Caragol poma i algues filamentoses

Estudi i conservació de la fauna vertebrada (no aus) a les Illes Balears
Respon
Rafel Mas
Member
Entrades: 643
Membre des de: dt. gen. 08, 2008 7:39 pm
Contacta:

Caragol poma i algues filamentoses

Entrada Autor: Rafel Mas »

Bones,
tenc un greu problema amb unes algues filamentoses que ens han aparegut dins del safareig i que ho acaben tapant tot.
M'han recomenat que posi dins del safareig uns quants exemplars de Caragol Poma, Pomacea canaliculata i que se menjaran les algues.
El que passa és que he vist que al Delta de l'Ebre és una espècie considerada plaga.
Sabeu si ja n'hi ha a alguna zona humida de Mallorca?

He vist que realitza la posta fora de l'aigua i m'agradaria sabre com es dispersen els ous, si es queden enganxats al plomatge d'aucells...quins perills hi ha de que es puguin escapar...

A part he vist que el caragol és transmisor d'un nemàtode que pot afectar a humans.

No puc entendre com tractan-se d'una espècie tan invasora i que genera problemes tan a prop es pugui vendre per 3,50 euros l'exemplar a un magatzems de Palma.

Una vegada em regalaren Jacints d'aigua i amb ells vengueren ous de Planòrbids i Limnaeas.
CCardona
Member
Entrades: 150
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 6:24 pm
Ubicació: Sa Pobla

Entrada Autor: CCardona »

Rafel, l'altre dia vaig veure un reportatge del Caragol Poma aquest, que no es gens poma i al Delta fa matx als cultius d'arrós. Varen mostrar les postes i estaven com damunt vegetació, em va semblar estrany`, i després tenien zones lliures de caragols separades per síquies fondes per allà on no passaven.

Jo per aquí encara no l'he vist, encara que ja fa uns 4 o 5 anys que es ven sense cap problema per vàries botigues de Mallorca. Funciona molt be per eliminar algues d'aquari, però ens podem quedar sense arrós.

CArles

Mirau mirau, les postes i tot. A veure quan tarda a haver-ni per l'Albufera o altres zones humides :(

http://www.youtube.com/watch?v=PXO_2PKf2Zw
CCardona l’ha editat per darrera vegada el dia: dj. set. 09, 2010 2:19 pm, en total s’ha editat 1 vegada.
joem
Member
Entrades: 523
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 5:04 pm
Ubicació: Palma (La Vileta)

Entrada Autor: joem »

A la wikipedia mira el que diuen?
This species is considered to be in the top 100 of the "World's Worst Invasive Alien Species".[1]
A l'espanyola tambe ho diu, deu ser gros aquest caragol, i ho venen com si res
Josep Manchado
jmanchado@gmail.com
Rafel Curto
Member
Entrades: 28
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 10:51 pm

Entrada Autor: Rafel Curto »

Al Delta de l'Ebre, avui es un molt greu problema
Xavi
Member
Entrades: 583
Membre des de: dc. gen. 09, 2008 11:08 am
Ubicació: a ca meva

Entrada Autor: Xavi »

No provassiu d'introduïr el caragol poma !!!!!
A Balears ja en tenim 2 d'espècies de caragols aquàtics exòtics invasors: Planorbella duryi i Physella acuta.
Xavier Canyelles.

"Entomos & Malakos"
magda
Member
Entrades: 20
Membre des de: dv. set. 19, 2008 11:21 am

Entrada Autor: magda »

Hola,
jo també tenc el mateix problema amb una bassa que fa temps intent mantenir. Cada setmana he de llevar les algues, perquè es reprodueixen. El que faig és simplement treure-les i mirar de llevar els caragolets que hi estan aferrats. No sé si faig malament, i els caragols de bassa les necessiten, però és que així fa pudor i no hi veig alternativa. Abans teníem un peix, però des que s'ha mort no l'hem reemplaçat perquè he llegit que els peixos a les basses impedeixen que s'hi reprodueixin granots. Els 'paraiguets' que s'hi posen per netejar l'aigua no donen a l'abast. Hi ha alguna solució?

gràcies
CCardona
Member
Entrades: 150
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 6:24 pm
Ubicació: Sa Pobla

Entrada Autor: CCardona »

Hola Magda, a una bassa sempre hi ha problemes d'algues d'aquestes a l'estiu. La sol·lució és una mica complicada si no hi vols posar peixos, jo tenia una bassa d'aquestes i hi vaig posar Gambusia i la veritat es que anaven prou bé (hi vaig posar 6 peixos fa uns 10 anys i encara son vius) s'ho mengen tot.

Les algues aquestes apareixen per eutrofització del medi, hi he llegit que si s'hi posa alguna planta de superfície d'aigua ja no deixa proliferar tant les algues filamentoses (Lemna, nenufars, Jacint d'aigua, etc..)

Esper que t'hagi donat idees.

CArles
jordi muntaner
Member
Entrades: 523
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 5:08 pm

Entrada Autor: jordi muntaner »

Hola a tots,

Aquesta primavera vaig revisar una bassa temporal a la zona de Sa Torre (Llucmajor) i vaig veure que algú havia ficat uns cossiols, segurament amb plantes aquàtiques, que s'havien mort. Al poc m'en vaig adonar que part dels cocons d'aquesta bassa estaven plens d'un caragolet aquàtic que va resultar ser Physella acuta. Un expert me va dir que si la bassa s’eixugava, cosa que sol ocórrer a l'estiu, els caragols es moririen. Aquesta setmana he tornat a la bassa per llevar pedres i una mica de sediment i s'en veien closques d'aquest caragol. Després de ploure tornaré per confirmar que les Physella acuta han mort. Amés, hem demanat a la propietat que no torni a dur cossiols, segura font de l'introducció d'aquest caragol a la bassa.

Salut,

Jordi
Xavi
Member
Entrades: 583
Membre des de: dc. gen. 09, 2008 11:08 am
Ubicació: a ca meva

Entrada Autor: Xavi »

Magda: podries penjar una foto d'aquests caragolets que comentes?
Xavier Canyelles.

"Entomos & Malakos"
magda
Member
Entrades: 20
Membre des de: dv. set. 19, 2008 11:21 am

Entrada Autor: magda »

Hola Xavi,
els caragols que s'enganxen a les algues són els mateixos que estan per dins l'aigua a la part més baixa. Són com aquest.

Imatge

Moltes gràcies Carles pels consells.
Respon