identificar espècie: virot ¿balear, mediterrani o atlàntic?

Estudi i conservació dels aucells a les Illes Balears
Respon
Tord blau
Member
Entrades: 24
Membre des de: dl. feb. 22, 2021 1:41 am

Entrada Autor: Tord blau »

Nota: títol de tema camviat dia 11 març 2021.
de "ideman ajuda per dentificar au 'éxitus' ¿virot gros?"
a
'identificar espècie: virot ¿balear, mediterrani o atlàntic?'
per donar continuitat
.......................

ideman ajuda per dentificar au 'éxitus' ¿virot gros?
Hola,
deman ajuda per identificar aquesta au marina 'exitus' -morta.

La vaig trobar surant a llevant de Mallorca dia 18/02/2021.
Aparentment no anava marcada anellada, i no semblava tenir cap més marca artificial, però li sortia des bec un monofil sintètic de pesca gruixat, tallat a devers un metre.
Ets ulls eren enfonsats, i dubtava si potser tenia es ventre inflat.
Diria que la van atracar flotant ses ones de vent cap a terra, que feia uns dies que bufaven així.

Es tamany i color clar des pit és parescut a un corb marí jove. Així m'ho deia altra gent que la va veure, i vaig dubtar si potser era una altra -no em sortia es nom- com un virot o similar, que em sonava que potser era endèmica balear, i més en risc. Em semblà des primer instant que tenia ses potes diferentes a un corb marí, com molt més delicades i fines, i es coll més curt, i molt color blanc com diferent davall ses ales....

La vaig deixar marcada i visible de lluny, elevada sobre roca i amb uns trucs casolans amb objectes, un poc protegida de gavines, moixos, menuts, ones...
Vaig continuar cuidant es medi netejant fent deport. "Deport" en es sentit molt antic, com a pràctica de lleure, lúdica, d'entreteniment, esbarjo... Doncs distreu i té bones avantatges variades, això de cercar i agrupar plastiquets i fems variats nedant o trescant, passejant...

Vaig avisar diversos serveis o entitats per recollir-la i sembla que la van recollir aviat.
A uns servei inicialment els vaig dir que dubtava si era una au especial, protegida, però que no em sortia o no sabia es nom clar de s'espècie, però que no em semblava un corb marí ni gavina. Després d'escoltar altra gent, que m'assegurava que era un corb marí, vaig avisar altres serveis per recollir-la, i els vaig dir que potser era un corb marí segons altra gent.

Gràcies fòrum GOB
:-)
Fitxers adjunts
1614275741389.jpg
1614275741389.jpg (105.75 KiB) Visualitzat 2555 cops
Tord blau l’ha editat per darrera vegada el dia: dj. maig 06, 2021 7:50 pm, en total s’ha editat 14 vegades.

Pep Sunyer
New member
Entrades: 3
Membre des de: dj. ago. 27, 2020 4:32 pm

Re: ideman ajuda per dentificar au 'éxitus' ¿virot gros?

Entrada Autor: Pep Sunyer »

Gran putada!! S'ha empassat l'am d'un palangre.
Jo diria que és un virot petit Puffinus mauretanicus. El gros te el bec més reforçat, grogós, amb les narines prominents.

Foto d'internet del petit
Imatge

Tord blau
Member

deman ajuda per dentificar au 'éxitus' ¿virot gros?

Moltes gracis per s'atenció, Pep Sunyer. Curiós això des bec, bona pista i clau!
Afegesc foto seua des detall des bec.
Feia més de mig metre de punta a punta d'ales. Potser sa foto anterior engana un poc, perquè es fil era molt gruixat.

Potser si fos virot petit, balear, s'endemisme nostro, seria més important, per ser més en perill d'extingir-se.

Gracis per sa pista i complicitat emocional!

Imatge
Tord blau l’ha editat per darrera vegada el dia: ds. març 13, 2021 11:22 pm, en total s’ha editat 8 vegades.

Tord blau
Member

.
Tord blau l’ha editat per darrera vegada el dia: dj. març 11, 2021 11:01 pm, en total s’ha editat 3 vegades.

Juan J. Bazán
Member
Entrades: 1077
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 7:45 pm
Ubicació: Son Rapinya (Palma)

Entrada Autor: Juan J. Bazán »

Ostras, esa foto es mía. y ¿está así sin más en internet? Por saber, no es para que la quites ni nada, Pep.

