Pere Vicens, a la fí neixen falgueres albuferones.

Estudi i conservació de la flora de les Illes Balears
Respon
Avatar de l’usuari
Joan Bibiloni
Member
Entrades: 493
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 9:36 pm
Contacta:

Pere Vicens, a la fí neixen falgueres albuferones.

Entrada Autor: Joan Bibiloni »

Bones tardes a tots:

Han passat 17 mesos i mig des de que en Pere Vicens em va mostrar sa petita colònia de falgueres "Llengos de Cero", Phyllitis sagittata, que creixen dins una canal de S´Albufera. Aquell diumenge, día 1 de juny de 2008, en Pere em va donar un petit fronde amb soros madurs per a que provàs de reproduir ses espores dins una fiambrera. Les vaig sembrar totd´una que vaig arribar i unes tres setmanes després ja havíen germinat, però després els protals varen quedar com paralitzats durant 16 mesos i fins fa unes setmanes no es varen començar a veure es primers esporòfits o falgueres vertaderes. Son només unes 8 ò 9 i encara son molt petites:

Imatge

Aquí en podeu veure dues en detall amb els petits riçoides que surten dels protals. La de l´esquerra just acaba de treure els seus dos primers frondes i és diminuta:

Imatge

A veure si hi ha sort i passat Nadal les podré trasplantar dins cossiolets individuals. Després hauràn de passar 8 ò 9 mesos i si tot va bé, devers novembre del 2010 les podrem sembrar a S´Albufera aprop de sa mare.

Bones tardes a tots: Joan
Avatar de l’usuari
Pere Vicens
Member
Entrades: 696
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 4:01 pm
Ubicació: Inca

Entrada Autor: Pere Vicens »

Ostres, Joan... vaja una bona notícia...!!!

M'has fet sentir gojós com un Padrí de les Fonts quan batien el seu fillol...!

;-)))

Espero amb ànsia poder veure un exemplar quan ja sigui adult per saber si també te les peculiars característiques albuferenques...


Pere
Avatar de l’usuari
Joan Bibiloni
Member
Entrades: 493
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 9:36 pm
Contacta:

Entrada Autor: Joan Bibiloni »

Hola Pere, hola amics tots:

Avui fa dos anys, un total de 730 díes, que vaig sembrar ses espores de sa falguereta de s´Albufera, Phyllitis sagittata. Aqui podeu veure es resultat:


Imatge

Curiosament van més bones a ses voreres de sa fiambrera que enmig, però tot és questió de temps i paciència. Si vos hi fitxau, enmig de sa fiambrera els gametòfits ara brosten petitissimes frondes de nous esporòfits o falgueres vertaderes. Si no els toc, en pocs mesos tota sa fiambrera estarà estibada de brondes, que lluitaràn entre elles per a captar es màxim de llum solar.

Hi ha una falguereta diferent a ses altres. La podeu veure a s´angle superior dret. És una Pteris vittata venturera. Déu sap com va arribar sa seva espora a sa fiambrera. Podría ser que estigués aferrada a sa fronda de Phyllitis sagittata que me va donar en Pere. Això voldría dir que a s´Albufera hi ha exemplars de Pteris vittata encara no trobats. També podría ser una espora de ses magnífiques Pteris vittata des Jardí Botànic de Sóller, que està a poc més d´un quilòmetre, que hagués arribat pes vent durant es pocs segons que jo destap ses fiambreres cada 10 o 15 díes, per a mirar com van es cultius. No estava a sa terra, perque jo abans de cada sembra sempre pòs sa fiambrera uns minuts dins es microones fins que pren es bull, de manera que queda completament esterilitzada de fongs, bacteris i espores de molses, algues i altres falgueres. Així que no sé d´on ha sortida. Lo més probable és que sigui també albuferera. Pere, mira a veure si trobes sa mare per dins es canyars. Sería una gran troballa i podríes sembrar sa seva filleta sollerica aprop de sa mare.

