca anellada al Parc de Llevant (any passat o l'altre?) un exemplar mosaic negre-roig. Bé la veritat, potser no la vàrem fotografiar.
Quan em descrivien el bitxo de paraula (abans de tenir les fotos) vaig pensar amb un T.torquatus, una vegada a un coll de la Finca de Gaieta un home va matar un torquatus amb el collaret més groc-taronja que blanc. Me'l vaig mirar una bona estona i em va fer dubtar de valent.
Per mi, mèrlera. Coincideixo amb que el cop de flash és el responsable del platejat.

Gil, com va? Potser algú del fòrum pot completar més la informació, però els tords anomenats Roquers són joves migrants de mèrlera (en dispersió) o femelles de pàssera.


raf
Avatar de l’usuari
Gil Panadés
Member
Entrades: 202
Membre des de: dc. gen. 09, 2008 8:45 am

Entrada Autor: Gil Panadés »

Uep Rafel! i resta..., volia comentar una cosa..., jo a la meva vida hauré vist uns 4-5 exs com aquest, tots ells capturats a la mateixa finca, i mai he vist ni s´ha capturat cap T. Pilaris "standard" per aquest redol, per lo que no pareix molt lógic q només passin i s´aturin els melánics no?
Tb me decant per mérlera.
Per veure T. Torquatus, hi ha un penyal just darrera ses antenes de Sa Serra d´Alfábia, que sen veuen molts. Si algún va d´excrusió per allá, ja sap.
salutacions.
Gil
Avatar de l’usuari
Xavi
Member
Entrades: 583
Membre des de: dc. gen. 09, 2008 11:08 am
Ubicació: a ca meva

Entrada Autor: Xavi »

Hola a tots. Bé pareix que no n'encerto ni una, je, je.
En quant al Puffinus gràcies per l'aclaració Jesús, desconeixia aquesta dada.
L'animalet fotografiat a cop d'ull me va semblar un T. pilaris perquè conserva la característica franja ataronjada a la pitera. Les ales tan blanques per davall també m'ho fan pensar. Però evidentment pot ser T. merula. La veritat que no ho sé.
Xavier Canyelles.

"Entomos & Malakos"
Avatar de l’usuari
Rafel Mas
Member
Entrades: 643
Membre des de: dt. gen. 08, 2008 7:39 pm
Contacta:

Entrada Autor: Rafel Mas »

Bones, rocordau el tord de fa 2 anys?
idò la mateixa persona amb 2 anys i un dia de diferència (ahir) em deixà fer aquestes fotos, d'un tord molt semblant.
El va agafar a coll també a la zona de Pollença. Me va comentar que n'hi havia bastants, grups de 3-4 menjant per dins dels ullastres.

Imatge

Imatge

Comparativa Turdus torquatus? // Turdus philomelos // Turdus viscivorus

Imatge

Imatge


Imatge

Comparativa amb un Turdus viscivorus

Imatge

Imatge

Una vegada vist el bitxo i poguent comparar-lo, a mi me sembla que és un jove de Tord flassader Turdus torquatus. No vaig poder mesurar-li la longitud de l'ala ni res, però era gairebé el doble que un T. philomelos i tan gros com un T.viscivorus
un mascle de primer hivern potser?
Rafel Mas l’ha editat per darrera vegada el dia: dt. gen. 11, 2011 6:25 pm, en total s’ha editat 1 vegada.
Avatar de l’usuari
Xavi Llabrés
Member
Entrades: 88
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 2:38 pm

Entrada Autor: Xavi Llabrés »

bones,

a mi em fa que pot és una femella adulta de t.merula,
tot i que no és una gran foto per mirar el límit de muda pareix bastant homogeni, descartant jove de qualsevol túrdid (fan muda parcial) i no apareix el dibuix ni la coloració típics de t.torquatus.

Salut

XL
A falta de grua, bó és xàtxero cendrós
Avatar de l’usuari
Maties Rebassa
Member
Entrades: 1030
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 5:52 pm

Entrada Autor: Maties Rebassa »

Jo també diria que és una femella de mèrlera (T.merula), ja que de vegades tenen la gargamella rogenca. A més, sempré és més probable que es tracti d'una espècie comuna.