Tord blau
Member

Uau Juanjo, ja ho val amb internet! Sa teua foto des virot petit volant em sembla una que surt de ses primeres a cercadors, i no sé dir segur, però crec allà és enllaçada a https://www.ara.ad/firmes/enric_culat/V ... 05441.html
Desig t'ajudi, Juanjo! És magnífica sa imatge!
Em semblen bones fotos també moltes altres teues, Juanjo, en es fòrum GOB!
Tord blau l’ha editat per darrera vegada el dia: dj. maig 06, 2021 7:16 pm, en total s’ha editat 4 vegades.

Pep Sunyer
New member
Entrades: 3
Membre des de: dj. ago. 27, 2020 4:32 pm

Entrada Autor: Pep Sunyer »

Si Juanjo, puse Puffinus mauretanicus en el buscador y cogí la que más me gustó ;)

Se podria confondre amb un corbmarí immadur, però no ho és perquè tenen els peus més grans, i no tenen el tubets del nas.
Si que val la pena avisar al cofib o 112 per que la vagin a recollir. És una dada d'interès.

Juan J. Bazán
Member
Entrades: 1077
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 7:45 pm
Ubicació: Son Rapinya (Palma)

Entrada Autor: Juan J. Bazán »

Pues si, veo que está mi foto en esta MIERDA DE WEB
https://animales10.net/la-pardela-balear/

Sin pedirme permiso, sin mencionarme como autor, etc, etc. Cojonudo.

Tord blau
Member

ideman ajuda per dentificar au 'éxitus' ¿virot gros?

Enhorabona de nou Juanjo per crear tan bona imatge de virot petit volant. Es blog que dius sembla que permet missatges. Potser donarien pistes o ho rectifiquin.

I gràcies Pep Sunyer,
Demanaré si els pot interessar diferent com virot.
Per ara jo no en sé de diferenciar pes bec, ni per sa forma, i tot i ser prou fosc, no groc, em confonc amb una petita part devora sa mucosa amb un color més clar.
Quina art i tècnica útil, que fa ganes de conèixer, això d'identificar espècies de virots!

Explic un poc més com va anar:
En trobar-la, primer vaig trucar un servei de vigilància de pesca de sa zona protegida. Els vaig dir que segurament no era corb marí ni gavina. Que em semblava que potser era una au més rara, protegida, però no sabia dir s'espècie segura.
Després altra gent variada em va dir que 'segur' que era un 'cormorán' Però jo no ho veia clar.
I vaig demanar ajuda a altres professionals locals que tracten animals morts, i COFIB, dient que potser semblava un corb marí, pel que em deia altra gent.
Diria que amb menys de 24h algú va ajudar i recollir s'au i sa senyalització amb objectes grossos que ajudava a localitzar-la.
Tord blau l’ha editat per darrera vegada el dia: dj. maig 06, 2021 7:17 pm, en total s’ha editat 9 vegades.

Tord blau
Member

Afegesc una imatge on se veu sa ploma davall ses ales.
Fitxers adjunts
1614719717681.jpg
1614719717681.jpg (90.8 KiB) Visualitzat 2418 cops
Tord blau l’ha editat per darrera vegada el dia: dj. març 11, 2021 11:03 pm, en total s’ha editat 3 vegades.

Tord blau
Member

A varis llocs i fotos de sa www, es becs de virots peitits em semblen tal com comenta Pep Sunyer. Fins i tot sa petita porció de color clar que em feia dubtar, a sa zona més interna de bec, de teixit més proper a sa mucosa.

Quins detalls i claus més útils Pep, gràcies!

Llegir aquí sobre aquests dubtes i curiositats potser han animat a altra gent. Que com jo també de pas han revisat millor com és es virot petit, endèmic balear.
També saber que és un virot ha servit a altra gent que sol ser per allà voltant. S'au l'havia deixat exposada enterra a sa vorera, una mica inaccessible per moixos i menuts passejant, a una roca un poc rodejada de mar, però que a la vegada permetria recollir-la fàcil a una persona adulta.

Gràcies de nou, Pep Sunyer i fòrum GOB
Tord blau l’ha editat per darrera vegada el dia: dj. maig 06, 2021 7:21 pm, en total s’ha editat 7 vegades.

Tord blau
Member

Hola,
ara dubt, curiosejant sense tenir molt ull, si aquest virot exitus és un Puffinus ¿seria d'espècie Puffinus puffinus, o yelkouan, o un híbrid, un balear de llevant, o es virot petit Puffinus mauretanicus que comentau?

Ha anat molt bé llegir el que comentava abans en Pep Sunyer, des bec i altres claus, per aclarir dubtes, i diferenciar que no deu ser un corb marí, ni virot gros, i que sembla més un virot petit, Puffinus mauretanicus.

