identificar espècie: virot ¿balear, mediterrani o atlàntic?

Estudi i conservació dels aucells a les Illes Balears
Respon
Tord blau
Member
Entrades: 26
Membre des de: dl. feb. 22, 2021 1:41 am

Entrada Autor: Tord blau »

Nota: títol de tema camviat dia 11 març 2021.
de "ideman ajuda per dentificar au 'éxitus' ¿virot gros?"
a
'identificar espècie: virot ¿balear, mediterrani o atlàntic?'
per donar continuitat
.......................

ideman ajuda per dentificar au 'éxitus' ¿virot gros?
Hola,
deman ajuda per identificar aquesta au marina 'exitus' -morta.

La vaig trobar surant a llevant de Mallorca dia 18/02/2021.
Aparentment no anava marcada anellada, i no semblava tenir cap més marca artificial, però li sortia des bec un monofil sintètic de pesca gruixat, tallat a devers un metre.
Ets ulls eren enfonsats, i dubtava si potser tenia es ventre inflat.
Diria que la van atracar flotant ses ones de vent cap a terra, que feia uns dies que bufaven així.

Es tamany i color clar des pit és parescut a un corb marí jove. Així m'ho deia altra gent que la va veure, i vaig dubtar si potser era una altra -no em sortia es nom- com un virot o similar, que em sonava que potser era endèmica balear, i més en risc. Em semblà des primer instant que tenia ses potes diferentes a un corb marí, com molt més delicades i fines, i es coll més curt, i molt color blanc com diferent davall ses ales....

La vaig deixar marcada i visible de lluny, elevada sobre roca i amb uns trucs casolans amb objectes, un poc protegida de gavines, moixos, menuts, ones...
Vaig continuar cuidant es medi netejant fent deport. "Deport" en es sentit molt antic, com a pràctica de lleure, lúdica, d'entreteniment, esbarjo... Doncs distreu i té bones avantatges variades, això de cercar i agrupar plastiquets i fems variats nedant o trescant, passejant...

Vaig avisar diversos serveis o entitats per recollir-la i sembla que la van recollir aviat.
A uns servei inicialment els vaig dir que dubtava si era una au especial, protegida, però que no em sortia o no sabia es nom clar de s'espècie, però que no em semblava un corb marí ni gavina. Després d'escoltar altra gent, que m'assegurava que era un corb marí, vaig avisar altres serveis per recollir-la, i els vaig dir que potser era un corb marí segons altra gent.

Gràcies fòrum GOB
:-)
Fitxers adjunts
1614275741389.jpg
1614275741389.jpg (105.75 KiB) Visualitzat 2778 cops
Tord blau l’ha editat per darrera vegada el dia: dj. maig 06, 2021 7:50 pm, en total s’ha editat 14 vegades.

Pep Sunyer
New member
Entrades: 3
Membre des de: dj. ago. 27, 2020 4:32 pm

Re: ideman ajuda per dentificar au 'éxitus' ¿virot gros?

Entrada Autor: Pep Sunyer »

Gran putada!! S'ha empassat l'am d'un palangre.
Jo diria que és un virot petit Puffinus mauretanicus. El gros te el bec més reforçat, grogós, amb les narines prominents.

Foto d'internet del petit
Imatge

Tord blau
Member

deman ajuda per dentificar au 'éxitus' ¿virot gros?

Moltes gracis per s'atenció, Pep Sunyer. Curiós això des bec, bona pista i clau!
Afegesc foto seua des detall des bec.
Feia més de mig metre de punta a punta d'ales. Potser sa foto anterior engana un poc, perquè es fil era molt gruixat.

Potser si fos virot petit, balear, s'endemisme nostro, seria més important, per ser més en perill d'extingir-se.

Gracis per sa pista i complicitat emocional!

Imatge
Tord blau l’ha editat per darrera vegada el dia: ds. març 13, 2021 11:22 pm, en total s’ha editat 8 vegades.

Tord blau
Member

.
Tord blau l’ha editat per darrera vegada el dia: dj. març 11, 2021 11:01 pm, en total s’ha editat 3 vegades.

Juan J. Bazán
Member
Entrades: 1077
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 7:45 pm
Ubicació: Son Rapinya (Palma)

Entrada Autor: Juan J. Bazán »

Ostras, esa foto es mía. y ¿está así sin más en internet? Por saber, no es para que la quites ni nada, Pep.

Tord blau
Member

Uau Juanjo, ja ho val amb internet! Sa teua foto des virot petit volant em sembla una que surt de ses primeres a cercadors, i no sé dir segur, però crec allà és enllaçada a https://www.ara.ad/firmes/enric_culat/V ... 05441.html
Desig t'ajudi, Juanjo! És magnífica sa imatge!
Em semblen bones fotos també moltes altres teues, Juanjo, en es fòrum GOB!
Tord blau l’ha editat per darrera vegada el dia: dj. maig 06, 2021 7:16 pm, en total s’ha editat 4 vegades.

Pep Sunyer
New member
Entrades: 3
Membre des de: dj. ago. 27, 2020 4:32 pm

Entrada Autor: Pep Sunyer »

Si Juanjo, puse Puffinus mauretanicus en el buscador y cogí la que más me gustó ;)

Se podria confondre amb un corbmarí immadur, però no ho és perquè tenen els peus més grans, i no tenen el tubets del nas.
Si que val la pena avisar al cofib o 112 per que la vagin a recollir. És una dada d'interès.

