Apus...?

Estudi i conservació dels aucells a les Illes Balears
Respon
Avatar de l’usuari
Pere Vicens
Member
Entrades: 696
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 4:01 pm
Ubicació: Inca

Apus...?

Entrada Autor: Pere Vicens »

Bon dia a tots i a totes.

Si us demanessin la vostra col·laboració per a identificar aquests aucells que surten en aquestes merdes de fotografies... què diríeu...?

Imatge

Imatge

Imatge

;-))

Pere
Avatar de l’usuari
jaume adrover
Member
Entrades: 308
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 3:57 pm

Entrada Autor: jaume adrover »

Jo diria Apus pallidus, l'hi veuen s'ull al vol i a apus no es sòl veure, tot és negror.

A veure els més cremats en aquests bitxets que diuen.

Salut

Jaume
jaume adrover l’ha editat per darrera vegada el dia: dv. juny 25, 2010 9:11 pm, en total s’ha editat 1 vegada.
La vit-ta é la que trabaha, el cuerpo é un bulto.
Avatar de l’usuari
Maties Rebassa
Member
Entrades: 1030
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 5:52 pm

Entrada Autor: Maties Rebassa »

Pere, on estan fetes les fotos? I de quants exemplars es tracta? Dius "aucells" en plural, cada foto és d'una falzia diferent?
Aparentment la foto 1 mostra una falzia pàl·lida, però també podria tractar-se d'una falzia parcialment leucística o una mica "destenyida"?
Venga, dona'ns una mica més d'informació, no sigui que es tracti de falzies no europees, que més d'un ja ens ha enganyat altres vegades amb fotos fetes a les antípodes :P
Amor, alenteix-te. El final mai és tan divertit com l'inici. Per favor, continua essent un infant en algun lloc del teu cor.
Original of the species, U2
Avatar de l’usuari
Pere Vicens
Member
Entrades: 696
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 4:01 pm
Ubicació: Inca

Entrada Autor: Pere Vicens »

Bon vespre a tots i a totes.

Sorpresa...!!

Els retratos corresponen a, almenys, 3 exemplars diferents que crien baix la teulada d'una casa... al centre d'Inca.

Ahir ja els vaig veure entrar i sortir, i avui he fet aquests retratos horribles...

Aquesta és la casa, una finca de 4 pisos vora la plaça Mallorca:

Imatge

i en aquesta fotografia s'aprecien restes fecals a l'entrada d'un dels dos nius:

Imatge

Els he vist entrar vàries vegades amb material de folrar: m'han semblat plomes i restes vegetals secs.

És, crec, la primera cita de cria de les Balears a zones urbanes fora dels penya-segats marins. Cosa, però, prou habitual a la península: http://www.mma.es/secciones/biodiversid ... palido.pdf

Res, idò... Bona nit...!!

Pere
Jose Luis Martinez

Entrada Autor: Jose Luis Martinez »

Perdona Pere.

Es que soy muy dejado para esto del forum, pero si te refieres a que son Vencejos pálidos (Apus pallidus) que es lo que parecen, criando en zona urbana, siento decirte que durante la realización del trabajo de campo del Atlas de Aves Reproductoras de Mallorca y Cabrera, localicé una pareja criando en tejas de una casa en la zona de El Molinar, junto a vencejos comunes (Apus apus).

La verdad es que nunca más la he vuelto a ver, pero en Madrid cría en medio de la ciudad,

UN ABRAZO

JOSE LUIS MARTINEZ
Avatar de l’usuari
Pere Vicens
Member
Entrades: 696
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 4:01 pm
Ubicació: Inca

Entrada Autor: Pere Vicens »

Hola José Luís.

Perfecte. Ahir no sabia si n'hi havia cap d'altra dada de cria a les Balears. Ho vaig demanar a algunes persones i tampoc en sabien res, de la cita d'Es Molinar. Una altra vegada et demanaré primer a tu les coses...

;-)))

Dons sí... la veritat és que em sorprèn que a ciutats com Sevilla o Màlaga aquesta espècie estigui criant en quantitats molt abundants mentre que aquí no en teníem constància...

