niu de Falcó pelegrí a la Seu

Estudi i conservació dels aucells a les Illes Balears
Respon
miquel angel
Member
Entrades: 57
Membre des de: dl. set. 06, 2010 4:28 pm
Ubicació: palma de mallorca

niu de Falcó pelegrí a la Seu

Entrada Autor: miquel angel »

El fa 15 dies, vaig sentir grinyolar un falcó a la Seu i no hi vaig prestar més atenció, Avui he pogut observar que te fet un niu a la façana que dona a la mar, just a una base d'una gàrgola. La tercera contant desde la banda del palau del bisbe. He vist que feina net el niu de deixalles que avocaba en vol, damunt la copa d'un pi molt gran. He intuït el poll, però tansols he vist les puntes de les ales. Si algú em pogués comfirmar aquesta observació. Gràcies i salut
jordi muntaner
Member
Entrades: 523
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 5:08 pm

Entrada Autor: jordi muntaner »

Hola,

El 2008 un mascle dels alliberats durant un parell d'anys abans a la Catedral mitjançant la tècnica del "hacking" se va acollar amb una femella silvestre. Des de aquell any han niat ininterrumpidament. Primerament varen fer servir un forat alt a una dels contraforts de la façana marítima per la part de l’esquerra mirant des del parc de la Mar. Posteriorment varen ocupar un dels dos forats que hi han a sota d'un altre contrafort a l'altre costat, el tercer començant per la dreta.

En aquest niu es produïa quasi cada any la caiguda dels polls que eren recuperat al terra i la gran majoria es tornaven a alliberar després d'uns dies a COFIB.

Enguany es va planificar una operació per canviar els polls, quant estiguessin una mica crescuts, al forat de més a dalt de la gàrgola i tancar els forat de baix. Fa pocs dies, aplicant tècniques d'escalada, en Xavier Manzano (servei de Protecció d'Espècies) i en Toni Morro Morro (Sanitat i control de Fauna-COFIB) -no sé si hi havia qualcú més- varen procedir a efectuar l’operació que ha resultat un èxit. Ara els polls, ja molt plomats, poden fer exercicis de musculació a sobre de la gàrgola sense caure irremissiblement.

Ahir mateix vaig poder veure des del Moll Vell amb el telescopi a un mínim de dos polls, un d'ells fent batudes d'ales. Al poc va arribar un dels adults amb menjar. Tots han acceptat sense problemes el nou forat que, ja vos puc dir, és molt més ample i segur. Esperem que a partir d'ara els polls puguin volar sense problemes.
També tenim fa un parell d'any una colla pel port (zona del dic de l'Oest i torre de Porto Pi) que no sabem a on nien. Un des exemplars procedeix d'un “hacking” fet a la murada del castell de Sant Carles.
Com que ja fa set any que falcons nascuts a la Catedral s'estan incorporant a la població silvestre, cal esperar que alguna altre coll s’instal•li a qualque edifici de Palma. Enguany s'ha col•locat una capsa niu a la part superior d'un edifici molt alt de la platja de Palma que era emprat habitualment per un falcó peregrí.

Salut,

Jordi
miquel angel
Member
Entrades: 57
Membre des de: dl. set. 06, 2010 4:28 pm
Ubicació: palma de mallorca

Entrada Autor: miquel angel »

Moltes gràcies Jordi, per la teva explicació i enhorabona per aquesta increible tasca!!
Respon