Juan J. Bazán
Member
Entrades: 1077
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 7:45 pm
Ubicació: Son Rapinya (Palma)

Entrada Autor: Juan J. Bazán »

Pues si, veo que está mi foto en esta MIERDA DE WEB
https://animales10.net/la-pardela-balear/

Sin pedirme permiso, sin mencionarme como autor, etc, etc. Cojonudo.

Tord blau
Member

ideman ajuda per dentificar au 'éxitus' ¿virot gros?

Enhorabona de nou Juanjo per crear tan bona imatge de virot petit volant. Es blog que dius sembla que permet missatges. Potser donarien pistes o ho rectifiquin.

I gràcies Pep Sunyer,
Demanaré si els pot interessar diferent com virot.
Per ara jo no en sé de diferenciar pes bec, ni per sa forma, i tot i ser prou fosc, no groc, em confonc amb una petita part devora sa mucosa amb un color més clar.
Quina art i tècnica útil, que fa ganes de conèixer, això d'identificar espècies de virots!

Explic un poc més com va anar:
En trobar-la, primer vaig trucar un servei de vigilància de pesca de sa zona protegida. Els vaig dir que segurament no era corb marí ni gavina. Que em semblava que potser era una au més rara, protegida, però no sabia dir s'espècie segura.
Després altra gent variada em va dir que 'segur' que era un 'cormorán' Però jo no ho veia clar.
I vaig demanar ajuda a altres professionals locals que tracten animals morts, i COFIB, dient que potser semblava un corb marí, pel que em deia altra gent.
Diria que amb menys de 24h algú va ajudar i recollir s'au i sa senyalització amb objectes grossos que ajudava a localitzar-la.
Tord blau l’ha editat per darrera vegada el dia: dj. maig 06, 2021 7:17 pm, en total s’ha editat 9 vegades.

Tord blau
Member

Afegesc una imatge on se veu sa ploma davall ses ales.
Fitxers adjunts
1614719717681.jpg
1614719717681.jpg (90.8 KiB) Visualitzat 2641 cops
Tord blau l’ha editat per darrera vegada el dia: dj. març 11, 2021 11:03 pm, en total s’ha editat 3 vegades.

Tord blau
Member

A varis llocs i fotos de sa www, es becs de virots peitits em semblen tal com comenta Pep Sunyer. Fins i tot sa petita porció de color clar que em feia dubtar, a sa zona més interna de bec, de teixit més proper a sa mucosa.

Quins detalls i claus més útils Pep, gràcies!

Llegir aquí sobre aquests dubtes i curiositats potser han animat a altra gent. Que com jo també de pas han revisat millor com és es virot petit, endèmic balear.
També saber que és un virot ha servit a altra gent que sol ser per allà voltant. S'au l'havia deixat exposada enterra a sa vorera, una mica inaccessible per moixos i menuts passejant, a una roca un poc rodejada de mar, però que a la vegada permetria recollir-la fàcil a una persona adulta.

Gràcies de nou, Pep Sunyer i fòrum GOB
Tord blau l’ha editat per darrera vegada el dia: dj. maig 06, 2021 7:21 pm, en total s’ha editat 7 vegades.

Tord blau
Member

Hola,
ara dubt, curiosejant sense tenir molt ull, si aquest virot exitus és un Puffinus ¿seria d'espècie Puffinus puffinus, o yelkouan, o un híbrid, un balear de llevant, o es virot petit Puffinus mauretanicus que comentau?

Ha anat molt bé llegir el que comentava abans en Pep Sunyer, des bec i altres claus, per aclarir dubtes, i diferenciar que no deu ser un corb marí, ni virot gros, i que sembla més un virot petit, Puffinus mauretanicus.

Com què soc amb poc ull encara, i curiós, em perd un poc a sa www, on es tema em sembla que és ric i variat. Em pareix curiós es tema de diferenciar virots o baldritges... Ja siguin es Puffinus, o altres com es gros o més espècies similars que solen ser per aquí.

Alguns virots Puffinus pel que he llegit fa poc, a sa www, em semblen aus molt similars, i encara les confonc molt.

Pes bec o plomatge, aquest exitus que mostrava a ses fotos ¿potser seria un poc diferent a virot petit, P. mauretanicus? Més similar a Puffinus.puffinus, o Puffinus elkouan? (atlàntic i mediterrani)
Però ses potes semblen més llargues que sa cua, com un virot petit?

Quins dubtes i quina curiositat!

En general crec deu anar bé diferenciar es virots balears, P. mauretanicus. Em sona que són en molt risc crític d'extingir-se. En camvi em sembla que es diu que es virots mediterranis i atlàntics abundarien més.

Salut i gràcies!
..............
Nota: camviat es títol des tema dia 11 març 2021
de
' ideman ajuda per dentificar au 'éxitus' ¿virot gros? '
a
'identificar espècie: virot ¿ balear, mediterrani o atlàntic?'
per donar continuitat
Tord blau l’ha editat per darrera vegada el dia: dg. març 14, 2021 10:01 am, en total s’ha editat 2 vegades.

