primeres postes de calàpet (Bufo viridis)

Estudi i conservació de la fauna vertebrada (no aus) a les Illes Balears
Respon
jordi muntaner
Member
Entrades: 523
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 5:08 pm

primeres postes de calàpet (Bufo viridis)

Entrada Autor: jordi muntaner »

Hola a tots,

Avui 31 de gener he vist la primera posta de calàpet (Bufo viridis) -actualment Pseudepidalea viridis- a una bassa de la marina de Llucmajor. A altres basses que he visitat avui no he trobat postes. Imagino que es de les primeres. Que jo recordi, és la primera vegada que he trobat posta al gener.

A partir d'ara és un bon moment per sentir mascles de calàpet cantant a les totes i, com s'ha vist, de trobar postes. El cant el fan, sobre tot, de nit o a posta de sol i, de vegades, els dies molt tapats. Qualque vegada a ple dia.

Pels que no conegui el seu cant podeu anar a la web: http://www.herpfrance.com/amphibian/gre ... iridis.php

A l'apartat que diu "call" trobareu al final del tot una finestreta blanca que diu "play call" a sobre de la qual heu de posar cursor i sentireu el cant o reclam (si teniu el volum de l'ordinador obert, es clar).

Vos agrairé que si feu qualque cita de calàpet o de la seva reproducció ens la feu arribar per ficar-la al Bioatles.

Bona nit,

Jordi
Samuel Pinya
Member
Entrades: 211
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 5:12 pm
Ubicació: AEN

Entrada Autor: Samuel Pinya »

Bones Jordi.

Un poc prest aquesta posta. Les que jo he visitant enguany no hi ha de moment cap posta.
Molts Branchipus, algun Plecopter i gran quantitat de Cladocers. I fa algunes setmanes hi havia Triops.

Estirem a l'aguait.

No obstant si que vos volia comentar que el nom de Pseudepidelea viridis proposat per Frost i colaboradors al 2006 ha estat possat en dubte, i s'ha proposat el nom de Bufo balearicus.
Per tant el que coneixiem com a Bufo viridis ssp balearica passaria a esser directament Bufo balearicus.

Això és el que es desprén de la llista patró dels amfibis i rèptils d'Espanya (actualitzada al gener de 2009) que ha estat elaborada per la comissió permanent de Taxonomia de la Associació Herpetològica Espanyola.

La podeu trobar al següent enllaç: http://www.herpetologica.org/nueva_list ... n_2009.pdf

Cadascú que faci la lectura que trobi i l'ús del nom que consideri més adient.

Per cert també han canviat de familia de ferreret. Però això ja es veia venir.....
De Discoglossidae ha passat a Alytidae.

Una aferrada

Sam
pepsunyer
Member
Entrades: 292
Membre des de: ds. jul. 19, 2008 10:45 pm
Ubicació: Sineu

Entrada Autor: pepsunyer »

Fa uns dies vaig sentir cantar el primer mascle a Sineu, el vespre. Me va extranyar tan prest i ho vaig deixar entre ?. Avui dematí, poc després de sortir el sol, l'he sentit altra vegada, sense cap dubte.
Miraré si hi ha postes, Jordi.
The "balance of nature" does not exist and perhaps never has existed. C.S. Elton
pepsunyer
Member

Avui a una bassa de Son Real, una posta, la parella en amplexus dins l'aigua, i molt a prop de la bassa, aquesta pilota m'ha cridat l'atenció:

Imatge

Imatge

Imatge

Les fotos han quedat una mica desenfocades, però a la darrera se veu que eren 4 ex., no sé si 3M/1F o 2/2.

Salut,
Pep
The "balance of nature" does not exist and perhaps never has existed. C.S. Elton
Joan Bibiloni
Member
Entrades: 493
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 9:36 pm
Contacta:

Entrada Autor: Joan Bibiloni »

Hola:

Com que jo no tenc ni idea d´anfibis, m´agradaría que me diguessiu, si ho sabeu, quina espècie son aquests calapotins que vaig fotografiar dissabte passat a una bassa de sa Marina de Llucmajor on hi creix la falguera aquàtica Marsilea strigosa:

Imatge

Imatge

Moltes gràcies: Joan
pepsunyer
Member

Uep, Joan, com que deies "calapotins" en lloc de cabotins pensava que tenies clar que eren de calàpot Bufo balearicus. Amb aquest color fosc, només se podrien confondre amb els de ferreret, però la localitat i la forma de la vela, lleugerament ampla en la seva meitat (se veu en l'únic que està de perfil), crec que indica calàpot.
Pep
Joan Bibiloni
Member
Entrades: 493
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 9:36 pm
Contacta:

Entrada Autor: Joan Bibiloni »

Hola Pep:

Moltes gràcies per l´identificació. Al poblet on vaig néixer i creixer fa més de 50 anys deiem calapotins a tots aquests animalons, tan si eren de granot com si eren de calàpot. Mai vaig sentir la paraula cabotins.

