Gyps fulvus, l'any 1866.

Estudi i conservació dels aucells a les Illes Balears
Respon
Pere Vicens
Member
Entrades: 696
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 4:01 pm
Ubicació: Inca

Gyps fulvus, l'any 1866.

Entrada Autor: Pere Vicens »

Bon dia a tots i a totes.

L'altre dia, mentre estava cercant documentació a la biblioteca del GOB, vaig trobar el CATÁLOGO METÓDICO DE LAS AVES OBSERVADAS EN LAS ISLAS BALEARES escrit per D. Francisco Barceló y Combis.

Allà hi vaig llegir coses que em sorprengueren... i m’estranyaren. Una d'elles fou la referència a la presència i status del voltor foraster, al qual anomena voltó Gyps fulvus.

En molt poques paraules diu que era, al 1866, común y sedentario en ambas islas (Mallorca i Menorca) mentre que l’altre voltó Vultur monachus, era común y sedentario en Mallorca.

Parla també de la moixeta, de l’aguila reial, de la coabarrada, de les dues àguiles peixeteres...

No sé perquè no puc posar l’accés al pdf, però ho trobareu fàcilment a internet posant el títol de la publicació: CATÁLOGO METÓDICO DE LAS AVES OBSERVADAS EN LAS ISLAS BALEARES

Pere
joem
Member
Entrades: 523
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 5:04 pm
Ubicació: Palma (La Vileta)

Entrada Autor: joem »

Evidentment no som ningu per questionar afirmacions d'una persona com Barcelo i Combis, pero hi ha coses que em costen de creure, ja que no han passat tant d'anys i evidentment tot pot haver canviat i molt, tot i aixo em sorprenen coses com per exemple que digui que l'H. Albicilla, el pigargo europeu es veia per Dragonera i que eren sedentaris i comuns la milana negre, l'esparver, el voltor lleonat o l'arpella pàlida, tots ells avui en dia rars en migracio (excepte el voltor lleonat arribat de nou fa 2 anys).

Igualment crida l'atenció que citi l'A. real, la bonelli i digui que la calçada era rara i comenti haver vist dues.

Curiossissim i interessant document.
Josep Manchado
jmanchado@gmail.com
Juan J. Bazán
Member
Entrades: 1134
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 7:45 pm
Ubicació: Son Rapinya (Palma)

Entrada Autor: Juan J. Bazán »

Je, je, pues si resucitase el hombre se encontraría Bonellis, un águila real y leonados, todo ello por pura casualidad, vamos...y pensaría que Mallorca se conserva muy bien, je, je, bueno, eso si no mirase los edificios y las autopistas, claro.
No hay nada en lo que las aves difieran más de los humanos que en la forma en la que pueden construir, y dejar el paisaje tal como estaba antes. Robert Lynd.
Manolo
Member
Entrades: 140
Membre des de: dc. gen. 23, 2008 7:52 pm

Entrada Autor: Manolo »

Hola,

recomano la lectura de la nota que va fer en Jesús Jurado al número 12 de Es Busqueret.
Aquest catàleg va ser la primera obra on se fa una llista sistemàtica de les aus de Balears. Han passat a prop de 150 anys i no hem de mirar aquesta llista amb els ulls d’avui ja que a mitjans del segle XIX la manca de possibilitats per fer ornitologia era enorme i com molt bé diu en Jesús convé prendre la llista com un bon punt de partida per començar l’estudi de l’ornitologia a les nostres terres, però tenint en compte el temps passat i les circumstàncies en que se podia treballar i sense tenir en compte les errades que puguin sortir, totalment comprensibles.

salut!

Manolo
Respon