Una mosca sense ales

Estudi i conservació de la fauna vertebrada (no aus) a les Illes Balears
Respon
Joan Vicenç
Member
Entrades: 680
Membre des de: dl. abr. 14, 2008 9:17 pm
Ubicació: Alaró
Contacta:

Una mosca sense ales

Entrada Autor: Joan Vicenç »

La podeu identificar? És una mosca "normal" en un estadi mancada d'ales?

Gràcies.

Imatge

Imatge
Xavi
Member
Entrades: 583
Membre des de: dc. gen. 09, 2008 11:08 am
Ubicació: a ca meva

Entrada Autor: Xavi »

És un múscid atret per l'olor del bolet. Desconec l'espècie.
Descartant l'atac d'un aucell (cosa rara perquè l'hagués morta o li hauria fet més danys) o la gamberrada d'un al·lotet que es dediqui a arrancar ales a les mosques. M'inclin cap a una deformació genètica. Es tracta d'insectes molt sensibles a les alteracions genètiques i això ho saben bé els genetistes qui treballen amb mosquetes pels seus estudis.
Xavier Canyelles.

"Entomos & Malakos"
Joan Vicenç
Member
Contacta:

Gràcies Xavi, en aquest cas i quan al lloc on vaig fer la foto, només informar-te que es tracta d'un indret molt allunyat d'habitacle urbà, sigui aïllat o de poble, vull dir que el més proper es pot trobar a uns tres o quatre quilòmetres en línia recta i a uns tres-cents de desnivell.

La mosca quan la vaig anar a tocar va fer moviments ràpids i àgils sobre el capell del bolet, però no en va voler fugir i jo la vaig deixar en pau. Els dies abans havia plogut força.

Salut company.
Xavi
Member

Les alteracions genètiques no són necessariament degudes a la presència humana i els contaminants. Aquests animalets tenen tantes generacions en poc temps que les probabilitats de que surtin individus deformes és més comuna que amb altres éssers.
De totes maneres em dius que el dia anterior havia plogut. Doncs bé, aquesta també pot ser una altre possibilitat: molts d'insectes quan muden a l'estat adult sortint de la crissalide les ales no sempre es despleguen com toca, això passa bastant en papallones i libèl·lules de manera que l'hemolinfa no és bombejada a les ales i aquestes es queden com a munyons.
Xavier Canyelles.

"Entomos & Malakos"
Joan Vicenç
Member
Contacta:

Hola Xavi, en aquest cas concret el detall de la ubicació no l'he donada per relacionar-la amb canvis genètics produïts per alteracions químiques d'origen humà, tan sols per detallar més elements d'anàlisi que puguin servir per facilitar conclusions.

Gràcies.
pepsunyer
Member
Entrades: 292
Membre des de: ds. jul. 19, 2008 10:45 pm
Ubicació: Sineu

Entrada Autor: pepsunyer »

Uep Xavier, gràcies per les teves explicacions sobre invertebrats!
No he entès si les ales queden com a munyons de forma permanent si se banya la crissàlide, o s'arriben a desplegar? Ho dic perquè sembla relativament freqüent que es banyin.
La mosca de la foto sembla que té els munyons. Potser una altra possibilitat és que sigui un adult recent sortit, amb les ales encara replegades, no?

Dues consultes més d'insectes, ja que hi som.
Saps detalls del cicle del corc de l'aglà (si no m'equivoc, la larva d'un curculiònid)? Ho deman perquè he observat que una gran part d'aglans estan afectats: en principi semblen sans, però si els tens uns dies o setmanes dins una bossa, els apareix un forat, que sembla de sortida de la larva. Aquesta larva fa malbé la llavor o només en redueix la reserva nutritiva de l'embrió?

Me pots identificar aquest escarabat, trobat prop del litoral de Son Real?
Imatge
Salut i gràcies!
Pep
pepsunyer l’ha editat per darrera vegada el dia: dl. nov. 10, 2008 4:05 pm, en total s’ha editat 1 vegada.
The "balance of nature" does not exist and perhaps never has existed. C.S. Elton
Xavi
Member

Quan un insecte arriba al darrer estadi, l'adult i realitza la darrera muda o e`dicis, els seus teguments estàn molt blans encara i sovint despigmentats. Tots aquells factors externs que impedeixen el correcte desenvolupament definitiu de l'escut de quitina incideixen en la seva forma definitiva. A vegades les papallones estan tan amagades per crissalidar que no poden extendre les ales totalment, aleshores aquestes quan es sequen queden amb la forma replegada.
Si les condicions són adverses tot això s'incrementa pels cops amb branques, gotes de pluja que fan de pès, etc.

En quant a l'escarabatet és dificil ara mateix d'adivinar i acertar al 100% però tibguent en compte que és un escarabaeid i a l'època que l'has fotografiat crec que és un Thorectes. podria ser Jeckelius (Thorectes) intermedius o Jeckelius (Thorectes) balearicus. M'inclin més pel primer.
Xavier Canyelles.

"Entomos & Malakos"
Respon