Tord blau
Member

+fotos: mostren potes més llargues que cua? pel que seria més com un virot petit?
Jo no tenc gaire pràctica contrastant virots....

Diferenciar es virots petits, balears, deu ser important perquè és en risc crític d'extinció.

Setmanes enrera ses fotos em feien mal record, però aquí hi veig profit:

Per exemple, se pot gaudir mirant ses potes, es seu color mimètic i 'tallat' en dues bandes, sa inferior i sa superior quan deu volar.
Sa part fosca deu servir per evitar depredadors a damunt?
I sa part clara com es cel, deu evitar ser descoberta per preses seues, com ara un peix que vol pescar.
Molt ben adaptat per sobreviure pescant!

Un bell animal, i molt especial! Tens raó que és una gran pèrdua Pep Sunyer!
:)
Fitxers adjunts
1615649725464.jpg
1615649725464.jpg (94.03 KiB) Visualitzat 1878 cops
1615650245261.jpg
1615650245261.jpg (87.67 KiB) Visualitzat 1878 cops
Tord blau l’ha editat per darrera vegada el dia: ds. maig 08, 2021 6:12 pm, en total s’ha editat 2 vegades.

Tord blau
Member

dentificar espècie: virot ¿balear, mediterrani o atlàntic?

Aquí fotos de vessant més artística i editades de s'au, més creatives.
De sa que se la veu surant m'agrada ses llums.
Bon contrast entre emoció d'una part acollidora o atractiva, amb una part de desconcert, misteri... Ajuden a diferenciar, recordar, estimar, sensibilitzar, valorar, camviar hàbits...

Bones arts :-)
Fitxers adjunts
1615715647112.jpg
1615715647112.jpg (209.61 KiB) Visualitzat 1791 cops
1615715611533.jpg
1615715611533.jpg (92.78 KiB) Visualitzat 1791 cops
Tord blau l’ha editat per darrera vegada el dia: dg. abr. 04, 2021 5:25 pm, en total s’ha editat 1 vegada.

Tord blau
Member

Afegesc dues pistes sobre virotets i similars.
Una és un llibret ben il·lustrat!
I a més, un vídeo! (enllaços, 'legal, de gratis ni registre') Uau! :o

Per si a algú encurioseix, hi ha quaderns o guies molt il·lustrades.

Per exemple, un enllaç de descàrrega de document en format d'arxiu '.pdf' molt complet i didàctic.
A:
https://www.caib.es/sites/proteccioespe ... ris-71498/
També hi ha moltes altres curiositats i documents més a ses planes de Protecció d'Espècies des Govern Balear.

I uep! Des GOB a un vídeo mostra un coautor des llibret, en Miguel Mc Minn, que fila prim, de com diferèncien per tendències de colors davall ses ales.
A:
https://youtube.com/watch?v=Y6xgcsrKw_E

Apareix a una videoconferència didàctica, de moltes que es poden consultar en aquest compte de vídeos des GOB en línia.
Quins tresors!
Serveixen molt per aprendre a diferenciar, a tenir un poc de fonaments.
Va bé poder escoltar a qui fa molt temps que cerca i divulga.
Ses guies i sabers de natura aporten tranquil·litat, per saber com actuar, sobretot quan hi ha imprevists mentres es neteja com a pràctica de lleure, activitat física, entrenament...
Tord blau l’ha editat per darrera vegada el dia: dv. maig 07, 2021 12:59 am, en total s’ha editat 4 vegades.

Tord blau
Member

sobre deport de recollir fems nedant en superfície, per on aparegué es virotet

Us vaig escrivint esbós, apunts o notes de reflexions sobre sa pràctica o deport de recollir fems nedant en superfície a prop on aparegué es virotet. I us mostr algunes fotos meues de sa pràctica. Pot servir per gaudir més! I inspirar maneres de cuidar es medi. És un poc offtopic des dubte i d'aquest tema a fòrum, però és relacionat amb cuidar medi, això de sa troballa des virotet. Plantejar, aclarir i diferenciar sa pràctica i crear dubtes constructius pot servir per ajudar en més situacions similars.

Imatge

S'entreteniment de netejar es practica de moltes maneres, i hi ha ja tendències. Per exemple, arreu hi ha hagut diades i campanyes de netejar com a voluntariat, i per educar i reforçar models o hàbits.
També quotidianament es cerquen objectes a voreres per entreteniment.
I des de fa dècades hi ha hagut diades, actes i campanyes de neteja per part de clubs o federacions, per exemple de busseig, espeleologia, nàutiques... I són espectaculars, recullen grans quantitats i es veuen moooolt bones experiències!

O es neteja com activitat i forma d'entrenar bussejant des de fa molts anys. Per exemple recollint desenes de milers de rodes que altres havien deixat per error ambientalista, intentant fer-hi créixer esculls de corall!
I entrenant a peu, o corrent, es recull fems, per exemple, amb es plogging, que ja té multitud variants molt diverses a tot es planeta.
Algunes neteges tendeixen a tenir una dinàmica i lògica més clara de jugar, de joc. Aquests jocs amb certes normes i sentit, internament es fan jugant cooperant, però alguns pics fins i tot competint, o es vinculen amb esports. Per exemple, vaig llegir que era part de sa competició balear de pescasub.
A pics apareixen formes de jugar netejant competint, però majoritàriament són pràctiques de dinàmica o lògica interna cooperant, ajudant-se entre colles o 'deportistes', i així no són tant tendències 'esportistes', de competir, regulades estandaritzades i prou fixes, amb sistemes de punts, rànquings...