Com que ja hi ha exemplars molt crescuts de Phyllitis sagittata, un día d´aquests les trasplantaré dins cossiolets individuals i, si tot va bé, devers es Novembre les podré dur a en Pere per a que les sembri dins ses encletxes des maresos que miren al Nord, aprop de ses seves mares. Es marès té una estructura porosa que actúa com una esponja i absorbeix s´aigua per capilaritat, de manera que ses Llengues de cero tenen humitat ben abastament tot l´any i poden soportat perfectament es rajos de sol que els peguen durant ses darreres hores des día.

Bona nit a tots: Joan
Avatar de l’usuari
Joan Rita
Member
Entrades: 153
Membre des de: dt. gen. 08, 2008 5:30 pm
Ubicació: UIB
Contacta:

Entrada Autor: Joan Rita »

Bona feia!! Quina paciència i bones mans que tens Joan.

Salut!
Avatar de l’usuari
Pere Vicens
Member
Entrades: 696
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 4:01 pm
Ubicació: Inca

Entrada Autor: Pere Vicens »

Bon dia, Joan. Bon dia a tots i a totes.

Gràcies, Joan, pel teus esforços amb aquestes meravelles. És una molt bona notícia.

Ara tinc una curiositat creixent... Com seran les falgueres...?

Quan les vaig trobar vaig identificar-les com a Ph. sagittata, però em semblaren estranyes, ben extranyes... eren més coriàcies, amb els marges molt ondulats i amb unes nervacions a la fulla que "no quadraven".

Amb en Joan les miràrem repetidament i la conclusió momentània fou que aquestes particularitats serien unes adaptacions al peculiar ambient del lloc on creixen viewtopic.php?id=548

Ara caldrà veure si els fills d'aquelles són "normals" o no...

;-))

En referencia a la Pteris vittata venturera, Joan, crec que haurà arribat des de Sóller... perquè a s'Albufera no n'hi ha... però la cercaré i si la trob ho anunciaré ben fort...!

Pere
Pere Vicens l’ha editat per darrera vegada el dia: dj. juny 03, 2010 10:30 am, en total s’ha editat 1 vegada.
Avatar de l’usuari
Joan Bibiloni
Member
Entrades: 493
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 9:36 pm
Contacta:

Entrada Autor: Joan Bibiloni »

Bones tardes a tots:

Moltes gràcies, Joan i Pere. Sou molt amables.

A veure si ses filles tenen un fenotipus tan extrany com sa mare. Quan estiguin a punt i ben robustes, ja t´avisaré Pere.

Joan
Avatar de l’usuari
Joan Bibiloni
Member
Entrades: 493
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 9:36 pm
Contacta:

Entrada Autor: Joan Bibiloni »

Bones tardes a tots i en especial a en Pere Vicens:

Avui dematí he fet el trasplant dins cossiolets individuals de les Phyllitis sagittata més robustetes: en total 10 cossiolets. Aquí les podeu veure ( he anomenat la foto com: "ses nines de s´albufera" ):

Imatge

Dins la fiambrera han quedat centenars de petits esporòfits amb el primer fronde diminut, que aniràn creixent durant els pròxims mesos.

Aquí podeu veure en detall una de les petites Phyllitis sagittata recien trasplantada:

Imatge

Ara estaràn unes setmanes d´adaptació-recuperació dins una fiambrera grossa tapada, que aniré destapant a poc a poc, per a que s´avesin a viure a l´aire lliure.

Joan
Avatar de l’usuari
Matilde
Member
Entrades: 47
Membre des de: dl. març 16, 2009 6:11 pm

Entrada Autor: Matilde »

Hola!
És una notícia magnífica. "Ses nines de s'albufera" ja fan goig (i en ple mes de calor!) Enhorabona!
Avatar de l’usuari
Pere Vicens
Member
Entrades: 696
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 4:01 pm
Ubicació: Inca

Entrada Autor: Pere Vicens »

Vaja... ara ja sé amb quin nom em referiré al bocí de canal de rec on hi penjarem les falgueres aquestes: el canalet de ses nines...!

;-))

En estar per trasplantar, podem organitzar un petit camp de treball. Haurem d'enginyar alguna manera de fer-les aguantar a la paret...

Pere
Respon