Molt be... ja són dues localitats urbanes... ara caldrà anar mirant al cel dels carrers i places per començar a descobrir que, just al davant dels nostres ulls, s'hi amaguen grates sorpreses...

Gràcies pel comentari, fiera...!

Pere
Avatar de l’usuari
Maties Rebassa
Member
Entrades: 1030
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 5:52 pm

Entrada Autor: Maties Rebassa »

Pere, ets un fenómeno. Enhorabona per la troballa :-))
Quan passi per la zona em fixaré a veure si els veig. Si són tan fidels als llocs de cria com diu la bibliografia, per ventura tornaran altres anys.

Salut!
Amor, alenteix-te. El final mai és tan divertit com l'inici. Per favor, continua essent un infant en algun lloc del teu cor.
Original of the species, U2
Avatar de l’usuari
jaume adrover
Member
Entrades: 308
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 3:57 pm

Entrada Autor: jaume adrover »

Hola

Que interessant Pere i Jose, me feien mal els ulls de mirar Apus per dins el pobles, pensant que alguna colònia hi hauria d'haver, però mai vaig veure signes clars. No és fàcil destriar-les no.

No podria ser la cita de Es Molinar anterior o posterior al 2003-2007, Jose? 2008 potser? Precisament me va tocar fer correccions del bitxo a la fitxa de l'Atles i no recordava cria urbanita. He mirat el mapa i el fitxer i conté una cita possible a la quadrícula s'Arenal A, no se si és la mateixa que cita en JL.

Pere, de moment me sembla que t'hauriem d'adjudicar el "first oficial rècord", almanco a mitjes amb en Jose.
Enhorabona als dos per la vista de falcó!

Salut

Jaume
La vit-ta é la que trabaha, el cuerpo é un bulto.
Jose Luis Martinez

Entrada Autor: Jose Luis Martinez »

Hola Pere.

Espero no haberte molestado por dar esta información (escasa y tardía por mi parte). NADA MAS LEJANO A MI INTENCIÓN.

Lo que quería remarcar, pero parece que no lo he conseguido, es precisamente lo que tú decías, o sea la escasez de cría (o de detección) de esta especie en nucleos urbanos en Mallorca.

La cita es de 2004, Jaume y pertenece al trabajo de campo del atlas de reproductoras (aunque lo que yo tengo en la hoja excell, es un adulto entrando en un agujero bajo una teja...Reproducción segura). De hecho la localización de esta pareja por mi parte no tiene ningún mérito, dado que se juntaron dos motivaciones:
Por un lado venía con el "chip" de Madrid, donde cría de manera localizada pero moderada en algunos edificios de la ciudad y por otro que al estar realizando el atlas de reproductoras, miraba incluso donde "criaban" mis vecinos...Je (los pasaba como: Reproducción probable).


Espero haber aclarado algo acerca de esta especie tan peculiar.

UN ABRAZO

JOSE LUIS MARTINEZ
Avatar de l’usuari
Pere Vicens
Member
Entrades: 696
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 4:01 pm
Ubicació: Inca

Entrada Autor: Pere Vicens »

José Luís, per favor!

No m'ha molestat res del què has comentat... al contrari, estic CONTENTÍSSIM que algú més també ho hagi observat...!!!

Ja, ja, ja...!! Quan m'enfadi amb tu, ja t'ho faré saber d'una manera més clara...

;-))

Pere
Avatar de l’usuari
Maties Rebassa
Member
Entrades: 1030
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 5:52 pm

Entrada Autor: Maties Rebassa »

Hola.
Avui horabaixa he passat per la zona amb la càmera de fotos i m'he passat una estona intentant "enganxar" algun exemplar. Mare meva, què difícil és això d'intentar fotografiar falzies!!

Això és lo que he pogut fer. Mentre tirava les fotos no tenia clar el que fotografiava, ja que no duia prismàtics. Un cop a ca meva, i retallant bastant les fotos, pens que no hi ha dubtes que hi ha falzies pàl·lides. Lo sorprenent és que de les 8 o 10 que hauré fotografiat, la majoria ho eren (una mitja dotzena), i encara més sorprenent, les fotos estan fetes a dos llocs diferents del mateix edifici, separats per una cinquantena de metres.

