Nova espècie per a les Balears?

Estudi i conservació dels aucells a les Illes Balears
Respon
Avatar de l’usuari
Maties Rebassa
Member
Entrades: 1030
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 5:52 pm

Nova espècie per a les Balears?

Entrada Autor: Maties Rebassa »

Avui horabaixa he pogut fotografiar al Port de Palma aquesta gavina de primer hivern que pens que és una Larus cachinnans (en català gavià caspi, aquí encara no té nom, que jo sàpiga). Alguns experts l'han vista i diuen que sí, que ho és.

Imatge

Imatge

Imatge

Imatge

Si es confirma, pens que podria tractar-se d'una nova espècie per a les nostres Illes (?)

Salut!
Amor, alenteix-te. El final mai és tan divertit com l'inici. Per favor, continua essent un infant en algun lloc del teu cor.
Original of the species, U2
Avatar de l’usuari
Pere Vicens
Member
Entrades: 696
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 4:01 pm
Ubicació: Inca

Entrada Autor: Pere Vicens »

cachi-nà...!

;-))

Enhorabona... jo vaig cinquanta passes enrera... solament puc veure un jove de gavina...!!

Explica'ns coses, fiera... Perquè creus que ho és...? on són les diferències...?

Pere
Avatar de l’usuari
Xavi
Member
Entrades: 583
Membre des de: dc. gen. 09, 2008 11:08 am
Ubicació: a ca meva

Entrada Autor: Xavi »

Però Larus cachinnans no és la gavina vulgar de tota la vida? li han tornat canviar nom? La nostra és L. cachinnans michaelis, no?
Xavier Canyelles.

"Entomos & Malakos"
Avatar de l’usuari
Jesús
Member
Entrades: 75
Membre des de: dt. gen. 08, 2008 11:51 am
Ubicació: Consell (Mallorca)

Entrada Autor: Jesús »

Bones!: enhorabona per aquesta probable/possible nova espècie per les Illes (o per tot l'estat?). Mem si l'observació no queda en res i es pot confirmar, i la podem incorporar al llistat. I coloca't una altra etiqueta de "felicitats" per les fotos.
Pel que fa al nom, crec que en aquests casos hem d'anar a lo lògic, racional o òbvi: si és un aucell que nosaltres l'hem d'anomenar haguent de menester un nom, i ja el té a altres parles catalanes, l'hem d'agafar o si més no, adequar-lo, com per jo seria aquest cas: Gavina càspia de totes, totes.

Xavier, mem si et poses les piles, homo!: no és d'avui que Larus cachinnans és espècie diferenciada!

Maties, gràcies pel correu d'ahir del digiscoping. Et diré coses pel canal privat.

Salut!. Jesús
Tots jorns aprench e desaprench ensemps (Jordi de Sant Jordi. S. XV)
Avatar de l’usuari
Joan Carles Palerm
Member
Entrades: 93
Membre des de: dc. gen. 09, 2008 12:14 am

Entrada Autor: Joan Carles Palerm »

Xavi, a l'Anuari a la part de selecció de registres es fa servir la nomenclatura més recent aceptada per la comunitat cientific-ornitològica. Ha hagut mols de canvis els darrers anysm, no només aquest (que ja te un parell d'anys).

JC
Avatar de l’usuari
Miguel McMinn
Member
Entrades: 286
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 5:37 pm
Ubicació: Palma de Mallorca
Contacta:

Entrada Autor: Miguel McMinn »

Hola Xavi

Te enseño este mapa como primicia. Lo hemos hecho para una documento técnico de la CMA.

Se trata de la actual distribución de las gaviotas con patas de color amarillo (es un termino taxonómico que me acabo de inventar): michahellis Mediterráneo; atlantis Macaronesia; cachinnans Mar Caspio-Mar Negro; armenicus Turquía-Armenia; lusitanius Costa Atlántica de la Península Ibérica.

La forma lusitanius no es aceptado por todos los autores y no hay un concenso sobre su área de distribución (en el mapa se solapa con michahellis). He leido cosas de atlantis en Gibraltar (pero esto es otra historia).

Es muy probable que gaviotas de la forma cachinnans no sean muy raras en las Baleares. Lo que pasa es que se esconden entre las michahellis. El merito de Maties ha sido identificar y fotografiar este magnifico ejemplar. Espero que esto sirva para animar al resto de los ornitólogos a ver con otros ojos a las gaviotas.

En el foro de RareBirds se citan estos días varios cachinnans en la Península. Creo recordar que algunas citas de años anteriores coinciden en fechas muy parecidas.

Sería interesante mandar la cita al foro BirdingGulls.


Saludos


Imatge
Avatar de l’usuari
Maties Rebassa
Member
Entrades: 1030
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 5:52 pm

Entrada Autor: Maties Rebassa »

Hola de nou.