Com què soc amb poc ull encara, i curiós, em perd un poc a sa www, on es tema em sembla que és ric i variat. Em pareix curiós es tema de diferenciar virots o baldritges... Ja siguin es Puffinus, o altres com es gros o més espècies similars que solen ser per aquí.

Alguns virots Puffinus pel que he llegit fa poc, a sa www, em semblen aus molt similars, i encara les confonc molt.

Pes bec o plomatge, aquest exitus que mostrava a ses fotos ¿potser seria un poc diferent a virot petit, P. mauretanicus? Més similar a Puffinus.puffinus, o Puffinus elkouan? (atlàntic i mediterrani)
Però ses potes semblen més llargues que sa cua, com un virot petit?

Quins dubtes i quina curiositat!

En general crec deu anar bé diferenciar es virots balears, P. mauretanicus. Em sona que són en molt risc crític d'extingir-se. En camvi em sembla que es diu que es virots mediterranis i atlàntics abundarien més.

Salut i gràcies!
..............
Nota: camviat es títol des tema dia 11 març 2021
de
' ideman ajuda per dentificar au 'éxitus' ¿virot gros? '
a
'identificar espècie: virot ¿ balear, mediterrani o atlàntic?'
per donar continuitat
Tord blau l’ha editat per darrera vegada el dia: dg. març 14, 2021 10:01 am, en total s’ha editat 2 vegades.

Tord blau
Member

+fotos: mostren potes més llargues que cua? pel que seria més com un virot petit?
Jo no tenc gaire pràctica contrastant virots....

Diferenciar es virots petits, balears, deu ser important perquè és en risc crític d'extinció.

Setmanes enrera ses fotos em feien mal record, però aquí hi veig profit:

Per exemple, se pot gaudir mirant ses potes, es seu color mimètic i 'tallat' en dues bandes, sa inferior i sa superior quan deu volar.
Sa part fosca deu servir per evitar depredadors a damunt?
I sa part clara com es cel, deu evitar ser descoberta per preses seues, com ara un peix que vol pescar.
Molt ben adaptat per sobreviure pescant!

Un bell animal, i molt especial, tens raó Pep Sunyer!
:)
Fitxers adjunts
1615649725464.jpg
1615649725464.jpg (94.03 KiB) Visualitzat 1655 cops
1615650245261.jpg
1615650245261.jpg (87.67 KiB) Visualitzat 1655 cops
Tord blau l’ha editat per darrera vegada el dia: dg. abr. 04, 2021 5:33 pm, en total s’ha editat 1 vegada.

Tord blau
Member

dentificar espècie: virot ¿balear, mediterrani o atlàntic?

Aquí fotos de vessant més artística i editades de s'au, més creatives.
De sa que se la veu surant m'agrada ses llums.
Bon contrast entre emoció d'una part acollidora o atractiva, amb una part de desconcert, misteri... Ajuden a diferenciar, recordar, estimar, sensibilitzar, valorar, camviar hàbits...

Bones arts :-)
Fitxers adjunts
1615715647112.jpg
1615715647112.jpg (209.61 KiB) Visualitzat 1568 cops
1615715611533.jpg
1615715611533.jpg (92.78 KiB) Visualitzat 1568 cops
Tord blau l’ha editat per darrera vegada el dia: dg. abr. 04, 2021 5:25 pm, en total s’ha editat 1 vegada.

Tord blau
Member

Afegesc dues pistes sobre virotets i similars.
Una és un llibret ben il·lustrat!
I a més, un vídeo! (enllaços, 'legal, de gratis ni registre') Uau! :o

Per si a algú encurioseix, hi ha quaderns o guies molt il·lustrades.

Per exemple, un enllaç de descàrrega de document en format d'arxiu '.pdf' molt complet i didàctic.
A:
https://www.caib.es/sites/proteccioespe ... ris-71498/
També hi ha moltes altres curiositats i documents més a ses planes de Protecció d'Espècies des Govern Balear.

I uep! Des GOB a un vídeo mostra un coautor des llibret, en Miguel Mc Minn, que fila prim, de com diferèncien per tendències de colors davall ses ales.
A:
https://youtube.com/watch?v=Y6xgcsrKw_E

Apareix a una videoconferència didàctica, de moltes que es poden consultar en aquest compte de vídeos des GOB en línia.
Quins tresors!
Serveixen molt per aprendre a diferenciar, a tenir un poc de fonaments.
Va bé poder escoltar a qui fa molt temps que cerca i divulga.
Ses guies i sabers de natura aporten tranquil·litat, per saber com actuar, sobretot quan hi ha imprevists mentres es neteja com a pràctica de lleure, activitat física, entrenament...
Tord blau l’ha editat per darrera vegada el dia: dj. maig 06, 2021 10:21 pm, en total s’ha editat 3 vegades.

