Pernis al Galatzó

Estudi i conservació dels aucells a les Illes Balears
Respon
Guiem
Member
Entrades: 21
Membre des de: dj. abr. 01, 2010 7:57 pm

Pernis al Galatzó

Entrada Autor: Guiem »

Bones ahir vaig anar a pujar el Galatzó i ens va sortir un pernis que va fer una volta a sobre els nostres caps i va desapareixer. Una cita una mica aviat no? tinc entes que els pernis apareixen cap a mitjans de setembre.

També a sobre de la muntanya un grup de 14 voltors forasters( vaig al Galatzó per veure voltors negres i em surten els que tinc sempre volant sobre casa meu!!) i 4 Hieraetus pennatus 1 de fase fosca.

Quan arribi a casa penjare totes les fotos d'aquests dies. Fins aviat!!
joem
Member
Entrades: 523
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 5:04 pm
Ubicació: Palma (La Vileta)

Entrada Autor: joem »

Guiem i aqueixes fotos del pernis? el mateix dia a la serralada litoral catalana ja varen passar 13.
Va penja les fotos que un pernis estiuenc sempre "refresca" la vida, com la cocacola.
Josep Manchado
jmanchado@gmail.com
Cristina
Member
Entrades: 150
Membre des de: dt. gen. 08, 2008 1:41 pm
Ubicació: Port de Sóller
Contacta:

Entrada Autor: Cristina »

ep Guiem i Josep,
aquests bitxos ens sorprenen de cada pic més. Ja a mitjan mes passat en vérem un al Puig Major!Estirà bé anar recopilant tot això.

Cristina.
Cristina l’ha editat per darrera vegada el dia: dc. ago. 18, 2010 12:00 am, en total s’ha editat 1 vegada.
Guiem
Member

Bones, poso les fotos del Pernis del Galatzó
Imatge

Imatge

Imatge

Imatge
Tres fotos més. Es l'únic que he pogut treure

Imatge

Imatge

Imatge
I tant per tant, aprofito per penjar algunes fotos que he fet aquests dies.

Imatge

Àguila peixatera al port de Cabrera

Imatge

Toret a S'Albufera

Imatge

Imatge

1 dels 16 Marmaronetta angustirostris del ras( Aixo si que és un bon refresc com diu e Joem)

Imatge

I una Tringa nebularia

Un altre fantastic estiu a la vostra fantastica illa .

Fins la pròxima!!
Guiem l’ha editat per darrera vegada el dia: dj. ago. 19, 2010 12:19 pm, en total s’ha editat 1 vegada.
E. Amengual
Member
Entrades: 126
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 7:58 pm

Entrada Autor: E. Amengual »

A jo aquest Pernis me pareix un Buteo sp. juvenil. Tens més fotos i si pot ser amb un poc més de resolució? En tot cas si no fos un Pernis, un Buteo a l'estiu també és remarcable.
Salut,
Edu
Maties Rebassa
Member
Entrades: 1030
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 5:52 pm

Entrada Autor: Maties Rebassa »

Sí, jo també diria que és un Buteo buteo jovenet, segurament nascut fa pocs mesos.
Ja fa 2 anys que es sent comentar que una parella de B.buteo podria estar criant a la Serra de Tramuntana, crec que per devers la zona d'Esporles. Algú en té constància o són només rumors? Podria ser un jove nascut d'aquesta parella?