Sa tendència de joc cooperativa, sense oposició o competició és important, i peculiar, perquè no sol aparèixer massa a sa cultura lúdica, es jocs i deports de joves i adults! És interessant!

Imatge

Durant es capficos i passejades netejant com a passatemps, esbarjo, deport i activitat física apareix sa pràctica amb dinámica de joc i lleure d'entreteniment, evasió, salut, ambientalista, de recerca... Sol haver expressió, exploració, o fins i tot construcció, reordenar objectes o manipulació i art efímera.

Cuidar es medi com a lleure és també a pics una activitat social popular quotidiana, o tendeix a turisme, com per exemple ses colles de Migas por el Mar. O Sierra Club fa dècades organitzava ja situacions similars en molts entorns. Crec seria una tendència ambientalista parescuda a estades, camps de treball juvenils o viatges organitzats.

I recollir fems pot tendir a destacar una expressió i model, manifestació... I ser joc i deport espectacle! Perquè fa joia observar qui gaudeix jugant i cuida i neteja es medi! Per exemple aquest espectacle emotiu: "If you see a piece of litter pick it up!" d'UK a:
https://m.youtube.com/watch?v=lp7yppOAyPw
Quina allau d'art i brusqueta vital!!

Imatge

Durant es lleure i joc de cuidar es medi netejant nedant se creen moltes interaccions cooperatives entre practicants, però també hi ha certes normes i lògica interna per interaccions amb animals i ecosistema o ambient. Segons s'interpreti sa seva intenció, voluntat, personalitat... Hi ha interaccions motores i físiques per totes bandes, i són sovint de benefici, mutualisme, inclús 'cooperatives' o d'ajudes. Observar aquestes ajudes és interessant, i varia segons models d'interpretar, criteris... Hi ha moltes curiositats!

En teoria, en cuidar es medi, si es fa jugant, tot és més simbòlic, lúdic, i no té per què ser 'útil' o implicar una millora 'real' pes medi. Bastaria, en teoria, practicar intentant una ajuda que s'interpreta com a benefici pes medi. Però té més valor, si realment ajuda es medi, encara que sigui un ajut humil.
Conèixer ses espècies i ecosistema, tenir encert naturalístic, permet saber millor com actuar mentres es neteja com a lleure. És important, si es juga a cercar cuidar es medi, a "ajudar" s'entorn. Convé saber si realment s'està cooperant en afavorir equilibri o benefici ambiental.

Imatge

Aquestes pràctiques cuiden es medi interactuant directament, físicament. Hi ha aquest component emotiu diferent, vivencial INSTANTANI, situacional, interactuant cuidant-se, ajudant físicament!

Altres pràctiques diferents a aquestes, però d'oci o voluntariat, o lúdiques són ben valuoses, i ambientalistes, però són molt diferents! Em referesc a ses que no ajuden ni juguen motriument, físicament 'directament'. Són pràctiques no jugades, o sí, i amb lògica interna, però sense aquesta interacció de netejar! Serien situacions i interaccions ben diferents! Influirien indirectament, i no físicament al moment. Això les diferencia, no són el mateix físicament.... Serien potser per exemple, ajudar a sa natura fent observacions, o estudiar-la, o fotografiar-la, o divulgar-la, o anar a una manifestació ecologista, o lluitar una competició o fita esportiva 'a favor de X'... O jugar amb un lema o usant una camiseta pro ambientalista, no implica ni provoca que sa lògica interna i interaccions cuidin físicament es medi en aquell moment. Per exemple, no netegen la mar directament en aquell moment.
Així moltes pràctiques que solen ser ambientalistes o pro neteja, que no netegen, tenen aquestes diferències, no ajuden es medi directament a sa seva lògica interna i accions. I totes són importants, valuoses. Ses fites, récords i sa imatge ajuden es medi indirectament, i poden ser de molta ajuda a la llarga.

Hi ha altres pràctiques amb lògica i ajuda física directa similar a es joc de netejar. Són pràctiques motrius lúdiques de cuidar i millorar es medi directament. Algunes poden ser tranquiles, o altres fer-se amb activitat física intensa... Per exemple, moltes accions cerquen millores físiques des medi en biodiversitat, seguretat, estètica, accessibilitat... Com ara construcció renovant tanques, llindars, o arreglant i fitant camins, tallant branques, construint refugis... O de cura, sembrant llavors, transplantant arbres, limitant espècies alienes, foranes o invasives. Així cuiden sa biodiversitat des medi, i sa seua capacitat de recuperar-se o sobreviure. O just fan que sembli bell, o més segur, útil... Tot pot tenir molt valor educatiu, ambiental, social, deportiu i de salut, i modificar es medi pro bé.