Joan
jordi muntaner
Member

Hola a Pep. Biel i resta de forers,

No havia pogut entrar fins avui i ara he vist les fotos de Pep i les de Biel. Alguna vegada hem vist a varios mascles intentant benefiaciar-se d'una femella fent una melé, però quatre són multitud!!

Ahir, a dues basses al parc natural de Mondragó, varem veure una posta completa i un mascle fent l'amplex axilar a una femella que estava fent la posta.

Doneu-vos conta de lo petits que són els mascles. Això se nota molt més quant estan aferrats a sobre de la femella.

Venga, si teniu dades de calàpet animeu-vos a ficar-les al foro.

Salut,

Jordi
Samuel Pinya
Member
Entrades: 211
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 5:12 pm
Ubicació: AEN

Entrada Autor: Samuel Pinya »

Jordi, tu que duus molts d'anys amb aquesta espècie?

A quina edat (mida) són sexualment madurs? Tens bibliografia sobre el tema.

Per altra banda, hi ha qualque dada publicada sobre demografia d'adults en relació a poblacions balears?

És a dir, que en sabem dels adults d'aquesta espècie a les nostres illes, hi ha rés publicat de les nostres poblacions??

Una aferrada

Sam
jordi muntaner
Member

Hola Samuel i resta de forers,

No tinc n'idea. S'hauria de cercar a la bibliografia.

De poblacions no crec que aquí s'hagi fet res. No sabem ni a quina edat són reproductors, ni quant de temps triguen els cap-grossos en fer la metamorfosi, ni la supervivència... L'unic que he pogut comprovar és que en aigues fredes els cap-grossos no fan la metamorfosi. Varem fer una prova als aquaris de Marineland amb instalacions per ferrerets, amb aigues força fredes, i no la varen fer. Els agrada l'aigua calenta i crec que contra més calenta està per l'acció de la llum solar més via fan.

Un company, en Carlos Herrero, té una bassa a ca seva a on estan criant i espero que enguany pugui determinar el temps que necessiten els calapotins en fer la metamorfosi i sortir a fora de l'aigua.

Degut a que fa quasi un mes que no plou, moltes basses s'han eixugat i a altres els hi queda molt poca aigua. Sembla que entra un front fred pel nord-oest i un de càlid pel sud-oest i es previsible que torni a ploure amb intensitat a partir del diumenge o dilluns.

Salut,

Jordi
Alex
Member
Entrades: 192
Membre des de: dt. gen. 08, 2008 11:07 pm

Entrada Autor: Alex »

Calàpot filatelic
Avui horabaixa he trobat un calàpet convertit en segell a la carretera Palma-Alcúdia MA 13, devers el camí de Ses Jonqueres Veres, Km 41.600 aprox.
Salut
Alex
jordi muntaner
Member

Alex,

Ficarem aquesta dada pòstuma al Bioatles,

Jordi
Pere
Member
Entrades: 23
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 6:34 pm
Ubicació: Pollença

Entrada Autor: Pere »

El diumenge 22 de març, a una sèquia de l'Albufereta a fora de la reserva, però dins la perifèria de protecció hi havia milers de capgrossos, encara molt petits (uns 10-15mm). Fa 2 anys (a principis de maig) vaig trobar una altra eclosió a una bassa molt propera amb milers de capgrossos. El passat mes de març, aquesta bassa estava eixuta, però segurament després de les darreres pluges, tant la sèquia com la bassa tenen aigua.

Salut

Pere Tomàs
Damià Jaume
Member
Entrades: 136
Membre des de: dt. maig 06, 2008 7:36 pm

Entrada Autor: Damià Jaume »

Hola,

El diumenge vaig sentir el cant de varis exemplars als camps embassats prop de la depuradora de St. Jordi, a Palma.

Saludos,
Respon