Tord blau
Member

+Apunts de lleure de recollir fems com deport, i foto de records nous, trobats su aquí on aparegué es 'virotet sp.' ;)
.........

Conèixer ses espècies i ecosistema, tenir encert naturalístic, permet saber millor com actuar mentres es neteja com a lleure, quan es juga a cercar cuidar es medi, a "ajudar" s'entorn.

Es neteja com a oci o voluntariat, però també com a pràctica educativa...
O es neteja just per jugar... jocs competitius o més cooperatius, esports (vaig llegir que era part de competició balear pescasub)
També es neteja com entrenaments (p.ex plogging, d'execució i variants molt diverses ja) o qualsevol altre motiu per fer exercici o activitat física netejant, com ara exercici per salut.

Com a deport, es pot netejar, durant passejades quotidianes, en sentit xçde deport, lleure d'entreteniment, evasió...

Netejar pot donar motivacions extra per sortir.

I quan es neteja, sempre és part d'expressió, exploració, o fins i tot construcció d'art efímer...

I cuidar es medi, netejant com a lleure, a vegades pot ser en gran part activitat social quotidiana, o tendir a turisme (p.ex. Assoc. Migas por el Mar, o s'antiquíssim Sierra Club)

O netejar jugant fa joia just de veure! Com ara aquest espectacle: "If you see a piece of litter pick it up!" d'UK a
https://m.youtube.com/watch?v=lp7yppOAyPw
Quina allau d'art i brusqueta vital!

Es lleure de cuidar es medi, crea moltes interaccions cooperatives 'ajudant' es medi, i és qualitativament curiós, un poc diferent... Com a pràctica lúdica motriu té tendència a un tipus d'objectius, rols, relacions, interaccions ben poc comuns encara....

Si es fa jugant, tot és més simbòlic, lúdic, però si és ajuda que s'interpreta com a significativa pes medi, té més valor, tot i que sigui un ajut humil. S'usa i es gaudeix des medi, però es millora un poc... Es millora, ajuda o cuida es medi interactuant directament, físicament, en sostenibilitat. També, a més de neteja, hi ha altres pràctiques motrius similars quan es cuida, millorant es medi en seguretat, estètica, accessibilitat... Per exemple renovant tanques, xermant o fitant camins, sembrant arbres...

Sa pràctica de lleure cuidant es medi és una part humil des lleure en general, que pot ajudar a camviar ses percepcions, coneixements, relacions i valors.

Potser sí que la mar és una gran font de sorpreses i bons souvenirs, records de passejades deportives cuidant es medi!

Tot es veu millor ;-) jugant a cuidar s'entorn!

Fitxers adjunts
1619566272292.jpg
1619566272292.jpg (204.78 KiB) Visualitzat 452 cops
Tord blau l’ha editat per darrera vegada el dia: dj. maig 06, 2021 11:28 pm, en total s’ha editat 2 vegades.

Tord blau
Member

Mostr apunts, imatges, vídeos meus sobre deport cuidant es medi, aus ferides o altres animals, netejant...
Pot servir per contrastar pràctiques, dubtes, motivar, inspirar...
Un poc offtopic, però és relacionat amb sa troballa des virotet, i pot servir...

Imatge
(truc d'art de contrast, per recordar millor)

Un truc, per exemple, és usar una bossa qualsevol on estotjar ses escombraries.
Amb un poc d'equip varia sa predisposició a trobar i recollir fems nedant. Es considera factible recollir més fems, i això s'automatitza inconscientment. De cop es PERCEP MÉS FEMS, es 'veuen' un caramull de deixalles! Tant que es difícil entendre-ho si no es viu per primer cop... De fet és comú que en fer caramull a fora, sa gent demani d'on surt, que no pot ser d'allà, que semblava més net...

Per recollir fems nedant, sense vergonyes i amb un poc d'humor, es sol triar estratègia, entre perseguir ses deixalles que suren i rompen amb ones, o ses incrustables entre roques... O segons es temps lliure, ànims, salut, llum solar, temperatura, meteorologia, corrents, orografia...

