Un tema que no és de fet ornitològic (o sí) i sí lingüístic o nomenclatural, però que és d'aplicació a les aus i no sé a qui demanar-ho :-)
Algú sap com es fa el plural del pinsà mè? Pinsans mès, o pinsans mens, o...?
I de la cama-roja pintada? Cama-roges pintades o cames-roges pintades?
Gràcies!
Noms dels aucells
- Maties Rebassa
- Member
- Entrades: 1030
- Membre des de: dl. gen. 07, 2008 5:52 pm
Noms dels aucells
Amor, alenteix-te. El final mai és tan divertit com l'inici. Per favor, continua essent un infant en algun lloc del teu cor.
Original of the species, U2
Original of the species, U2
- Joan Bibiloni
- Member
- Entrades: 493
- Membre des de: dl. gen. 07, 2008 9:36 pm
- Contacta:
En bon mallorquí: pinsans mens i cames-rotges pintades. En català ortodoxe, standard, barceloní o artificial: pinsans mens i cama-roges pintades. La forma MÈS és femení i significa cabres. La foma masculina és MENS i significa anyells. Supòs que toca ser mens ja que pinsans és masculí.
Joan Bibiloni l’ha editat per darrera vegada el dia: dj. jul. 24, 2008 8:48 pm, en total s’ha editat 1 vegada.
- Maties Rebassa
- Member
Bomes:
Maties, et volía contestar tot d'una i no ho vaig fer per un empero i després ja em va fugir del cap. No em diguis que una persona com tu, encara dubta de que el tema dels noms populars i/o comuns d'aucells, sigui o no, un tema ornitològic..., bé, que té més.
Els plurals correctes dels noms de les espècies que demanes, són: Pinsans mens i Cama-roges pintades. Per mes fer i a la vista que és tema tabú a tope, antes de enviar el missatge, he fet una consulta al Gabinet de Terminologia de la UIB.
Com a afegitó, diré un parell de coses:
En català continental i en "illenc", "Cames-rotges" és incorrecte, fins i tot en "bon mallorquí": duu dos plurals i no es pot dir "cames" ni donant-li la culpa al guionet, i a més intercalar la "t" a roges, és incorrecte.
En Català continental no existeix Pinsà mè ni en plural ni en singular, perquè per allà és el "Pinsà mec". Al continent el xot i l'anyell és el Be i aquí el Mè, i la cabra és la cabra.
I jo si que crec que les noms dels aucells aquí i a la resta dels PP.CC., són un tema ben ornític, pot ser un tema de ciències o de lletres, però ornitològic com el que més.
Jesús
Maties, et volía contestar tot d'una i no ho vaig fer per un empero i després ja em va fugir del cap. No em diguis que una persona com tu, encara dubta de que el tema dels noms populars i/o comuns d'aucells, sigui o no, un tema ornitològic..., bé, que té més.
Els plurals correctes dels noms de les espècies que demanes, són: Pinsans mens i Cama-roges pintades. Per mes fer i a la vista que és tema tabú a tope, antes de enviar el missatge, he fet una consulta al Gabinet de Terminologia de la UIB.
Com a afegitó, diré un parell de coses:
En català continental i en "illenc", "Cames-rotges" és incorrecte, fins i tot en "bon mallorquí": duu dos plurals i no es pot dir "cames" ni donant-li la culpa al guionet, i a més intercalar la "t" a roges, és incorrecte.
En Català continental no existeix Pinsà mè ni en plural ni en singular, perquè per allà és el "Pinsà mec". Al continent el xot i l'anyell és el Be i aquí el Mè, i la cabra és la cabra.
I jo si que crec que les noms dels aucells aquí i a la resta dels PP.CC., són un tema ben ornític, pot ser un tema de ciències o de lletres, però ornitològic com el que més.
Jesús
Tots jorns aprench e desaprench ensemps (Jordi de Sant Jordi. S. XV)
- Maties Rebassa
- Member