En Guillem, el fill de na Paula del Col·legi públic d'Alaró, em va mostrar aquest niu. No és el primer any que l'hi fan, ja en fan un parell (mallorquins).
A qualsevol hora del dia, tant si la gent dina, berena o sopa, just en el lloc d'on vaig fer les fotos, la juia vola a portar menjar a les butzetes... tota confiada.
Si voleu més informació al respecte és gent molt assequible i segur que l'any qui ve hi torna. Salut.
El nom de ''juia'' es un nom popular (supos) que jo no coneixia , crec que es tracta d'un Muscicapa striata , o papamosques , menjamosques , aquestes aus son molt simples , i molt comuns , pero nomes a l'estiu ja que a l'hiver migren... a ca la meva avia en varen fer un a pocs metres d'altura , son unes aus magnifiques , com totes...
El nom de juia l'hi donam a Alaró i crec que a cap poble més. Fa uns anys varen venir en Cosme Aguiló i en Toni Mestre, de Santanyí per treballar el seu aplec de noms populars d'ocells. Una feina molt ben feta amb metodologia rigorosa. Esperem la publicació d'aquest treball on aquest nom de juia, es relacionarà a Alaró amb el de la Muscicapa striata. Ja ho sé que aquest nom es dona a la Juia de Prat, Vanellus vanellus, el nom el vaig aprendre de la guia Peterson i no del parlar popular del meu poble.
Al xàtxaro ( Motacilla alba) també, per exemple, sempre li hem dit Tinina a Alaró, desconec ara mateix el nom que de nin li donàvem a l'Anthus pratensis, esquiva als garbellets que paràvem tot d'una que escoltàvem el primer rupit.
En aquest treball hi participaren dues persones d'Alaró que avui ja són mortes. És urgent que a les escoles es recuperin aquests parlars populars entre els infants, encara que en som ben pessimista al respecte.
Per cert, tinc una llosca que fa uns dies, i ja fent fosca, 21:00- 21:30, ve a capturar petits insectes a la farola que tinc just davant l'oficina on faig feina (pareix més una rata-pinyada! :-) ). Encara sura un pollet volander que piula tot el dia pels voltants encalçant un dels adults per menjar.
Salut!
Cati
Cati l’ha editat per darrera vegada el dia: dc. ago. 26, 2009 10:52 am, en total s’ha editat 1 vegada.
Després del missatge que en Joan Vicenç ens ha fet arribar, parlant-nos dels nius dels menjamosques, antropòfils sense manies, veig que s'ha encetat un seguit d'altres missatges parlant dels noms comuns i/o populars d'aquest aucelló que reialment en té en quantitat, a diferents llocs de s'illa.
Sense voler entrar en competència amb ningú -Déu me'n guardi!-, vull dir que també és un tema que m'interessa i voldria si m'ho permeteu, aportar el meu granet d'arena. Suplint medis i qual·lificació amb amor i il·lusió, així mateix vaig recollint tot el que puc d'aquest tema, majorment de la bibliografia, per compartir-ho amb els companys aucellaires. Aquí teniu el que tenc de l'aucellet que ens ocupa:
Nom d’ús recomanat a l’arxipèlag: Papamosques
Mallorca i/o arxipèlag: Mata-mosques, Xixera, Xiguera, Etxiguera, Juia, Becafigo (s. XIX).
Caça-mosques (a ponent de l’Illa), Caçamosques gris, Enclotxamosques, Jua/Juia/Juia d’estiu (àrea de Sóller, Alaró, Bunyola i alt.), Llosca (comarca d’Artà), Matamosques (Son Servera, Son Carrió Manacor), Menjafigues, Menjamosques (Sant Joan i alt.), Mosquero (Maria i voltants), Pagofigo (Felanitx), Papamosques, Petxeta (àrea de Biniamar, Selva i alt.), Pilla-mosques (Felanitx, Petra, Sineu), Xícara, Xíquera, Tatxeta (àrea de Lloret i alt.).
Menorca.: Capsotí (s. XIX), Menjamosques, Menjamosques gris, Papamosques, Matamosques, Caçamosques
Pitiüses: Papamosques, Menjamosques
Catalunya: Papamosques gris (nom "oficial")
País Valencià: Mastegatatxes (nom "oficial")
Altres noms als PP.CC.: Becafigues, Capsoti, Figuerol, Menjafigues, Menjamosques, Ocell de la pluja, Papafigues, Picafigots, Picafigues, Picamosques, Sit, Sit d’estiu, Ronsardeta
Pel que fa al meu refranyer, no he trobat massa coses però...:
DITES: Ser un Papamosques (ser un ximple)
Ser un mastegatatxes (es diu d'una persona remugadora i que sempre troba emperons)
REFRANYS: Per Sant Marc (25 abr.), ve el papamosques i el bitxac.
Per la Mare de Déu (la del 25 mar.), oronetes i menjafigues per tot arreu.
També tenc recollit una gloseta del "Refranyer Popular de l'Illa de Mallorca", d'en Miquel Fuster, que diu així:
"A Sant Joan hi ha un aucell que menja mosques i naturalment l'anomenen Menjamosques; però a Manacor les mata i li diuen Matamosques; a Sineu les pilla (Pilla-mosques), i a Andratx les caça (Caça-mosques). A Maria segurament que ho fa tot plegat i li diuen un Mosquero. Però a Artà no el deuen haver examinat tan bé i li diuen una Llosca..."
Això és tot el que tenc.
Jesús
Tots jorns aprench e desaprench ensemps (Jordi de Sant Jordi. S. XV)
"A Sant Joan hi ha un aucell que menja mosques i naturalment l'anomenen Menjamosques; però a Manacor les mata i li diuen Matamosques; a Sineu les pilla (Pilla-mosques), i a Andratx les caça (Caça-mosques). A Maria segurament que ho fa tot plegat i li diuen un Mosquero. Però a Artà no el deuen haver examinat tan bé i li diuen una Llosca..."
No es que no l'haguem examinat bé, és que a Artà som més originals :-)))))))))))
Salut!
CAti
Cati l’ha editat per darrera vegada el dia: dj. ago. 27, 2009 5:32 pm, en total s’ha editat 1 vegada.
Molt rica i impressionant aquesta aportació teva Jesús. Personalment i com sempre li hem dit a Alaró, em qued amb el nom de juia. La que sap fer jutipiris encalçant les mosques, papallones i moscards, tota una joia, la juia. Salut.