Salut!
Maties
Amor, alenteix-te. El final mai és tan divertit com l'inici. Per favor, continua essent un infant en algun lloc del teu cor.
Original of the species, U2
joem
Member

Ostres Guiem es molt millor que un pernis, podria ser la prova de que els buteos estan criant a la zona d'Esporles/Valldemossa. Tens alguna foto mes?
Josep Manchado
jmanchado@gmail.com
E. Amengual
Member

Jo no estic segur del tot que sigui un Buteo buteo, per això vaig escriure Buteo sp. El juvenils de Buteo rufinus de la subespècie del Nord d'África (cirtensis) poden ser molt semblants a aquest bitxo. Mirau-vos al enllaç la pinta que tenen, especialment la darrera foto, que mostra un disseny de l'ala i cos molt similar. Desgraciadament la coa no es pot veure en detall al Buteo del Galatzó, però les taques carpals tan destacades, el color uniforme de les infracobertores de l'ala i el cos tan fosc fan "pensera"...

http://www.terra.es/personal3/gutarb/arbsi005.htm

Edu
Maties Rebassa
Member

Ep, per ventura tenguis raó, Eduard! Ja seria sospitós que, després de moltes observacions (durant 3 mesos al menys) d'un adult per la zona de Calvià, ara es deixés veure un jove de B.rufinus no massa enfora d'on hi havia l'adult.

De totes maneres s'hauria de confirmar a quina espècie pertany, abans de res, no sigui cosa que ens aventurem a llançar hipòtesis i equivoquem l'espècie. Guiem, em dones permís per enviar les fotos a un expert, a veure què li pareix? I si en tens alguna a més resolució, millor.

Per altra banda, segueix en peu la meva petició d'informació sobre els Buteos. Algú té dades fresques sobre aquests rapinyaires? És cert que hi ha una parella aquerenciada a certa zona de la Serra (no cal especificar més), on es sospita que pugui criar-hi?

Salut!
Amor, alenteix-te. El final mai és tan divertit com l'inici. Per favor, continua essent un infant en algun lloc del teu cor.
Guiem
Member

Hola , naturalment que pots enviar les fotos pero crec que no en tinc mes de millor resolució. Si vols t'envio totes les fotos que li vaig fer al bitxo pero necessito una adreça. Adeu
Maties Rebassa
Member

Gràcies Guiem.
Enviaré les fotos del foro, a veure si basten. Ja et (vos) diré coses.
Salut!
Manolo
Member
Entrades: 140
Membre des de: dc. gen. 23, 2008 7:52 pm

Entrada Autor: Manolo »

Molt xules les fotos Guiem, a veure que diran els experts.

Sobre lo que demanes Maties, te comento que la informació que m'arriba aquí des de diversos llocs fan pensar que hi ha una parella de Buteo buteo que cria a la Serra des de ja fa al manco uns 3 anys, però tot a base de indicis indirectes: coneixement de la parella per la gent de la zona, observació de vols nupcials, observació de còpules, presència dels adults tot l'estiu, aparició d'alguns exemplars joves de l'any també en ple estiu, però..........no s'ha trobat el niu, tot i que s'han fet alguns petits intents. La zona on se sospita que està és boscosa i no és de fàcil accés.

salut!

Manolo
Maties Rebassa
Member

Moltes gràcies Manolo, una informació molt aclaridora i molt interessant!

Bé, l'expert a qui vaig enviar les fotos, membre del Comitè de Rareses de la SEO, ja s'ha pronunciat. Segons ell es tracta d'un jovenet de Buteo buteo (encara que, segons ell, la mida tan petita de les fotos i el fet que actualment es coneixen híbrids pel sud d'Espanya entre B.buteo i B.rufinus no permet assegurar-ho al 100%).

Seria una dada més que apuntaria a la probable nidificació amb èxit de B.buteo a Mallorca.

Salut!
E. Amengual
Member

Bones notícies si es confirmen i continua, Buteo buteo és un aucell molt interessant (i variable :-) ) i gran part de Mallorca sembla hàbitat perfecte si s'estableix una població. La seva dieta no inclou amb freqüència animals morts..., potser tingui una oportunitat si caçadors i garriguers els respecten.
Salut,
Edu
jaume adrover
Member
Entrades: 308
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 3:57 pm

Entrada Autor: jaume adrover »

Hola tots, volia contestar abans i aportar algunes dades més però no havia pogut.