Sa pràctica de lleure cuidant es medi és una part humil des lleure en general, que pot ajudar a canviar ses percepcions, coneixements, relacions, valors...
Netejar com a lleure pot ser important, un salt qualitatiu, de costums. Es fet de netejar jugant en grup o colla pot ser xocant per a colles i consumidors, o gent que ho desconegui totalment. Un poc en es principi, es veu desorientador, com dissonant. És important viure sa situació, vivència, sa seua dinàmica i lògica interna de joc.
Es deport és una expressió indicadora de com és sa societat, però també és una configuració creada, que pot ser element cultural germinal, modificador...

SOBRE JOC, JOC DE COMPETIR, ESPORT, PESCASUB, FOTOSUB...
Hi ha aspectes de controvèrsia, si es practica en formes jugades, prou immersives. Doncs convé tenir especial atenció a no destorbar amb sa conducta, i mentres es juga a vegades no s'até bé a algunes normes.
Preferesc cuidar es medi amb formes no competitives també per això de no destorbar, en practicar joc de nedar en superfície 'pescant' fems...
Que ull 'pescar fems' no és pescar, són deixalles i no peixos! Ni el practic, pes cas aquí, no com a submarinisme, doncs principalment es neda, i es fa a sa superfície, inclús caminant, trescant... Amb equipament per fred més lleuger, de superfície, i sense ploms, es cos no baixa gaire...
Per tenir un mínim de cura, és important una pràctica de no competir massa, ni jugar massa a per totes en recollir. Potser cal anar amb esperit més com de socorrista o bomber, o fins i tot de terapeuta, que practica una cura a una ferida, o més qui acarona i mima, si es tracta un animal ferit.
Millor preferesc potser tendir a practicar molt més atenint a normes de comportament més pausat, i lligades a fins de voluntariat ambientalista, naturalisme, fer observacions, art, divulgar un poquineu...
Pens és important es matís, per exemple a altres deports més de competència, i esports, que també netegen. Per exemple supòs que succeiex en organitzar sa neteja de fems a una part de competicions balears de pescasub, i que en altres moments i predominanment pesquen, realment capturen peix.
Qui fa pescasub agafant fems pens és un poc diferent a tendències cap a deport no competitiu i competitu alternatiu, doncs és més un joc esport, amb competició, regulat, estandaritzat, jerarquitzat en nivells i llistats de mèrits, o punts, rànquing competitiu... I són model, doncs ja es van organitzant i divulgant.
Passa similar per foto d'aucells, diferenciant birding, competicions de 'caça fotogràfica'...
Ses formes jugades ambientalistes, on no es cuida directament es medi, sinó a llarg plaç poden ser ajuda ambiental.
I aquí en mar, hi ha es fotosub, que seria ajuda indirecta, un model , divulgació ambientalista... Però pes cas, dins es medi, es una pràctica que pot tendir a competir, i a vegades es tendeix així per punts a anar a veloç... Cal anar potser amb més cura a no ser destorbador per animals si es va tan ràpid i atenint a jugar.
Totes aquestes pràctiques influeixen en es medi, interactuen. Inclús tot i ser puntualment, influeixen per animals a la llarga. Ens fiten i diferencien aviat!
Tots aquestes formes de pràctiques, i tendències, jocs, deports, o esports són sans i profitosos i educatius! Valuosos per es medi! Sobretot ajuden si es va amb cura amb sa conducta i gests que podem impactar més o menys positivament a es medi i sa vida. A la llarga influeixen molt si es practica per prou gent, segons afluències, i quotidianament. Interactuant, recollint fems, o no, on hi ha animals sensibles i afectables. Des de humans, i entre peixos i animals de mar hi ha traginar informatiu, memòria, escoles, cultura, diferències locals i fomenten peixos o exemplars amb comportaments, estrés i personalitats diferents.

Ànims pes cuidadors des medi voluntaris, educadors, esportistes, artistes i deportistes ambientalistes!

Es cocons, esculls i la mar són una gran font de vida, sorpreses i bons souvenirs, records de passejades deportives i capficos cuidant es medi!
Tot es veu millor ;-) jugant a cuidar s'entorn!
Fitxers adjunts
1619566272292.jpg
1619566272292.jpg (204.78 KiB) Visualitzat 675 cops
Tord blau l’ha editat per darrera vegada el dia: ds. maig 08, 2021 10:15 pm, en total s’ha editat 28 vegades.

Tord blau
Member

Trucs sobre deport nedant en superfície cuidant es medi.
( Mostr esbós de notes, vídeo i imatges meues...)

Pot servir per contrastar dubtes, pràctiques, clarificar explicacions... O pot servir per fins i tot motivar més i inspirar a cuidar es medi. És un poc offtopic des dubte i d'aquest tema a fòrum, però és relacionat amb cuidar medi, sa troballa des virotet, i pot servir per ajudar en més situacions similars.

Imatge
(un art de contrast emocional, que trob ajuda a recordar millor)

UNA TOVALLOLA GROSSA
Una tovallola!? Mmm... Tal com aconsella Douglas Adams a s'autoestopista galàctic!? (The Hitchhiker's Guide to the Galaxy)
Costa de dur una tovallola grossa flotant, nedant estona entre cales i voreres!. Però aquest un truc va de cuidar sa natura jugant nedant! I sí, és dur dur, dur una tovallola grossa!!
Per què? Doncs per poder capturar aus i animals malalts, amb dificultats, ferits...
A vegades crec que algunes aus no cal portar-les a clínica, si just són enredades a fils, o sols tenen petites enganxades, no coses clavades grosses, i volen bé. Però millor consultar amb tècnics! Potser febles emmalalteixen...

