Pàgina 1 de 1

Laguneros, abejeros y otras rapaces.

Publicat: dg. set. 05, 2010 8:57 pm
Autor: Juan J. Bazán
Algunas citas de rapaces de este fin de semana. Ayer sábado, sobre el Port d,Andratx cicleaban 3 aguiluchos laguneros, migrantes hacia el sur, sin duda. Seguí con la cámara a un macho:

Imatge

Imatge


Hoy domingo a las 12, sobre S,Arracó vi venir una calzada muy blanca, cuando la tenía encima a apenas 20 metros me doy cuenta de que esa rapaz tan blanca no es una calzada sino un halcón abejero (Pernis apivorus) blanquísimo, seguramente un individuo jóven (?), de los que se ven pocos. Pensando que era una calzada he perdido unos segundos preciosos, y corriendo hasta el coche he sacado la cámara, cuando el Pernis se ha situado contra el sol fastidiándome una foto que hubiera sido espectacular y no se aprecia bien lo blanco que era el individuo. Puede que os gusten las fotos, pero os aseguro que teniéndola como la he tenido encima mío y volando tan despacio, es para tirarse de los pelos, vamos. Ni en Albercutx te pasan tan cerca, vaya.

Imatge

Imatge

Imatge


He cogido el coche para seguir al ave que iba de norte a sur y parecía ir en dirección al Port d,Andratx. Allí en el S,Aluet he esperado al ave 5 minutos a ver si aparecía. No ha aparecido, normal teniendo en cuenta lo grande que es la zona, pero la sorpresa es que en el aire había tres grandes rapaces de color blanco, dos hostigaban a una tercera de mayor tamaño, y no se trataba de calzadas ni abejeros:


Imatge

Imatge

Imatge



Se trataba de dos aguilas pescadoras (Pandion haliaetus) hostigando a la rapaz “local” menos apreciada, por lo visto, por el resto de rapaces locales: nuestro amigo Cecilio (águila mora, Geranoaetus melanoleucus).

Saludos.
Juanjo.

Publicat: dg. set. 05, 2010 9:58 pm
Autor: joem
Un Hurra por Cecilio!!!!!

Un supervivent nat, cada temporada quan es confirma que segueix viu, em sento content.

Cecilio forever!

Publicat: dl. set. 06, 2010 8:16 am
Autor: Toni Muñoz
Uep Pep,
me sap greu, però jo no crec que sigui per pegar bots d'alegria. Compartesc amb tu el gust de veure evolucionar a l'aire un animal tan preciós, però el fet que aquestes dues peixateres hagin hagut de dedicar esforços a foragitar-lo ja ens indica que la seva presència a Mallorca no és inòqua. Sigui de major o menor importància, cosa que desconeixem, la presència d'aquest i altres exemplars de grans rapinyaires escapats té efectes sobre altres espècies. Recordam el cas d'un exemplar d'aura (Cathartes aura) que durant una temporada també va voltar per Mallorca i que per les observacions realitzades ens sembla va tenir a veure amb el fracàs reproductiu d'una parella de milana.

Són preciosos, però pens que cada qual al lloc que naturalment li pertoca.

Salut

Toni

Publicat: dl. set. 06, 2010 9:04 pm
Autor: Jose Luis Martinez
Pues Toni...cuanta razón llevas.

¿Porqué una de las menos apreciadas por el resto de las rapaces?. Normalmente en el mundo de las aves de presa, bueno y en casi todos los seres vivos, significa "animadversión".
Vamos que no se pueden ni ver en definitiva. Este hecho en la naturaleza no suele pasar porque sí... sino por una defensa de la integridad física propia o la de sus pollos.
Yo mismo he visto en Albercutx como "Cecilio" intentaba la depredación de rapaces en migración. Alguno de los foreros pasan mucho tiempo por allí ¿lo han observado alguna vez? quizás yo halla tenido suerte.
¿Alguién puede corroborar la alimentación de este ejemplar de Águila mora? ¿Cuales son sus movimientos a lo largo del año? ¿depreda sobre los pollos inexpertos de otras rapaces? ¿cual es su fuente de alimento durante el año?.
Si respondemos a estas preguntas, con trabajo de campo, podremos tener las respuestas y entonces y solo entonces...podríamos saber si este Águila mora (o cualquier otra especie introducida o alóctona) significan un problema para la estabilidad del medio o para la convivencia de nuestra fauna, agricultores o ganaderos.
Aunque sinceramente creo que cualquier ocupación por parte de la fauna o la flora fuera de su área natural de distribución, casi siempre es contraproducente para la biodiversidad autóctona.