Imatge
(foto: truc bosses on estotjar o penjar cordes, politges i fems)

Normalment sa majoria de fems es duen fins a paperera o a reciclar. És IMPORTANT treure es fems des medi aquàtic aviat, abans no incrusti sense remei... O sobretot convé recollir es fems abans que es rompi, es dispersi, compliqui sa recollida o perdi, i envelleixi, torni menudet i contamini ecosistema com nanoplàstic.
Però a més de triar recollint, un cop tret i agrupat, i sel·leccionat, a vegades no es pot traginar tot a abocar a paperes! Aleshores si es deixa agrupat, convé intentar facilitar que sigui un lloc on hi arribem altre dia, o altres serveis de recollida, coordinar-se ses dates, o sobretot avisar si resten lluny...
I a més d'aus, i altres espècies lesionades, sol haver imprevists i observacions naturalistes, espècies especials... Cal tracte diferent i delicat també a restes especials, com ara escombraries de naufragis moderns o no tocar els pecis o restes de s'antiquitat, i troballes dubtoses de ser d'arqueologia marina... Normalment millor sempre consultar i avisar autoritats. Recoman aquest protocol de sa web des GOB Menorca, en plataforma amb altres ents d'allà i mooooltes colles que recullen fems com a voluntariat a natura:

https://www.gobmenorca.com/sites/defaul ... tocols.pdf

Imatge
Un llimac marí pelut? ! (foto humor-ficció amb un fems trobat)

Si netejar nedant es practica quotidianament, com ara qui entrena, es recullen plastiquets que es solen acumular a diari a entrants de vida sensible. Aquests solen rompre's i dispersar ràpid, sovint convertits ja en aerosols o pols, poden anar amb vent cap a terra...

Aquí vídeo exemple, per inspirar cercar i crear lleure netejant nedant:

https://youtube.com/watch?v=QyX3eoTSJMM
Aquest exemple des vídeo parla de 'Femsukí', un joc de cercar i agrupar fems. Es nom ve de cercar fems (residus), i com que es lloc on es fa munt de fems varia segons ses circumstàncies, aleshores s'avisa cridant fort, ràpid i tot seguit "... es FEMS SU AQUÍ !!!" Fonèticament seria /femsukí/ , i d'aquí es nom. Però es nom sona xocant escoltat per un anglòfon, que no és trivial... I 'fems' a fora Mallorca es podia confondre molt amb femta animal... Es jugava almanco ja als anys setanta baixant La Trapa, prop Sa Dragonera, a entrants de mar, racons de bosc...

Esper que aquests apunts fomentin dubtes constructius i curiositat, i inspiri cercar pràctiques de lleure encara millors.

Desig motivi per gaudir de capficos i trescar, tenint cura de s'ecosistema i medi quotidianament, amb molta tranquilitat i joia entre es dits des peus xops!

Salutacions,
Tord blau
Fitxers adjunts
1620133928444.jpg
1620133928444.jpg (245.42 KiB) Visualitzat 170 cops
1620062506669.jpg
1620062506669.jpg (241.95 KiB) Visualitzat 234 cops
Tord blau l’ha editat per darrera vegada el dia: dj. maig 06, 2021 10:42 pm, en total s’ha editat 3 vegades.

Tord blau
Member

Exemples d'imprevists: animals malalts/afectables/àliens/arqueologia... Netejant, joc nedant. Fotos antigues aprofitades meues.
Il·lustr aquí exemples imaginatius d'imprevists i troballes, amb un poc d'humor creatiu també, que va bé per preveure varietat de possibilitats! ;-)
Imatge
Per gaudir més, convé estar un poc preparat per imprevists i troballes casuals. Per això m'agrada es protocol per voluntariat de neteja des GOB Menorca -veure link a comentari d'abans. És prou adaptable a Mallorca!
Imatge
Imatge
Alguna d'aquestes fotos serví per motivar sa curiositat i col·laboració ciutadana en observacions de natura. Per exemple a http://www.capvermell.org/index.php/med ... i-cranques (ATENCIÓ no usar s'adreça d'email meua que s'indica en es final de sa notícia d'aquest link. No és segura, no l'ús des de fa anys)
Imatge
Si es troben ous vius, aquí hi ha s'Associació Cayume, que ja ha acollit i recuperat ous de tauró i rajada (elasmobranquis ovípars)
Imatge
Imatge
Desig que agradin aquestes il·lustracions que poden ajudar a imaginar millor ets imprevists que es poden trobar netejant. I creïn dubtes, donin tranquil·litat, i ajudin a practicar lleure amb més joia.

Salut i força fòrum GOB!
Tord Blau
Fitxers adjunts
1620223206251.jpg
1620223206251.jpg (126.85 KiB) Visualitzat 102 cops

Respon