Hola Pere, hola amics tots:
Avui fa dos anys, un total de 730 díes, que vaig sembrar ses espores de sa falguereta de s´Albufera, Phyllitis sagittata. Aqui podeu veure es resultat:
Curiosament van més bones a ses voreres de sa fiambrera que enmig, però tot és questió de temps i paciència. Si vos hi fitxau, enmig de sa fiambrera els gametòfits ara brosten petitissimes frondes de nous esporòfits o falgueres vertaderes. Si no els toc, en pocs mesos tota sa fiambrera estarà estibada de brondes, que lluitaràn entre elles per a captar es màxim de llum solar.
Hi ha una falguereta diferent a ses altres. La podeu veure a s´angle superior dret. És una Pteris vittata venturera. Déu sap com va arribar sa seva espora a sa fiambrera. Podría ser que estigués aferrada a sa fronda de Phyllitis sagittata que me va donar en Pere. Això voldría dir que a s´Albufera hi ha exemplars de Pteris vittata encara no trobats. També podría ser una espora de ses magnífiques Pteris vittata des Jardí Botànic de Sóller, que està a poc més d´un quilòmetre, que hagués arribat pes vent durant es pocs segons que jo destap ses fiambreres cada 10 o 15 díes, per a mirar com van es cultius. No estava a sa terra, perque jo abans de cada sembra sempre pòs sa fiambrera uns minuts dins es microones fins que pren es bull, de manera que queda completament esterilitzada de fongs, bacteris i espores de molses, algues i altres falgueres. Així que no sé d´on ha sortida. Lo més probable és que sigui també albuferera. Pere, mira a veure si trobes sa mare per dins es canyars. Sería una gran troballa i podríes sembrar sa seva filleta sollerica aprop de sa mare.
Com que ja hi ha exemplars molt crescuts de Phyllitis sagittata, un día d´aquests les trasplantaré dins cossiolets individuals i, si tot va bé, devers es Novembre les podré dur a en Pere per a que les sembri dins ses encletxes des maresos que miren al Nord, aprop de ses seves mares. Es marès té una estructura porosa que actúa com una esponja i absorbeix s´aigua per capilaritat, de manera que ses Llengues de cero tenen humitat ben abastament tot l´any i poden soportat perfectament es rajos de sol que els peguen durant ses darreres hores des día.
Bona nit a tots: Joan