BOSSA PER BOIA I FICAR ES TRASTOS DE JUGAR
Igualment serveix nedar amb una bossa estanca com boia, per portar molt pes, i tot sec, com ara un telèfon, farmaciola, documents, menjar, aigua... I un punt per flotar pot donar molta seguretat, descans....

BOSSA PER FICAR I PENJAR FEMS, CORDINO, POLITGES...
Un altre truc, per exemple, és usar una bossa qualsevol de fems fàcil d'obrir-tancar, on estotjar ses escombraries lleugeres, petites... També serveix per penjar o pujar fems pesat amb politges! I de flotador extra!
Hi ha bosses inflables, o flotadors tipus planxa o barqueta, però trob que pesen molt a terra. I amb ones i vent no m'agraden, per si es fems pot capgirar... Supòs que va a gusts, potser sí si uses cotxo, i amb mar plana. M'agrada pes fems poc voluminós, poc dens, petit i freqüent.

INTENTAR NO CONFONDRE I DESTORBAR VIDES
Practicant aquest lleure es millora sa percepció, i es gests i tempos amb aus, peixets... Per exemple, a vegades en veure'ns, estan curioses per saber pellucar deixalles! A la llarga s'acostumen a estar passives, i amb es dies s'espanten manco, i ens diferencien des pescadors. Igualment passa amb es peixets, pops... Però ja passa que sa gent sol confondre'ns amb pescadors, bussejadors, pescasub, o furtius! Pot ser que es peixos i aus aprenen abans? ;-P

UNA BOSSA, PETS ULLS? ;-)
Dur una bossa on ficar fems pot fer variar molt sa predisposició a cercar, trobar, recordar instintivament i recollir fems nedant, o a ajudar aus...
Sa 'vista', sa percepció, sa memòria molt breu 'de peix' ;) varia si es neda amb una bossa!
Amb una bossa consider factible recollir més fems, i això ho automatitz inconscientment. De cop amb una bossa percep més fems! Es sol dir 'veig' un caramull de deixalles!
És tant s'efecte que és difícil entendre-ho si no es viu, però sol passar en fer uns quants capficos de ses dues maneres.

ABRACADABRA, ES FEMS MÀGIC ;-)
Guard forces per quan arrib a sa vorera a descansar... Perquè a vegades hi ha sorpreses.
Per exemple, per haver-hi dificultats per percebre i 'veure' es fems, a pics, en fer caramull de fems a fora, potser algú demani d'on surt tant fems! Que NO pot ser d'allà! I, ehem, inclús algú avançat, descontent especifiqui que tot era millor abans de jo arribar, o abans de jo 'netejar' sa platja, tot era més net!
Uiii, aii, uiii... ;-P

FEMATERS CAÇADORS TÀCTICS I ESTRATEGUES
Per recollir fems nedant, sense vergonyes i amb un poc d'humor, es sol triar estratègia, entre perseguir ses deixalles que suren i rompen amb ones, o ses incrustables entre roques... O segons es temps lliure, ànims, salut, llum solar, temperatura, meteorologia, corrents, orografia... Ull a ses ones de vent, duent molt de plastiquet. I ses ones de fons, fan accessible es que era incrustat, sedimentat, almanco durant uns dies o hores...

Imatge
(foto: truc bosses on estotjar o penjar cordes, politges i fems)

FITAR SES PAPERERES DE VORERA, SÓN GUAPES!
Normalment sa majoria de fems de la mar el separo, duc fins a sa paperera, els hi fic.
Però si no puc portar-ho tot? Potser fan feo deixats agrupats a sa vorera, però pens és IMPORTANT treure es màxim de fems des medi aquàtic aviat, abans no incrusti sense remei... O sobretot convé recollir es fems abans que envelleixi, es rompi, es dispersi, compliqui sa recollida. O es perdi sa pista per un altre dia recollir-ho nedant... Si torna menudet contamina ecosistema com micro o nanoplàstic...
És important recollir i triar recollint, i un cop tret i agrupat, i seleccionat, si vegades no es pot traginar tot a abocar a papereres... Aleshores si es deixa agrupat, convé intentar facilitar que sigui un lloc on arribem fàcil un altre dia i destorbi poc, o accessible a altres serveis de recollida amb qui es pot seguir segons horaris. I convé fer un esforç i avisar si deixen lluny o on fa feo, per evitar disgutar... I tenir planejat i establert com demanar ajuda, que pot variar segons quina vorera passi.