Imatge

Imatge

Imatge

Imatge

Imatge

De totes maneres, vull tornar-hi en poder, per acabar d'aclarir algun dubte.


Salut!
Maties Rebassa l’ha editat per darrera vegada el dia: dl. jul. 12, 2010 9:40 pm, en total s’ha editat 1 vegada.
Amor, alenteix-te. El final mai és tan divertit com l'inici. Per favor, continua essent un infant en algun lloc del teu cor.
Original of the species, U2
Avatar de l’usuari
Maties Rebassa
Member
Entrades: 1030
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 5:52 pm

Entrada Autor: Maties Rebassa »

Aquestes darreres setmanes he anat passejant 4 vegades fins on hi ha les falzies que va trobar en Pere, en una d'elles vaig fer les fotos que vaig pujar al foro i en les altres 3 visites no he pogut veure ni una sola falzia a tota la zona, tot i anar-hi més o menys a la mateixa hora. He de dir que a la visita que va ser productiva la colònia estava plena de falzies, dotzenes d'elles.

La pregunta que em ve al cap és, surt tota la colònia a alimentar-se a la vegada, i tornen totes les falzies també juntes? Tenen les falzies d'una mateixa colònia comportament gregari també a l'hora d'alimentar-se? O ha estat tot producte de la casualitat?

Sé que hi ha una monografia d'en Bernis sobre les falzies que per ventura explica res sobre el tema. Algú l'ha llegida? O algú sap res sobre el tema?

Salut!
Amor, alenteix-te. El final mai és tan divertit com l'inici. Per favor, continua essent un infant en algun lloc del teu cor.
Original of the species, U2
Avatar de l’usuari
Steve
Member
Entrades: 267
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 5:30 pm
Ubicació: Baleares
Contacta:

Entrada Autor: Steve »

Hola Maties
Que salgan todos a la vez no lo se, lo que si leí en un articulo ingles era que durante un estudio de una colonia de cría en Londres, un ejemplar marcado y criando, fue controlado en Holanda y el día siguiente de nuevo en su nido. Así que lejos se van...
Saludos
"No es bonito...solo parece bonito"

Mallorca Bird Ringing Blog:
http://birdringing-mallorca.blogspot.com/
Avatar de l’usuari
Pere Vicens
Member
Entrades: 696
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 4:01 pm
Ubicació: Inca

Entrada Autor: Pere Vicens »

Hola a tots i a totes.

Des de la troballa de la petita colònia de cria de falzia pàl·lida d'Inca na Catalina i jo hem anat anotant les dates de les observacions d'animals entrant i sortint dels nius o volant per la zona.

Avui (ara...) encara hi tornen a ser: 6-8 exemplars en vol i almenys 2 entrant baix dues teules diferents... Possiblement hi haurà polls, encara...

A l'Atles dels aucells nidificants de Mallorca i cabrera, en l'apartat de fenologia, en Xavier Llabrés parla de segones postes dins les darreres setmanes de juliol (Avellà i Muñoz, 1997) i de polls dins les primeres setmanes de setembre (Jaume Adrover com. pers).

Pere
Jose Luis Martinez

Entrada Autor: Jose Luis Martinez »

Pues entonces entre tú, Catalina, Xavi Llabrés, Jaume Adrover y Avellá i Muñoz, 1997, la habeís clavado para este atlas 2007.


UN ABRAZO

JOSE LUIS MARTINEZ
Avatar de l’usuari
jaume adrover
Member
Entrades: 308
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 3:57 pm

Entrada Autor: jaume adrover »

Hola

La meva observació ja és vella i tot. A les primeries de setembre de 2001 vaig entrar en barca dins Sa Cova Gran, a Portocolom, una cova preciosa. Vaig veure una cosa que es movia dins l'aigua i va ser un poll de Apus sp de pocs dies que acabava de caure a la mar. Dins la cova hi havia un grupet d'A. pallidus, se'n solen veure fins a finals de mes i primers d'octubre. A. apus, ja han partit a finals d'agost, almanco de dins el poble. Que jo sàpiga fa 10 anys que s'hi veuen, però per ventura hi ha cites teves o d'altri més antigues d'aquesta colonieta.