Idò si, hi ha indicis evidents que Buteo buteo es reprodueix a l'illa. Fa uns anys que els seguim la pista (en Pep Tapia i jo mateix) a rel d'anar sumant observacions de primavera i també d'hivern a la mateixa zona. Efectivament es mouen per Esporles (com a mínim) fa uns anys. Tenim observacions de primavera (amb miulos i tot) fa uns 4 anys, un ex. barallant-se amb una colla de milanes fa 3 anys i els darrers 2 anys amb còpules (1 per any) ben sexys i tot. Pens que podria haver fins a dues colles a Esporles o un petit nucli familiar. Qui sap si mes a ponent hi ha més cosa.

Després de diferents observacions, còpules i territorialitat marcada, els primer dies de juliol vaig sentir uns giscos (com a miulos) desconeguts a aquesta zona mateixa, havia vist un adult uns 20 minuts abans (vaig pensar que podrien ser polls grossos demanant menjar) però la manca d'experiència amb aquest bitxo (i que no tenia temps justament aquell dia)...me vaig quedar amb les ganes.

L'animal de la imatge sembla un jove d'enguany, efectivament, i en aquesta època no sol haver pas encara. Seria interessant verificar del tot l'espècie, tot i que sembla Buteo buteo.

L'any que ve, si voleu, montam un komando de recerca amb més gent, és qüestió de dedicar-hi hores.

Salut!

Jaume
jaume adrover l’ha editat per darrera vegada el dia: dg. ago. 22, 2010 8:12 pm, en total s’ha editat 1 vegada.
La vit-ta é la que trabaha, el cuerpo é un bulto.
Maties Rebassa
Member

Hola.
Jo m'apunt al komando de recerca :-))
Avui en Toni, en Lluis (x2), en Sebastià, en Rafel i jo mateix hem vist un adult de Buteo damunt Dragonera.
Com a curiositat, dir que precissament fa una estona que en Joan Miquel m'ha dit que allà ha estat observant varis Buteos jovenets ben "raros" aquests darrers dies, un d'ells molt blanc.
Salut!
Maties Rebassa l’ha editat per darrera vegada el dia: dl. ago. 23, 2010 6:58 am, en total s’ha editat 1 vegada.
joem
Member

Hola a tots, sento discrepar sobre el "comando", el que s'ha de fer es seguir anotant i registrant tots els buteos adults i joves que es vegin, si son clars o foscos i no anar a emprenyar-los per aquests nous territoris on han pogut colonitzar.
Si són tan inaccessibles millor per tots i especialment per ells, no crec que es guanyi res trobant els nius, més que molesties a una parella o grup familiar, que igual que han triat Mallorca per quedar poden marxar tot d'una que els molestem mes del que cal.
Ara el que es mes important es que els buteos es consolidin a l'illa i segueixin criant, que els joves tambe quedin o facin quedar nous exemplars, i finalment poguem donar per estable aquesta "colonia" super incipient, aixó és el que importa i no anar a buscar on estan els nius.
Josep Manchado
jmanchado@gmail.com
Pere Vicens
Member
Entrades: 696
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 4:01 pm
Ubicació: Inca

Entrada Autor: Pere Vicens »

Hola a tots, hola Pep.

Tens raó quan dius que no és prudent anar a molestar als aligots cercant el niu... però, per exemple, des de fa 22 anys a s'Albufera sabem on estan tots els nius de les arpelles, quan comencen a covar, quan neixen els polls, quantes colles perden la posta i quants joves volen sense acostar-nos ni 200 metres al niu.

Una xarxa de persones ("comando", com diuen en Maties i en Jaume) coordinades en una metodologia no agressiva, observant de manera continuada des de punts favorables en els moments adequats, és una perfecta solució per tenir la certesa sobre una dada interessant: crien o no crien...?

De tota manera, pens que amb les dades i situacions que s'han escrit en aquest fòrum (comportament de defensa de territori amb còpules a àrees favorables en època de cria), la categoria mínima de cria seria (és) de possible.

