Fotos aucells

Estudi i conservació dels aucells a les Illes Balears
Respon
xavier morell
Member
Entrades: 13
Membre des de: dt. gen. 08, 2008 4:46 pm

Fotos aucells

Entrada Autor: xavier morell »

Bon dia a tots:
Som en Xavier Morell, mestre del camp d’aprenentatge d’Orient. Aquest camp forma part de la xarxa de camps d’aprenentatge de les Balears que depenen de la Conselleria d’Educació del Govern Balear (ja duen més de vint anys de funcionament) i té com a finalitat que els alumnes de les escoles (de 3 a 18 anys) treballen temes relacionats amb l’educació ambiental. És un servei educatiu gratuït molt demandat pels centres escolars de les Balears i és una primera passa per introduir de manera directa temàtiques relacionades amb el medi natural. A Orient ens centram en la Serra de Tramuntana.

Jo som nou d’engany i entre d’altres curolles, estic interessat en treballar el tema de l’ornitologia (poc tractat fins ara). A Orient, com us podeu imaginar, el tema dona per a molt. La meva idea és elaborar un material didàctic de suport relacionat amb aquesta temàtica. Aquest material el faríem servir als itineraris (Amb un suport de fotos) i també el penjaríem a la nostra web. Aquest material podria ser consultat per qualsevol alumne (tant les fotos com el text). Cada espècie constaria d’un apartat amb una explicació dels aspectes més interessants de cada aucell, apartat que ja he elaborat (Identificació, estatus, biologia, paper ecològic, migració, problemàtiques de conservació...) i d’una fotografia. És aquí on em podeu donar un cop de mà. La idea és que la gent que hi estigui interessada em passi fotos dels aucells sol•licitats. Tenim la possibilitat de remunerar-ho i cada foto podria dur el copyright de cada autor. Ja he xerrat amb en Juanjo Bazán i m’ha comentat que m’ajudarà però segurament no disposa de fotos de totes les espècies. Pens que és una bona manera d’introduir el tema de l’ornitologia a molts escolars que “al•lucinen” quan feim els itineraris i aprenen a reconèixer fàcilment ropits, mèrleres, esparvers, milanes o xíqueres. Si aquesta “aproximació iniciàtica” la complementam amb un material didàctic adaptat als nins i sempre que vulguin la puguin consultar (amb els mestres, a casa...) aconseguirem que perdin la por i puguin engrescar-se amb un tema que a les escoles està pràcticament oblidat. Molts mestres em comenten que no hi fan feina perquè desconeixen totalment el tema i el veuen complicat. Seria una manera xula de fomentar l’aparició de nous ornitòlegs.

“Qui dibuixa observa; qui observa, coneix; qui coneix estima i qui estima, respecta i protegeix”
Jordi Sabater i Pi. Etòleg, primatòleg i naturalista.

Esper que el tema us engresqui.

Gràcies anticipades
Xavier Morell Tfn: 687003121

PD: No he trobat la manera de posar en cursiva els noms científics, la informàtica no és el meu fort.

Llistat aucells.

Sedentaris
Milana (Milvus milvus)
Voltor (aegypius monachus)
Esparver (Hieraetus pennatus)
Xoriguer(Falco tinnunculus)
Falcó (Falco peregrinus)
Sebel.lí (Burhinus oedicnemus)
Puput (Upupa epops)
Gavina (Larus michahellis)
Tudó (Columba livia)
Colom salvatge (Columba palumbus)
Tórtera (Streptopelia decaoto)
Passaforadí (troglodytes troglodytes)
Vitrac (Saxicola torquata)
Mèrlera (Turdus merula)
Tord (Turdus philomelos)
Butxaqueta (Cisticola juncidis)
Buscaret de capell (sylvia atricapilla)
Buscaret de cap negre (Sylvia melanocephala)
Reietó (regulus ignicapilla)
Cap-ferrerico (Parus major)
Ferrerico blau (Parus caeruleus)
Corb (Corvus corax)
Teulader (Passer domesticus)
Pinsà (Fringilla coelebs)
Gafarró (Serinus serinus)
Verderol (Carduelischloris)
Cadernera (Carduelis carduelis)
Passarell (Carduelis cannabina)
Trencapinyons (loxia curvirostra)
Piula (Emberiza cirlus)
Sól.lera (Emberiza calandra)

Estivals
Falzia (apus apus)
Oronella (Hirundo rustica)
Cabot (Delichon urbicum)
Rossinyol (luscinia megarhynchos)
Xíquera (muscicapa striata balearica)
Cap serigany (lanius senator)

Hivernants
Xàtxero (motocilla alba)
Ropit (Erithacus rubecula)
Coa-rotja de barraca (phoenicurus ochruros)
Ullet de bou (Phylloscopus collybita)
Estornell (Sturnus vulgaris)
Lleonet (Carduelis spinus)
Respon