Dubte sobre nom

Estudi i conservació dels aucells a les Illes Balears
Respon
Oliver Martínez
Member
Entrades: 228
Membre des de: dc. gen. 09, 2008 7:24 pm
Ubicació: Eivissa
Contacta:

Dubte sobre nom

Entrada Autor: Oliver Martínez »

Hola forers i foreres!

A veure si algu del foro em pot solucionar un dubte que tinc. Porphyrio veterum és el nom que tenia, antigament, Porphyrio porphyrio??

Gràcies anticipades

oliver
Ladran, amigo Sancho, luego cabalgamos.
Jesús
Member
Entrades: 75
Membre des de: dt. gen. 08, 2008 11:51 am
Ubicació: Consell (Mallorca)

Entrada Autor: Jesús »

Efectivament Oliver, Porphyrio veterum (Gmelin), és un dels noms que ha duit la nostra Polla blava que és com crec que li deis a les Pitiüses.
Primer va ser Fulica porphyrio (Linné 1758), haguent altres sinonimies com Porphyrio caeruleus (Vandelli), Porphyrio hyacinthinus (Temminck) i Porphyrio caesius (Schlegel). I crec que encara em deix alguna com P. antiquorum i Hyacinthinus gallinula.

A les illes també, en temps passats, li hem dit a Menorca Fotja de front -o de bec- vermell, Gallinot d'aigua i Gall de riu i a Mallorca-Menorca Gall faver i Gall d'aigo. Polla blava també se li a dit a Mallorca a més de les Pitiüses i Cap faver només ho sé de Mallorca.

A la resta dels Països Catalans encara surt Gall marí i Polla sultana i "oficialment" és Gall de canyar en valencià i Polla blava en català a més de Gall faver que crec que també li diuen a algún indret.

Salut!. Jesús
Tots jorns aprench e desaprench ensemps (Jordi de Sant Jordi. S. XV)
Joan Carles Palerm
Member
Entrades: 93
Membre des de: dc. gen. 09, 2008 12:14 am

Entrada Autor: Joan Carles Palerm »

Hola Oli.

Supongo que lo preguntas por esto

http://www.diariodeibiza.es/secciones/n ... l-GONZALEZ

Y supongo que le querras contestar. No le des muy duro, que de vez en cuando apoya a la causa. Aunque ahora que pienso, con lo del golf de matutes en playa d'en Bossa y nuestras alegaciones tambien se paso de frenada.

No te puedo aclarar mucho, solo que en avibase esa especie no sale.
http://www.bsc-eoc.org/avibase/avibase. ... ES&pg=home

Si buscas en google sin especificar idioma suele corresponder el nombre por el que preguntas con un nombre común: Hyacinthine Gallinule. La mayoria de las referencias meten por medio la biblia y entiendo que relacionan un ave mencionada allí con el calamón. En algun sitio parece que es una especie de calamón que vive o vivió en Rusia. Pero vamos, como no aparece en avibase, seguramente sera necesario que alguien que tenga el Handboock nos lo cuente.

Un petonet

JC
Joan Carles Palerm
Member
Entrades: 93
Membre des de: dc. gen. 09, 2008 12:14 am

Entrada Autor: Joan Carles Palerm »

Mira per on, en Jesus ja ens ho ha aclarit.

De totes formes, segur que els ornitòlegs trobareu interessant i ofensiu s'enllaç que vos he posat del Diario de Ibiza.

JC
Oliver Martínez
Member
Entrades: 228
Membre des de: dc. gen. 09, 2008 7:24 pm
Ubicació: Eivissa
Contacta:

Entrada Autor: Oliver Martínez »

Hola Jesus!! Gràcies per la teva valuosa i eficaç informació, ets una enciclòpedia de luxe!!

Salut
oliver
Ladran, amigo Sancho, luego cabalgamos.
Jesús
Member
Entrades: 75
Membre des de: dt. gen. 08, 2008 11:51 am
Ubicació: Consell (Mallorca)

Entrada Autor: Jesús »

Gràcies Oliver!: supós que n'hi ha que se perden per una muda rara i altres per determinar els paràsits de les crestes dels puputs... jo perd els oremus per l'història de l'Ornitologia, les biografies dels ornitòlegs que ens precediren i la qüestió dels noms, tant els de la sistemàtica com els comuns...

Si no vaig errat, la classificació com a Porphyrio porphyrio la devem a Mathurin Jacques Brisson (1723-1806), un ornitòleg francès que ens deixà un parell d'obres d'aquelles de "Quien las pillara!!!".

Salut!. Jesús
Tots jorns aprench e desaprench ensemps (Jordi de Sant Jordi. S. XV)
Respon