Son tan guapes i n´hi ha tan poques: Dryopteris pallida ssp. balearica

Estudi i conservació de la flora de les Illes Balears
Respon
Avatar de l’usuari
Joan Bibiloni
Member
Entrades: 493
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 9:36 pm
Contacta:

Son tan guapes i n´hi ha tan poques: Dryopteris pallida ssp. balearica

Entrada Autor: Joan Bibiloni »

Hola amics:

Avui migdía, després de dinar, aprofitant que feia un bon sol, he anat a veure ses falgueretes des Barranc de Biniaraix. M´he aficat per dins un olivar amb marges orientats cap al Nord i vos assegur que he disfrutat de veure milers i milers d´Asplenium majoricum, Asplenium petrarchae ssp. petrarchae, Asplenium trichomanes ssp. quadrivalens, Asplenium trichomanes ssp. inexpectans i es seus increibles hibrids: Asplenium X orellii, Asplenium X sollerense, Asplenium X reichsteinii, Asplenium X helii nothosubsp. lainzii, etc..., així com també altres falgueretes de marge tan tan frequents que ja ningú s´hi fitxa: Ceterach officinarum ssp. officinarum, Polypodium cambricum, Selaginella denticulata.....

Quan ja me n´anava, m´ha cridat s´atenció una taqueta d´un verd molt viu i cridaner a sa part baixa d´un paretó de marge. Quan m´hi acostava he pensat: deu ser un Asplenium X sollerense, ja que aquesta falguereta híbrida sol tenir ses frondes amples i d´un color verd clar molt cridaner, però no, no ho era i de sa meva boca ha sortit un "UAUUU, una pallida!!!!, o sigui un petit exemplar remugat mil vegades per ses cabres i ovelles de sa raríssima falguereta endèmica tan nostra: Dryopteris pallida ssp. balearica. Per a que al manco enguany no se la mengi cap herbívor, li he posat davant tres branques seques ben espesses d´ullastre. Aquesta és sa tercera que veig en sa meva vida. Sa primera la vaig trobar fa uns anys al Plà de Cúber i sa segona ( en realitat era una petita familia) al Puig Fumat del Cap de Formentor un dia d´excursió botànica amb en Joan Rita, en José Quiles i sa seva dona.

Sa sollerica d´avui, que viu a una altitud de 225 msnm i orientada cap a 10º Nord:

Imatge

Sa des Plà de Cúber:

Imatge

Ses des Puig Fumat de Formentor:

Imatge

Que passeu un bon capvespre: Joan
Joan Bibiloni l’ha editat per darrera vegada el dia: dj. feb. 18, 2010 5:03 pm, en total s’ha editat 1 vegada.
Respon