Bé, davant les excel·lents explicacions sobre la distribució d'espècies i subespècies d'en Mac, no tenc jo res a afegir. És curiós lo d'aquesta espècie, fins a l'any 2005 crec que no es va produir la 1ª cita a Espanya, però ara cada any se'n veuen més, supòs que pel fet que cada vegada hi ha més gent observant les gavines, i que s'ha avançat en la seva identificació. Aquests darrers dies hi ha una petita "invasió" de cachinnans a Espanya, se n'han vist prop de mitja dotzena.

La identificació no és complicada si un sap a on mirar. Per als individus de primer hivern (com és el cas de l'au vista al Port de Palma) el més fàcil de mirar i el més destacable és la forma de cap i bec. El bec és prim i llarg, de mandíbules paral·leles (sense el gonys tan marcat que presenta la michahellis), i el cap té forma de pera. Els detalls del plomatge ja són més subtils, però no és impossible identificar l'espècie només per la ploma (de fet, quan jo vaig trobar aquesta au, tenia el cap i el bec amagats darrera l'ala, ja que es trobava dormint, i va ser el plomatge el que em va fer mirar-me-la amb calma, ja que era diferent). Té també tíbies i ales llargues. Tot plegat, la seva silueta al terra recorda la d'una gavina de bec fi (Larus genei) enorme. Quan aixeca les ales se li veuen les axil·les blanques (al menys l'au que jo vaig veure les hi tenia. Pel que he llegit pot haver-hi exemplars amb les axil·les més semblants a les de michahellis).

Qui vulgui aprofundir més, pot entrar a http://www.rarebirdspain.net/arbsi028.htm (en castellà). Molt bones fotos d'aquesta espècie es poden trobar a les webs de gavines europees o al google mateix.

Com que estic segur que aquesta explicació a més de dos vos haurà parescut avorrida, i com que no tot han de ser gavines rares, vos pas una imatge d'una gavina molt més comuna que es va posar a descansar a pocs metres de mi mentre em mirava la cachinnans, i és clar, no vaig poder evitar fer-li un retrato :-)

Imatge

Salut!

Ah! Mac, jo no estic subscrit al foro BirdingGulls, si vols enviar tu la cita, perfecte!

I una darrera nota que no té a veure amb gavines (bé, una mica sí). Segueix al Port la titina britànica Motacilla alba yarrellii. Poc a poc va mudant la ploma i cada vegada és més fosca, crec que serà un mascle. Sempre es mou per allà on hi ha gavines, cerca l'aliment entre els restes de menjar que sempre hi ha on les gavines hi descansen.
Amor, alenteix-te. El final mai és tan divertit com l'inici. Per favor, continua essent un infant en algun lloc del teu cor.
Original of the species, U2
Avatar de l’usuari
Antonio Bauza
Member
Entrades: 113
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 8:34 pm

Entrada Autor: Antonio Bauza »

Mes del Gavià Caspi:
Si amb el Google cercau " Gavià caspi" tal com està escrit ja que qualsevol falta no vos donerà cap resposta; trobareu 39 Webs Catalanes que parlen de avistaments de aquest ocell, pareix que hi ha una petita invasió darrerament.
Com sempre enhorabona al gran mestre!
Antoni Bauçà
Avatar de l’usuari
Xavi
Member
Entrades: 583
Membre des de: dc. gen. 09, 2008 11:08 am
Ubicació: a ca meva

Entrada Autor: Xavi »

Moltes gràcies pels vostros aclariments sobre la nomenglatura.
Xavier Canyelles.

"Entomos & Malakos"
Avatar de l’usuari
Juan J. Bazán
Member
Entrades: 1121
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 7:45 pm
Ubicació: Son Rapinya (Palma)

Entrada Autor: Juan J. Bazán »

Que conste que yo también pensaba que la cachinans era la patiamarilla de toda la vida. Veo que los gavioteros o gaviotofilos lo vais complicando, je.
Bueno, como me gusta esto de los retratos de gaviotas os pongo dos de una audouin (espero que todavia Larus audouinii) para que vaya quedando bonito este tema ¿no?.
Hechas ayer jueves en la playa de Talamanca.

Imatge


Imatge

Saludos.
JJ
No hay nada en lo que las aves difieran más de los humanos que en la forma en la que pueden construir, y dejar el paisaje tal como estaba antes. Robert Lynd.
Avatar de l’usuari
Maties Rebassa
Member
Entrades: 1030
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 5:52 pm

Entrada Autor: Maties Rebassa »

Retornant al vell missatge sobre L.cachinnans, vos pos dos enllaços sobre identificació d'aquesta espècie i com separar-la de L.michahellis (en francès, però amb moltes fotos de bona qualitat, i dibuixos molt aclaridors).

Alerta amb aquesta espècie, que possiblement no sigui tan rara com es pensava. De fet dins enguany l'he pogut veure 3 vegades més (al menys 2 aus diferents, de diferent edat).

http://www.ornitho.ch/pdffiles/news/Aub ... x-2380.pdf

http://www.vogelwarte.ch/si/pdf/Bestimm ... oewe_f.pdf

Salut!
Amor, alenteix-te. El final mai és tan divertit com l'inici. Per favor, continua essent un infant en algun lloc del teu cor.
Original of the species, U2
Respon