Salut

Jaume
La vit-ta é la que trabaha, el cuerpo é un bulto.
Avatar de l’usuari
Pere Vicens
Member
Entrades: 696
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 4:01 pm
Ubicació: Inca

Entrada Autor: Pere Vicens »

Hola a tots i a totes.

Aquesta darrera setmana (avui mateix també) encara s'han vist fins a 7 falzies pàl·lides Apus pallidus al centre d'Inca, a la plaça on hi ha la petita colònia de cria.

És veritat que estem en temporada de passa de migrants, però no estaria de més vigilar la presència d'aquesta espècie a demés llocs de les Illes per poder intuït la possibilitat de noves àrees de cria desapercebudes.

Ara és relativament fàcil, perquè sembla que les falzies Apus apus ja han partit fa setmanes...

Pere
Avatar de l’usuari
Pere Vicens
Member
Entrades: 696
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 4:01 pm
Ubicació: Inca

Entrada Autor: Pere Vicens »

Hola de nou...

Ahir encara hi havia almenys 3 falzies pàl·lides Apus pallidus volant sobre la plaça del centre d'Inca. De les 18:30 a les 19:00 dues d'elles entraren i sortiren repetides vegades de la teulada on suposadament hi ha el niu, mentre l'altra volava per la zona.

Amb el fred i el vent d'ahir...!!

:-0

Pere
Avatar de l’usuari
Cristina
Member
Entrades: 150
Membre des de: dt. gen. 08, 2008 1:41 pm
Ubicació: Port de Sóller
Contacta:

Entrada Autor: Cristina »

Ep,
abans d'ahir, al Port de Sóller horabaixa, a vaig veure tres o quatre Apus sp mooolt amunt. No vaig poder destriar si eren A. apus o A. pallidus. vull suposar que eren pallidus per ser ja una data tardana però me quedaré amb es dubte.

Salut,
Cristina.
Avatar de l’usuari
Pere Vicens
Member
Entrades: 696
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 4:01 pm
Ubicació: Inca

Entrada Autor: Pere Vicens »

Hola...!

Avui a Inca hi tornava haver entrades i sortides de falzia pàl·lida Apus pallidus a almenys 4 llocs diferents de la teulada de la mateixa casa on va criar l'any passat.

És la primera vegada que veig aquesta espècie a Inca enguany.

Pere
Avatar de l’usuari
Pere Vicens
Member
Entrades: 696
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 4:01 pm
Ubicació: Inca

Entrada Autor: Pere Vicens »

Hola i bon vespre...!

L'altre dia, en Maties Rebassa em va comentar la possibilitat que hi hagués una altra colònia de cria de falzia pàl.lida Apus pallidus a Inca. Aquests dies he estat visitant la zona i, efectivament, hi ha entrades a dos llocs diferents baix les teules de l'edifici on hi ha el taller de Motos Horrach, a l'av. Rei Jaume I (vora el semàfor de l'antiga carretera de Palma a Alcúdia)... però no estic segur que encara hi hagi polls o joves, perquè els exemplars entren i surten sense quedar-s'hi.

En total hi he observat 7 exemplars com a màxim.

Aquest possible nou punt de cria està situat a uns 350 metres en línia recta de l'altra zona de cria, la de la Plaça Mallorca, i curiosament ambdues cases tenen les teulades sobre un voladís de fusta...

Pere
Avatar de l’usuari
Pere Vicens
Member
Entrades: 696
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 4:01 pm
Ubicació: Inca

Entrada Autor: Pere Vicens »

Bon dia de nou...!

Avui encara es poden veure grups de falzies pàl.lides A. pallidus al cel d'Inca.

Ara fa poc, a la plaça Mallorca hi havia 11 exemplars volant. Aquests darrers dies també n'he vistes (mínim 6 ex.) a la plaça de sa Quartera (cantó carrer Bisbe Llompart) volant a fregar d'un edifici que disposa d'una teulada amb els voladissos de fusta...

Curios... no...?

Pere
Respon