I no em sembla lògic que aquestes dades no siguin exposades a cap article, nota, comentari, treball o publicació.

Per cert, jo també m'hi apunt a anar a mirar.

Pere
Pere Vicens l’ha editat per darrera vegada el dia: dl. ago. 23, 2010 9:41 am, en total s’ha editat 1 vegada.
Juan J. Bazán
Member
Entrades: 1133
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 7:45 pm
Ubicació: Son Rapinya (Palma)

Entrada Autor: Juan J. Bazán »

Es curioso que una especie tan común en la península, tan de poste eléctrico de carretera, tan abundante, aparezca aquí escondida en lo más profundo de los bosques de Esporles. Estoy de acuerdo con Pep, casi mejor dejarlas tranquilas. De todos modos si como dice Pere se hace una busqueda y se hace bien, ya que a esta especie creo que la reconozco bien en vuelo, contad conmigo.
Saludos.
Juanjo
No hay nada en lo que las aves difieran más de los humanos que en la forma en la que pueden construir, y dejar el paisaje tal como estaba antes. Robert Lynd.
joem
Member

Pere, Maties, Juanjo,

Si el problema no es confirmar si hi son o no hi son, si crien o no crien, de fet per suposat que si cal fer una jornada per confirmar si hi ha buteos joves i adults a la serra jo també m'hi apunto.

El problema es el que pot venir despres si l'objectiu es trobar els possibles nius i jo crec que en el cas d'aquests buteos que potser estan colonitzant un territori nou no s'hauria de fer, em refereixo a marcatges, seguiments i etiquetatges varios.

Si aquests buteos han quedat aqui segurament es per la tranquilitat que han trobat, i si decideixen partir un altre cop ido bon viatge, crec que no es una especie que aqui necessiti cap seguiment especial, ni control de nius ni res i que aixo podria ser contraproduent i acabar perjudicant la seva presencia definitiva a la serra.

No oblidem a més a més que aquest forum es pot llegir en obert i de bon segur que tenim seguidors que no li agraden gens els rapinyaires i d'altres que els hi agraden massa.
Josep Manchado
jmanchado@gmail.com
Jose Luis Martinez

Entrada Autor: Jose Luis Martinez »

Saludos a todos los foreros.

Tranquilo Pep, no es el ratonero una especie que necesite actualmente ningún tipo de "etiquetaje". El marcaje de animales es una herramienta y no un fin.

Lo que si es necesario es conocer sus territorios, si están criando o no realmente, cuanto son y si es posible donde se encuentran los nidos exactamente. El sumun sería conocer sus evoluciones poblacionales.
Sin esta información indispensable para un seguimiento, nunca sabremos si tienen problemas y de que tipo. Si como tú comentas algún día deciden "irse" ¿como sabremos que la razón no es un problema ambiental, de molestias o persecución directa?.

Los seguimientos de especies se llevan a cabo para tener un conocimiento que sirva para su gestión y conservación, que se realizan sobre una base fundamentada en la información recogida en el campo, asi se hace para especies mucho mas sensibles que el ratonero (águila pescadora, milano real, buitre negro, ferreret) y en mi modesta opinión con resultados buenos.

UN ABRAZO

JOSE LUIS MARTINEZ
gustavo e.
Member
Entrades: 49
Membre des de: dt. oct. 07, 2008 9:08 pm

Entrada Autor: gustavo e. »

El año pasado vi algún ratonero (mandé una foto a gente del foro que lo confirmaron) en los pinares que hay entre Peguera-Costa de la Calma y Capdellà, realmente lo vi un par de ocasiones desde Capdellà, esta zona densa de pinos que tal vez apropiada para la cría. He hecho un viaje por el norte de la península y realmente están por todo, parece que no les molesta mucho la presencia humana, creo que están acostumbrados a ver a la gente que trabaja en el campo( vaquerias....) al menos la zona que he visitado.
Hasta otra Salut¡¡¡
Respon