Fita inicial de la nostra ornitologia

Estudi i conservació dels aucells a les Illes Balears
Respon
Jesús
Member
Entrades: 75
Membre des de: dt. gen. 08, 2008 11:51 am
Ubicació: Consell (Mallorca)

Fita inicial de la nostra ornitologia

Entrada Autor: Jesús »

Bones:
fa avui 1930 anys, el 24 d'agost de l'any 79, el Vesuvi esclatava en una pavorosa erupció que s'endugué pel davant ciutats com Pompeia o Herculà,
arrasant-ho tot a molts de quilòmetres al voltant. Morí aquest dia, victima de la seva curiositat científica i de l'afany de salvar gent amb els seus vaixells -feia poc que havia estat nomenat Cap o Prefecte de la flota imperial amb base a Miseno, a la badia de Nàpols-, el gran estudiós que fou Gaius Plinius Secundus, més conegut per nosaltres com a Plini el Vell. Fou militar, geògraf, historiador, naturalista, apassionat de l'estudi, l'observació i la lectura... i ens deixà un caramull de llibres, destacant per damunt de tots, la seva "Naturalis Historiae".
Aquesta obra monumental de 37 volums, que han arribat fins a nosaltres, és la primera autèntica enciclopèdia de la història de la Humanitat. La comença a publicar pel seu compte l'any 77 i continua ampliant-la, recercant i millorant els continguts fins a la seva mort. Anys més tard, fou tot publicat després d'una somera revisió, pel seu nebot Plini el Jove.
Per primera vegada es parla del nostre arxipèlag geogràfica i naturalísticament. Al tom X, que du per títol "Zoologia, Ornitologia o animals aèris, reproducció animal i els cinc sentits", veiem com s'ens parla per primer cop de les nostres aus i de les seves característiques, amb algunes referències directes de les Illes.
Si recomano vivament la lectura d'alguna de les edicions que trobareu resumides més o manco, a les llibreries, podeu ben creure que no es tracta de que tengui comissió. És que val la pena poder gaudir del privilègi de veure com va començar tot, com es va deixar constància de les primeres observacions i com eren les primeres pases de la llarguíssima caminada que ens duria a la nostra situació de privilègi d'avui, quasi dos mil anys després.

Que tengueu un bon 1930é aniversàri!
Jesús
Tots jorns aprench e desaprench ensemps (Jordi de Sant Jordi. S. XV)
biel servera
Member
Entrades: 310
Membre des de: dg. març 08, 2009 8:23 pm

Entrada Autor: biel servera »

Jesus, ens pots dir on es pot trobar qualcuna d'aquestes edicions resumides?
Salut
Jesús
Member
Entrades: 75
Membre des de: dt. gen. 08, 2008 11:51 am
Ubicació: Consell (Mallorca)

Entrada Autor: Jesús »

Hola Biel: fins ara no he vist el teu missatge, perdona'm.

Apart de que a través de l'inefable Internet, en trobaràs, podiem dir que un "fotimè", no fa molt a Ciutat, sense sortir de la meva libreria -Llibres Mallorca, òbviament!-en vaig fullejar un parell, no et serà difícil, jo ho veuràs, i gens cares. Hi ha una condició però: abans de començar a llegir, has de fer un esforç i situar-te als inicis del primer mil·leni de la nostra Era.
La que jo estic manejant ara que estic treballant el personatge, Plini el Vell, és una 1ª edició en castellà del 2002, de Ediciones Cátedra, de Madrid, és en rústica i està francament bé ja que hi han un parell de capítols introductòris, una mica de biografia i després els llibres que normalment interessan a un naturalista (no els 37 de que consta tota la Naturalis Historia). I tot en un sol tom.

Apa!, salut i bon profit!
Jesús
Tots jorns aprench e desaprench ensemps (Jordi de Sant Jordi. S. XV)
Respon