És normal en aquesta època?
Estic parlant de Lleida, amb un clima que es distancia del mediterrani i s'assembla més al continental. Amb hiverns més freds i estius més càlids. Però tot i això, és normal?
Al principi havia pensat m'havia confós, Anthus pratensis o algun altre passeriforme similar. Però avui l'he tornat veure, més gran que un tord amb gairebé el mateix patró de coloració... Hi pot haver confusió?
Joan.
Grívies al maig??
- Maties Rebassa
- Member
- Entrades: 1030
- Membre des de: dl. gen. 07, 2008 5:52 pm
Probablement no t'hagis equivocat, Joan, la grívia és un nidificant habitual a Catalunya, i segons pareix devers Lleida n'hi ha bones poblacions.
Pots trobar informació al següent enllaç: http://www.sioc.cat/fitxa.php?sci=0&sp=TURVIS
Pots trobar informació al següent enllaç: http://www.sioc.cat/fitxa.php?sci=0&sp=TURVIS
Amor, alenteix-te. El final mai és tan divertit com l'inici. Per favor, continua essent un infant en algun lloc del teu cor.
Original of the species, U2
Gràcies Maties.
Així, té un comportament similar al del tudó, amb poblacions sedentàries reforçades per d'altres hivernals de migrants?
Independentment de si és així o no en aquest cas... A vegades he pensat, els tudos que arriben a les Balears a la tardor poden aparellar-se amb els locals i perdre llavors la seva condició de migrants per esdevenir sedentaris i viceversa; o les poblacions estan totalment separades i no hi ha possibilitat de transvasament genètic?
He sentit dir també als caçadors, que Turdus merula es comportava abans com a migrant i ara és sedentari. Seria possible també que originariament es tractés d'un migrador estricte, hagués passat a migrador parcial i de cada cop tingui (a les Balears) un caràcter sedentari més marcat?
Això de les migracions és fascinant...
Ah per cert, per si a algú li interessa, tinc una anella de Turdus philomelos procedent d'itàlia (ara mateix no recordo l'any ni el lloc concret del seu anellament, però va ser capturat a la Serra de Tramuntana per un soci meu a finals de 2007). En venir bé la portaré a en Joan Mayol (suposo que és ell el responsable...).
Salut,
Joan.
Així, té un comportament similar al del tudó, amb poblacions sedentàries reforçades per d'altres hivernals de migrants?
Independentment de si és així o no en aquest cas... A vegades he pensat, els tudos que arriben a les Balears a la tardor poden aparellar-se amb els locals i perdre llavors la seva condició de migrants per esdevenir sedentaris i viceversa; o les poblacions estan totalment separades i no hi ha possibilitat de transvasament genètic?
He sentit dir també als caçadors, que Turdus merula es comportava abans com a migrant i ara és sedentari. Seria possible també que originariament es tractés d'un migrador estricte, hagués passat a migrador parcial i de cada cop tingui (a les Balears) un caràcter sedentari més marcat?
Això de les migracions és fascinant...
Ah per cert, per si a algú li interessa, tinc una anella de Turdus philomelos procedent d'itàlia (ara mateix no recordo l'any ni el lloc concret del seu anellament, però va ser capturat a la Serra de Tramuntana per un soci meu a finals de 2007). En venir bé la portaré a en Joan Mayol (suposo que és ell el responsable...).
Salut,
Joan.
- Maties Rebassa
- Member
- Entrades: 1030
- Membre des de: dl. gen. 07, 2008 5:52 pm
Joan, efectivament tant al tudò com a la mètlera existeixen poblacions sedentàries i migrants, però desconec si hi ha intercanvi genètic entre elles. Generalment les aus solen ser molt filopàtriques, però evidentment la mescla és possible i es dóna a moltes espècies en certa mesura (si la filopàtria fos absoluta, poques possibilitats hi hauria d'adaptació a hàbitats o situacions canviants).
Per altra banda, no havia sentit a dir abans això de què les mètleres antigament eren totes migrants, jo sempre les he conegut més o menys així com ara. Interessant. Per ventura hi ha al fòrum gent que té dades de fa algunes dècades (més de tres)?
Salut!
Per altra banda, no havia sentit a dir abans això de què les mètleres antigament eren totes migrants, jo sempre les he conegut més o menys així com ara. Interessant. Per ventura hi ha al fòrum gent que té dades de fa algunes dècades (més de tres)?
Salut!
Amor, alenteix-te. El final mai és tan divertit com l'inici. Per favor, continua essent un infant en algun lloc del teu cor.
- Joan Carles Palerm
- Member
- Entrades: 93
- Membre des de: dc. gen. 09, 2008 12:14 am
Hola Maties i demes. Aqui a Eivissa aquest fet del canvi de la situació de les mel·leres ha portat fins i tot a crear una llegenda urbana, o millor dir rural. No tinc clar des de quan la mel·lera es un resident abundant a Eivissa, pero el que està clar es que a finals del segle XX (anys 70?) per tots els pagesos d'aqui aquest ocell va començar a ser visible i a "fer mal". La gran majoria de pagesos (i alguns caçadors) de més de 40 anys estan convençuts que la mel.lera va ser introduida pel Consell Insular (es a dir que no fa tant) per controlar qualsevol cuc (lluita biològica per tant) pero "com son uns inutils" el que varen fer va ser portar un ocell que no es pot caçar, que menja els brots tendres i la fruita. L'estima per aquest ocell no és molta i si es localitzen nius i demes els fan malbe.
Cada vegada que parles amb algun d'aquests pagesos (aquest hivern només m'ho han dit una vegada quan un hem va veure amb el telescopi i de fet hem va preguntar que podia fer per eliminar-lo) et reconfirma que quan ells eren joves aquest ocell no niava a l'illa.
Cada vegada que parles amb algun d'aquests pagesos (aquest hivern només m'ho han dit una vegada quan un hem va veure amb el telescopi i de fet hem va preguntar que podia fer per eliminar-lo) et reconfirma que quan ells eren joves aquest ocell no niava a l'illa.
- jordi muntaner
- Member
- Entrades: 523
- Membre des de: dl. gen. 07, 2008 5:08 pm
Hola Joan Carles,
A finals dels setanta i el dos primers anys dels 80 vaig fer mostretjos durant la primavera (Index Puntuals d'Abundància) a Eivissa i Formentera i la mèrlera (Turdus merula) no sortia. Vos puc assegurar que no hi havien o, en qualsevol cas, eren molt rares.
També puc dir que a la platja de Palma, a on jo vivia, tampoc hi havien merleres, però si que hi havien per Tramuntana, per exemple.
És una espècie que ha experimentat un augment areal i poblacional molt important a Mallorca.
Salut,
Jordi
A finals dels setanta i el dos primers anys dels 80 vaig fer mostretjos durant la primavera (Index Puntuals d'Abundància) a Eivissa i Formentera i la mèrlera (Turdus merula) no sortia. Vos puc assegurar que no hi havien o, en qualsevol cas, eren molt rares.
També puc dir que a la platja de Palma, a on jo vivia, tampoc hi havien merleres, però si que hi havien per Tramuntana, per exemple.
És una espècie que ha experimentat un augment areal i poblacional molt important a Mallorca.
Salut,
Jordi