Una foto de femella de mèrlera amb gargamella rogenca: http://www.oiseaux.net/photos/vincent.p ... html#monde

Salut!
Amor, alenteix-te. El final mai és tan divertit com l'inici. Per favor, continua essent un infant en algun lloc del teu cor.
Original of the species, U2
Avatar de l’usuari
Rafel Mas
Member
Entrades: 643
Membre des de: dt. gen. 08, 2008 7:39 pm
Contacta:

Entrada Autor: Rafel Mas »

Uep Xavi, no crec que fos una femella de mèl·lera, t'ho puc assegurar, la vaig tenir a les mans i era tan grossa com la grívia!!!
Quina mida d'ala dóna la Svenson per T.merula i per T.torquatus?
No se si s'aprecia però les plomes del pit i ventre eren negre-gris i un poc orlades de blanc.
Pel que veig a la Mullarney/Svenson, mascles i femelles de primer hivern tenen un plomatge bastant diferent al de mascles i femelles "adultes" que són més "de llibre", per dir-ho d'alguna manera.
El bec era ben fosc i molt llarg, gairebé negre. Si fos una femella adulta de mèl·lera el bec no hauria de ser groc?
El que no deixa de ser curiós és que s'agafi un animal tan igual, al mateix lloc, dos anys després.

No pot ser una col·loració atípica de torquatus? melànica?
Avatar de l’usuari
E. Amengual
Member
Entrades: 126
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 7:58 pm

Entrada Autor: E. Amengual »

Turdus merula pollensae, morpho 'gigas' o potser 'emputatis' ;-D
E. Amengual l’ha editat per darrera vegada el dia: dt. gen. 11, 2011 10:41 pm, en total s’ha editat 1 vegada.
Avatar de l’usuari
Xavi Llabrés
Member
Entrades: 88
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 2:38 pm

Entrada Autor: Xavi Llabrés »

Bones,

rafelet, quan més em mir la foto més em pareix una mèlera. Crec que esteim mal avessats a pensar en aquesta espècie com sedentària. Les que tenim aquí a s'estiu no són, ni d'aprop, com la de la foto. Enguany a la campanya de post nupcial de cabrera (lloc on no hi cria pràcticament) va haver una entrada (d'exemplars de fora, s'entén) i molts tenien un tamanys bastant considerables i unes coloracions una mica diferents; el rogenc n'és un exemple, ja que aquí no es tan patent.
Et pas unes fotos de enguany a cabrera, podràs veure t.torquatus i els exemplars fotografiats que apareixen són joves del any. Referent al color del bec, com ja saps, hi ha moltíssima variació individual, és mal de dir.

http://www.flickr.com/photos/garwaf/set ... 805719110/

salut!

PD per cert una dita que em deia la meva pradina: i si fos... i si fos... i si, i si.... i si sa pradina tengués collons seria es padrí ;) xD

XL
A falta de grua, bó és xàtxero cendrós
Avatar de l’usuari
Alex
Member
Entrades: 192
Membre des de: dt. gen. 08, 2008 11:07 pm

Entrada Autor: Alex »

Rafel, aviat es podra obrir un Forum-necrologic.
Salut
Avatar de l’usuari
Maties Rebassa
Member
Entrades: 1030
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 5:52 pm

Entrada Autor: Maties Rebassa »

El pitjor de tot és que, siguin mèrleres o tords flassaders, es tracta d'aus protegides, no cinegètiques. Per què, doncs, es varen matar? :-((
Amor, alenteix-te. El final mai és tan divertit com l'inici. Per favor, continua essent un infant en algun lloc del teu cor.
Original of the species, U2
Avatar de l’usuari
Gil Panadés
Member
Entrades: 202
Membre des de: dc. gen. 09, 2008 8:45 am

Entrada Autor: Gil Panadés »

Interessant debat, així com les fotos tant dels vius com dels morts.
Em crida la atenció lo gran que es respecte al philomelos, i lo parescut al viscivorus. Sobretot les cames, son realment grans.
Jo crec q amb l´ajut de la foto den Maties i tal, pareix un t. merula, encara que grandet..., potser coincidint amb lo dels exs. anellats a Cabrera.
es vera q aquesta especie potser és molt més migrant del que pensam...., i una pregunta: Podria esser que exemplars q a l´estiu crien aqui, passin l´hIvern més al sud?
salut
Avatar de l’usuari
Rafel Mas
Member
Entrades: 643
Membre des de: dt. gen. 08, 2008 7:39 pm
Contacta:

Entrada Autor: Rafel Mas »

Uep, el poble ha xerrat, ho deixarem en mèrlera.
Els caçadors de filats es confonen amb aquest bitxos degut a la llegenda rural del tords roquers. Això si, sempre tenen la opció d'amollar el bitxo davant el dubte, o si cau una cega o un falcó torter...
a més no es poden queixar de desinformació, fa uns anys la CMA va editar aquest desplegable i se n'han repartit molts a fires...

http://www.caib.es/sacmicrofront/archiv ... 9&id=38189

Xavi, jo me decant per un Turdus merula gigas com indica n'Edu. ;))) per cert bona la dita de la padrina

Me qued "amb mal cos" he, he, he, me'l va oferir perquè el vessiu i l'haurieu d'haver vist en ma, era espectacularment gros. Unes mesures d'ala i p3..., i veure el sexe obrint l'animal haguessin afegit informació.