PROTOCOLS, SITUACIONS ACCIDENTALS...
A més d'aus, i altres espècies lesionades, sol haver-hi imprevists i observacions naturalistes, espècies especials... Cal tracte diferent i delicat també a restes especials, com ara escombraries de naufragis moderns o no tocar es derelictes de s'antiguitat, ni troballes dubtoses de ser d'arqueologia marina. Normalment millor sempre consultar i avisar autoritats. Recoman un protocol de sa web des GOB Menorca, amb mooooltes colles que cuiden ses voreres i recullen fems. Link:
https://www.gobmenorca.com/sites/defaul ... tocols.pdf

Imatge
"Atac accidental des llimac marí pelut" (humor-ficció amb un fems recollit)

CAÇANT PAPALLONES SALADES SOVINT
Si netejar nedant es practica quotidianament, com ara qui passeja, juga o entrena, es recullen plastiquets que se solen acumular cada dia a entrants de vida sensible, amb filtradors, alevins... Aquests plastiquets es solen rompre i dispersar de pressa, i sovint són convertits en aerosols salats o pols, i poden anar amb ones i vent cap a terra.
I un nigul de plastiquets surant és molt dinàmic! Sobretot entre ones i remolins! Realment és com perseguir i caçar plastiquets! Es fa moooolta activitat física! ;--)

VÍDEO DES JOC /FEMSUKÍ/
Aquí vídeo d'exemple, per inspirar cercar i crear lleure netejant nedant:
https://youtube.com/watch?v=QyX3eoTSJMM
Aquest exemple des vídeo parla de 'Femsukí', un joc de cercar i agrupar fems. Es nom ve de cercar fems (residus), i com que es lloc on es fa munt de fems varia segons ses circumstàncies, aleshores s'avisa cridant fort, ràpid i tot seguit "... es FEMS SU AQUÍ !!!" Fonèticament seria /femsukí/ , i d'aquí es nom. Però es nom sona xocant escoltat per un anglòfon, que no és trivial... I 'fems' a fora Mallorca es podia confondre molt amb femta animal... Es jugava almanco ja als anys setanta baixant La Trapa, prop Sa Dragonera, a entrants de mar, racons de bosc...

ROBA, ULLERES, ALETES...
Sa roba i equipament de visió, respiració i propulsió varia depenent de com es practica, des lloc, o sa profunditat on hi ha deixalles, medi i vida a cuidar. I sol anar molt per gusts.
És important s'equip quan fa fred o hi ha fems i grumers! Convé per a nedar en superfície amb fred o moooolta estona...
Normalment preferesc usar equip de natació! Per 'nedar' se sol implicar s'impuls i desplaçament, usant braços i cames.
I millor ser previsor atenir a si cal respirar amb intensitat...
Crec que per nedar no sol anar tan bé un patró o material de roba de snorkel, busseig, pescasub, surf... Millor de natació!
Em sembla molt milllor usar roba de natació en aigües obertes, o a voreres pot ser millor un equip de swimrun, segons s'itinerari...
Igualment m'agraden aletes curtes, per facilitar s'impuls de nedar amb mans i capturar fems ràpid, àgil. M'agraden de snorkel retallades amb sola reforçada, però pot variar segons itineraris de zona, i on sol ser es fems. Ses llargues poden servir per travessies...
I preferesc tub de nedar, frontal de natació, no lateral de pescasub ni snorkeling. Permet no girar es cap per respirar, comoditat i així observar captura de fems.
També convé almanco un guant, i una gorra major, un poc lliure i retallat a base, per evitar sa pressió en es coll amb activitat intensa.
Ses ulleres les preferesc àmplies, potser de busseig, pescasub, o ses majors de natació, que permeten vista excel·lent. Potser millor amb nas lliure, destapat, però preferesc un nas que fiqui aire i compensi sa pressió a ulls si de tant en tant baix a dos o tres metres.
I un vidre és més resistent a la llarga. Tal vegada amb molt Sol i llum serviria vidre amb una capa que tria llum polaritzada, però això sols ho he vist en plàstic...
I uns taps auriculars ajuden a evitar fred i vent, sobretot entrant i sortint, o s'hivern.

Esper que aquest esbós o apunts no destorbi, estimuli... Que ajudi a s'entreteniment, sobre ajudar aus o cuidar es medi jugant. I crei dubtes constructius i curiositat, inspiri a cercar pràctiques de lleure encara millors!
Desig gaudiu de capficos i trescar per voreres, mimant s'ecosistema i medi quotidianament. Bones passejades i joia entre pedres i peus xops !
Fitxers adjunts
1620133928444.jpg
1620133928444.jpg (245.42 KiB) Visualitzat 393 cops
1620062506669.jpg
1620062506669.jpg (241.95 KiB) Visualitzat 457 cops
Tord blau l’ha editat per darrera vegada el dia: ds. maig 08, 2021 7:36 pm, en total s’ha editat 18 vegades.

Tord blau
Member

Exempl. trobat animals malalts/afectables/àliens/arqueologia... Nedant jugant en superfície Fotos antigues aprofitades meues. (anotacions/esbós...)

Il·lustr aquí exemples imaginatius d'imprevists i troballes, amb un poc d'humor creatiu també, que va bé per preveure varietat de possibilitats! ;-)

Imatge

Per gaudir més, convé estar un poc preparat per imprevists i troballes casuals. Per això m'agrada es protocol per voluntariat de neteja des GOB Menorca -veure link a comentari d'abans. És prou adaptable a Mallorca!