UN ABRAZO
JOSE LUIS MARTINEZ

Publicat: dl. set. 06, 2010 9:39 pm
Autor: joem
Podeu fer el que volgueu amb Cecilio
Però els sentiments són els que són i quan cada pas migratori torni a tenir noticies seves m'en alegraré, i com jo molts altres.

Publicat: dl. set. 06, 2010 11:07 pm
Autor: Maties Rebassa
Pens que amb en "Cecilio" el vertader problema és que aquest animal es tenia en captivitat pel gaudiment d'uns pocs i sense cap pretensió conservacionista. Baix el meu punt de vista, aquí sí que no hi ha dret, que es segueixi traficant amb animals com si fossin juguetes inanimades i contra tota natura. Per ventura per això ara ens inspira tantes simpaties, ho puc entendre perfectament.

Ara bé, una cosa és el romanticisme i una altra diferent la gestió encaminada a la conservació de la natura. Pens que de vegades (per sort, no sempre) l'acumulació de sentiments ha de deixar pas al pragmatisme. Perquè, a més, els nostres impulsos viscerals no estan sovint basats en arguments sòlids. O és que una rata no té tans sentiments com un rapinyaire? I en canvi, quants de noltros ens manifestaríem obertament en un foro en favor de la salvaguarda d'una rata?

Per desgràcia, i de la mateixa manera que de vegades cal posar una injecció o operar a un pacient, encara que això molesti o no agradi, també s'ha de "molestar" a individus d'una espècie catalogada per a que no s'extingeixi l'espècie, o s'ha d'intentar restaurar un hàbitat degradat encara que això faci que perjudiquem als exemplars oportunistes que vivien en ell, o, finalment, s'hagin d'eliminar exemplars d'espècies exòtiques per a que no facin desparèixer les autòctones.

Tant de bo no fos necessari actuar per a intentar conservar la natura i les seves espècies, però per desgràcia pens que no hi ha altra opció. I amb això no vull dir que s'hagi de matar en Cecilio, però és evident que estaria millor al seu hàbitat natural, a Sudamèrica, d'on mai hauria d'haver sortit.

Publicat: dt. set. 07, 2010 10:45 am
Autor: Jose Luis Martinez
Jolín Maties.

Ojalá, la naturaleza, la evolución o la genética me hubieran dado la capacidad de expresarme por escrito con tanta facilidad y razón como a tí.

No obstante, que claro que ni con "cecilio" ni en otros muchos casos, la única solución es la muerte

La legislación, como dice Maties debería ser mucho más dura en materia de tenencia de mascotas exóticas y creo que ya lo he dicho miles de veces en este forum, en un archipiélago como las Baleares sería relativamente fácil....si se quiere claro.

UN ABRAZO

JOSE LUIS MARTINEZ

Publicat: dt. set. 07, 2010 10:51 am
Autor: Manolo
Bones,

El tema de la introducció d’espècies exòtiques és molt recurrent per que és molt important. La presència d’un exemplar exòtic de determinada espècie pot parèixer una anècdota, però quantes vegades hem ficat la pota en temes d’aquests! En el cas d’en cecilio seria interessant saber alguna cosa del seu comportament i la seva alimentació. Baix el meu punt de vista, el problema principal no és si en cecilio està lliure o no, sinó, com comenta en Maties, la facilitat amb que una persona d’aquí pot dur un cecilio o els que li doni la gana. El comerç i l’arribada d’espècies exòtiques està completament descontrolat a les illes. Una solució de la administració ha estat crear un servei per eliminar la fauna exòtica que se vagi escapant, val, està molt bé tenir un cos de bombers per quan hi ha foc, però....i les passes per prevenir el foc? Jo trobo a faltar molt iniciatives en aquest sentit, no veig ni tan sols campanyes de conscienciació.
Solució: no hi ha remeis fàcils, és clar, però la prohibició de comercialitzar determinades espècies segur que no ho és la solució, és un esparadrap per tapar forats. Només d’aucells hi ha més de 9.000 espècies, de que serveix prohibir el comerç d’una o de dues o de cinquanta?
Les passes podrien començar cap el control del comerç i el marcatge de tot animal exòtic que hi ha a l’illa, establir un protocol d’entrada, unes normes per la tinença i, sobretot, una responsabilitat de totes les persones que tinguin animals exòtics. Complicat? tots els cans duen un chip, unes vacunes i en determinades races has de tenir un seguro. Si el ca mossega, el propietari té una responsabilitat, si ataca altres animals el propietari té una responsabilitat. Per que qui té un cocodril, una serp o una àguila mora no necessita passar aquests controls i no ha de tenir la mateixa responsabilitat?

salut

Manolo