Alex: i no serà la darrera foto de bitxo mort :)

Pollença is diferent! ;)
Avatar de l’usuari
joan florit sans
Member
Entrades: 52
Membre des de: dt. abr. 06, 2010 10:41 am
Ubicació: maó, menorca
Contacta:

Entrada Autor: joan florit sans »

interessant aquest tema dels tords , tenc entes que existeixen fins a 17 subespecies de turdus merula, la majoria del nord-est d'europa i siberia, algu ha mencionat que podria ser un migrant. jo he penjat al meu blog quatre fotos de t.merula, anellats a s'albufera d'es grao. Les 2 primeres capturat el 9-10-2010 i la 3ª i 4ª imatge son d'un exemplar anellat al 12-09-2010 i que encara presenta canons de muda i el color rogenc dels joves.
lo que li veig molt diferent a l'exemplar mort,es el bec, mes curt i prim que el t. merula, pero les potes si que semblen les del tord negre, mes gruixudes que les del viscivorus.
podeu veure les fotos aqui : http://www.microphoto.org/
joan florit sans l’ha editat per darrera vegada el dia: dc. gen. 12, 2011 8:37 pm, en total s’ha editat 1 vegada.
Avatar de l’usuari
Alex
Member
Entrades: 192
Membre des de: dt. gen. 08, 2008 11:07 pm

Entrada Autor: Alex »

Es pot saber quin control es fa d'aquest tipus de caça, si es que es fa, i quines infraccions es detecten i sancionen ????????
Salut
Avatar de l’usuari
Xavi
Member
Entrades: 583
Membre des de: dc. gen. 09, 2008 11:08 am
Ubicació: a ca meva

Entrada Autor: Xavi »

Jo també crec que és una femella de mèl·lera, curiosa per aquesta taca, però una mèl·lera.
Contestant a qui fa el control de la seva captura: el seprona, els agents de Medi Ambient i els guardes de camp. També un particular ho pot denunciar. De totes maneres a vegades les mèl·leres es poden caçar amb un permís especial quan es demostren danys a l'agricultura.
Per controlar tot això hi ha d'haver proves i s'ha de trobar al culpable en aquell moment, per això és tant dificil.
En teoria si pega una cega (Scolopax rusticola) als filats, s'ha d'amollar de nou, però jo no me crec que l'alliberin. I si un mussolet (Otus scops) també hi pega, si s'enreda massa, s'el mata igualment.
Xavier Canyelles.

"Entomos & Malakos"
Jose Luis Martinez

Entrada Autor: Jose Luis Martinez »

Hola Rafel.

Ten points.......for .................MERLERA

Fuera de esta broma (un poco absurda la verdad), el tema que comentan Maties, Alex y Xavi es el más interesante, problemático y perjudicial para las aves.

En tiempos en que el examen del cazador esta siempre en la picota (ya me gustaría ver a muchos cazadores e incluso ornitólogos de reconocido prestigio, decidir si lo que vuela por encima de sus cabezas es una marmoronetta o una hembra de platyrhynchos, 30 minutos antes de anochecer)

diferenciar un piquituerto de un zorzal cuando te permiten cazar con niebla en una visibilidad de 100 metros y decidir en apenas 1,5 segundos si disparas o no, debe ser dificilisimo (no soy cazador, pero lo pienso y me lo imagino).

Saber si lo que va a caer en el filat de coll es un tord a un gavilán, no lo sabré hasta que caíga y deben ser pocos los cazadores (aunque creo que los hay) que pierde toda su jornada de caza desenredando al accipiter nisus, si este se embolicó demasiado.

Vamos es la ley la que debe regular sin ningún género de dudas y no esperar a la buena voluntad, puntería o sabíduria del que, en definitiva tiene un arma en sus manos, si es capaz de reaccionar con la suficiente solvencia, como para salvaguardar la vida de especies protegidas o simplemente no cinegéticas.

Pero hayyyyy, cuantos votos y dinero mueve la caza? Hay esta la ley

JOSE LUIS MARTINEZ
Avatar de l’usuari
Gil Panadés
Member
Entrades: 202
Membre des de: dc. gen. 09, 2008 8:45 am

Entrada Autor: Gil Panadés »

Q tal J. Luis?
Cuanta pasta mueve?..., hace unos dos años leyendo alguna publicación acerca del envenenamiento de Milanos etc...hablaba de q se mueve más dinero con el alquiler de vedados en las islas, q todo el pescado q se vende en la Lonjas, de las islas. Me pareció brutal.
Aparte, munición, tasas por permisos etc..., un pastizal si, pero bueno, como algunas otras aficiones.
Respon