Imatge

Imatge

Alguna d'aquestes fotos serví per motivar sa curiositat i col·laboració ciutadana en observacions de natura. Per exemple a http://www.capvermell.org/index.php/med ... i-cranques (ATENCIÓ no usar s'adreça d'email meua que s'indica en es final de sa notícia d'aquest link. No és segura, no l'ús des de fa anys)

Imatge

Si es troben ous vius, aquí hi ha s'Associació Cayume, que ja ha acollit i recuperat ous de tauró i rajada (elasmobranquis ovípars)

Imatge

Imatge

Desig que agradin aquestes il·lustracions que poden ajudar a imaginar millor ets imprevists que es poden trobar netejant. I creïn dubtes, donin tranquil·litat, i ajudin a practicar lleure amb més joia.

Salut i força,
Tord Blau
Fitxers adjunts
1620223206251.jpg
1620223206251.jpg (126.85 KiB) Visualitzat 325 cops
Tord blau l’ha editat per darrera vegada el dia: dv. maig 07, 2021 8:14 pm, en total s’ha editat 1 vegada.

Tord blau
Member

+Fotos detalls recollir residus nedant, prop d'on virotet lesionat. Són des vídeo, o altres més, meues que no hi sortien...

Imatge

Es VÍDEO el deia uns comentaris abans, veure a:

https://youtube.com/watch?v=QyX3eoTSJMM
(clicar al link. És un vídeo a youtube)
És per inspirar jocs netejant nedant en superfície... L'explic a comentaris anteriors.

Imatge

Imatge

HI HA MOLT FEMS, O SORPRÉN VEURE POC FEMS?
A ses fotos que he anat mostrant, i vídeo, veis poc fems o molt?
Potser sorprendrà, o semblarà fals, però moooolts pics trob, trec, agrup i transport moooolt més fems des que mostren aquestes fotos, vídeo.... Sa majoria de ses fotos poden crear biaix, perquè sols mostren allò trobat quan no hi havia molt volum de residus, quan no era molt brut.
Si us fixau, molts residus són antics, amb concrecions, erosionats...
També quotidianament, sobretot a entrants on ses ones de vent arriben cap a terra, hi ha molts plastiquets surant divertits de recollir, com perseguir papallones que volen, molt activament, sobretot films transparents, erosionats, que supòs que degraden ràpid... Però ull, quan hi ha sorpreses pes mig, com ara grumers... I 'desapareixen' aviat a prop de terra, juntets...

Imatge

Imatge

Es mesos que hi ha desenes de vegades més quantitat practic molta estona, i agaf més fred i fatiga...
Amb molta brutor és més enredós usar sa càmara. A vegades implica moure's, anclar o reorientar un caramull de residus carregats entre corrents. I una càmera és delicada, ocupa atenció observant, riscs, o pausar agafant fred.

A més si és un dia de goig capturant fems, és tan entretingut que no pens gaire en agafar sa càmara! I això que m'encanta fer fotos!

Imatge

Imatge

No sabria dir segur quan hi ha més fems. Però a ull sol encertar ja prou... Va variant... Normalment hi ha molt volum de després de ploure, o segons ones i vent el que flota va acumulant a entrants. Hi ha caletes allargades, ben orientades a vents predominants, per ser trampes de fems, en estar baix roca alta per sa resta de vents. I també es volum va segons dies de molts visitants, negocis oberts, tipus d'activitats humanes, i d'elles ses restes accidentals o abandonades, vandalisme, abocaments... Supòs que un truc per intueir-ho amb anys de veure es camvis dia a dia a entorn i es resultats dia a dia dins aigua. Per exemple, s'acumula molt fems i es dispersa per una bona temporada, si un embarrancament ha deixat milers de residus petitets, i erosionen. No se solen acabar de recollir si embarranca i se romp a una zona poc fonda d'esculls, complicada per barques, bussos, banyistes sense massa equip... I potser hi ha costes que es descuiden, on va canviant qui o com es neteja, esporàdicament en barca... És sol notar amb es temps, quan es van coordinant amb qui passa per ses voreres a netejar.

Imatge

Salutacions!
Bones passejades deportives i primavera! Bons temps per banyar es peus entre pedretes cercant curiositats

Imatge
Imatge

Imatge

Imatge

Imatge
Fitxers adjunts
1620510603230.jpg
1620510603230.jpg (205.51 KiB) Visualitzat 41 cops
1620412271184.jpg
1620412271184.jpg (6.09 KiB) Visualitzat 138 cops

Tord blau
Member

Re: identificar espècie: virot ¿balear, mediterrani o atlàntic?

He refet esbossos d missatges abans. Breu ref. a birding/fotocaça, i +sobre lleure, deport cuidant medi, tendències lúdiques, art...

Anim a rellegir es comentaris anteriors, esbossos. Poc a poc, doncs varien molt temes, i són esbós... O si atreu, fullejar també fotos noves afegides per il·lustrar-ho...
Ho he desenvolupat aquí, per tenir un poc de relació amb es virotet trobat així... Potder en es fòrum algun fil tracta sobre neteja de litoral i no ho he vist...

Desig es comentaris inspirin més i bona primavera!
Salut,
T.
Fitxers adjunts
1620513719906.jpg
1620513719906.jpg (241.14 KiB) Visualitzat 38 cops

Respon